پنجشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۰:۳۸
اطلاع‌رساني، نياز امروز كتابخانه‌ها

مديركل كتابخانه‌هاي مساجد كشور در كارگاه مهارت‌هاي اطلاع‌يابي براي كتابداران مساجد با تأكيد بر اطلاع‌رساني در كتابخانه‌ها گفت: نيازسنجي يكي از اركان اصلي در گسترش و توسعه شيوه‌هاي اطلاع‌رساني صحيح است./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) به نقل از ستاد خبري سراي اهل قلم، ابوالفضل هاشمي در  اين كارگاه كه  صبح چهارشنبه 16 ارديبهشت ماه در سراي كارنامه نشر نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران برگزار شد، با بيان اين مطلب اظهار داشت: انتقال اطلاعات، در كمترين زمان ممكن به بيشترين افراد، از ضرور‌ت‌هاي كتابخانه‌اي به شمار مي‌آيد كه براي تحقق آن ،نيازمند ايجاد بانك اطلاع‌رساني بر اساس نياز كلي اعضا و راه‌اندازي سيستم اطلاع‌رساني رايانه‌اي هستيم.

وي با بيان اين كه 83 درصد مراجعان كتابخانه‌هاي مساجد را افراد زير 25 سال تشكيل مي‌دهند، گفت: در نظر گرفتن سن مراجعان كتابخانه‌ها، عاملي است كه در كنار انجام نظرسنجي‌ها مي‌تواند در يافتن نياز واقعي مخاطبان مؤثر باشد.

هاشمي با اشاره به اين كه اطلاعات،مانند ديگر مفاهيم زندگي داراي واقعيتي فلسفي ‌اند، گفت: از اين واقعيت به چگونگي ايجاد، پردازش، مديريت و كاربرد صحيح اطلاعات تعبير مي‌شود.

وي با تقسيم‌بندي نياز اطلاعاتي به پنج بخش كلي گفت: نياز به اطلاعات جديد، شفاف‌سازي اطلاعات قبلي، تأييد اطلاعات گذشته، شفاف‌سازي و تأييد ارزش‌ها و انديشه‌هاي قبلي در شمار اين تقسيم‌بندي‌ها قرار مي‌گيرند.

مديركل كتابخانه‌هاي مساجد كشور با بيان اين كه نخستين قدم در اطلاع‌رساني، جمع‌آوري داده‌هاست، تصريح كرد: داده‌ها دانسته‌‌هايي جدا از يكديگر و فاقد ارتباطي منطقي اند، اين داده‌ها هنگامي به اطلاعات تبديل مي‌شوند كه تجزيه، تحليل و دسته‌بندي شده و به صورت منطقي با يكديگر ارتباط پيدا ‌كنند.

هاشمي با تأكيد بر ايجاد انگيزه در كتاب‌خوانان اظهار داشت: كتابداران با برگزاري كلاس‌هاي مختلف، جلسات نقد و بررسي آثار، همراه با نويسندگان صاحب اثر و فرستادن فهرست كتاب‌ها به خانه‌هاي منطقه، مي‌توانند موجب افزايش علاقه افراد به مطالعه بيشتر شوند.


وي با اشاره به اين كه كتابخانه‌ها در جهت رفع نياز افراد جامعه در نظر گرفته شده‌اند، تصريح كرد: به طور كلي مي‌توان از نياز ،به عنوان نيرويي ذهني تعبير كرد كه سبب بروز واكنش‌هايي در افراد مي‌شود و با در نظر گرفتن اين تعريف، نياز اطلاعاتي را مي‌توان به دو نوع «خواست» و «نياز» تقسيم كرد.

وي افزود: خواست اطلاعاتي به معناي مطالعه و جست‌وجوي فرد در راستاي تأمين علايق اوست ؛اما نياز اطلاعاتي سبب جست‌وجوي فرد در جهت برآوردن احتياجاتش مي‌شود.

هاشمي با تأكيد بر اين كه وظيفه كتابدار، تنها ،تحويل كتاب به مراجعان نيست، گفت: مطالعه مداوم، به‌روزرساني اطلاعات و همچنين ايجاد بسته‌هاي پژوهش با دسته‌بندي موضوعي، از ديگر اقداماتي اند كه كتابداران مي‌توانند در راستاي گسترش فعاليتهاي كتابخانه‌اي انجام دهند.

در پايان اين كارگاه موضوعات مورد بحث به صورت اسلايد مرور شدند.

بيست و دومين نمايشگاه بين المللي تهران تا 26 ارديبهشت در مصلاي امام خميني(ره) تهران برپاست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها