یکشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۳
فقط یک چاپخانه تولید کتاب بریل در کشور وجود دارد

رئیس انجمن نابینایان کشور در آیین گرامیداشت روز جهانی عصای سفید، وجود یک چاپخانه تولید کتاب بریل را برای رفع نیاز نابینایان بسیار ناچیز اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) آیین گرامیداشت روز جهانی عصای سفید یکشنبه(۲۳ مهرماه) در تالار تشریفات اقدسیه برگزار شد.‌

علی اکبر جمالی، رئیس انجمن نابینایان کشور ضمن گرامی داشت روز جهانی نابینایان گفت: نزدیک به سه دهه است که روز جهانی را در قالب آیین گرامیداشت برگزار می کنیم. اما فلسفه وجودی ۲۳ مهر توجه، دولت‌ها در این روز به ارائه گزارش عملکرد ازجمله برنامه‌ها، خدمات و امکانات یک‌سال گذشته و طرح برنامه‌های آتی است. اما متأسفانه از مسئولان ذی ربط، در این رویداد حضور ندارند و اعلام کردند همزمان در برنامه مناسبتی دیگری با حضور رئیس جمهور و مسئولان بهزیستی حضور دارند.

وی با اشاره به مهمترین مسائل نابینایان ادامه داد: متأسفانه هنوز اشتغال نابینایان، آموزش مهارت‌های فنی و حرفه‌ای، مناسب‌سازی فیزیکی و نرم‌افزاری حل نشده است.

جمالی ادامه داد: در خوشبینانه‌ترین حالت ۲۰ درصد از معابر شهری مناسب‌سازی شده است.

رئیس انجمن نابینایان کشور با تأکید بر مسائل و خدمات فرهنگی ویژه نابینایان گفت: خدمات فرهنگی برای نابینایان حل نشده، به‌عنوان مثال در ایران فقط یک چاپخانه برای چاپ کتاب ویژه نابینایان را منتشر می‌کند. این چاپخانه چه قدر از نیاز نابینایان را برطرف می‌کند؟ به‌ویژه با توجه به آمار تولید کتاب در کشور. به نظرم حدود ۱ درصد از نیاز جامعه نابینایان در این چاپخانه پاسخ دادن می‌شود.


به گفته وی؛ فقط یک نشریه تخصصی برای نابینایان منتشر می‌شود.

جمالی افزود: در زمینه فرهنگی تنها دو رویداد تخصصی یعنی جشنواره کاما مرتبط با اعطا جایزه به برترین کتاب‌ها درباره نابینایان و نویسندگان نابینا و کوهنوردی را داریم.‌

رئیس انجمن نابینایان ایران بیان کرد: از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌خواهیم خدمات بهتر و بیشتری را برنامه‌ریزی و اجرایی کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها