سه‌شنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۳
واکنشی به سردرگمی رشته جغرافیا

محمود شورچه، مولف کتاب «آموزش و یادگیری جغرافیا» گفت: رشته جغرافیا همواره با خطر محو شدن در رشته‌های دیگر مواجه است و این کتاب، به نوعی واکنش به سردرگمی جغرافیا بوده است هر چند گامی اولیه است و تاکید مجدد بر موضوع فضا دارد

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، محمود شورچه، مؤلف کتاب «آموزش و یادگیری جغرافیا» بیان کرد: بحث این کتاب را از تجربه زیسته خودم شروع می‌کنم. معمولاً دانشجویان جغرافیا حداقل یک بار دچار سردرگمی جغرافیاشناسی شده‌اند. من هم ۲۰ سال با جغرافیاشناسی درگیر بوده‌ام و به این فکر می‌کردم که هسته مشترک این علم چیست؟ آن تکیه‌گاه که جغرافیا را از محو شدن در رشته‌های دیگر مصون می‌دارد، چیست؟

وی افزود: رشته جغرافیا همواره با خطر محو شدن در رشته‌های دیگر مواجه است و این کتاب، به نوعی واکنش به سردرگمی جغرافیا بوده است هر چند گامی اولیه است و تاکید مجدد بر موضوع فضا دارد و در نگاه نخست، مفهوم کلیشه‌ای به نظر می‌رسد. این کتاب دو دغدغه اصلی دارد که عبارتند از تأکید مجدد بر فضا و اثبات عاملیت‌های فضایی. وقتی از فضا صحبت می‌کنیم، معانی مختلفی به ذهن ما می‌آید.

مثلاً گاهی می‌گویند فضا مواجهه و برخورد است بنابراین فضا نیازمند هم زیستی است. هر کدام از این مفاهیم و معناها، سیاست‌های آموزشی را مورد تأثیر قرار می‌دهد. بنابراین جغرافیا به محوریت فضا باقی می‌ماند اما با سخن جدید.

او اضافه کرد: باید به نقش خود جغرافیا در بحث آموزش هم اشاره کرد. امروز، خود جغرافیا در حوزه آموزش، دیدگاه و نظر دارد.

بهلول علیجانی: کتاب «آموزش و یادگیری جغرافیا» برای جغرافیای ایران، می‌تواند یک کتاب مرجع باشد

بهلول علیجانی از اساتید دانشگاه بیان کرد: در زندگی انسان، دو عامل برای او شادی می‌آورد که عبارتند از شنیدن حرف‌های تازه و دیدن حرف‌های تازه که جغرافیا این دو مورد را در بر می‌گیرد. همچنین درباره نویسندگی، باید گفت کسی که می‌نویسد اولین شجاعتش این است که خود را در معرض نظر دیگران قرار می‌دهد.

وی افزود: این کتاب، برای جغرافیای ایران می‌تواند یک کتاب مرجع باشد و یک کار بزرگ و ارزشمند است و نویسنده تمام مسائل آموزش جغرافیا در جهان را مطالعه کرده و در کتاب آورده است. البته اولین نقدم به کتاب این است که مقداری صفحات کتاب بالا رفته است و بهتر بود جمع و جورتر باشد.

علیجانی در پایان با بررسی فصل‌های مختلف کتاب، سوالاتی را از نویسنده کتاب مطرح کرد.

نشست نقد و بررسی کتاب «آموزش و یادگیری جغرافیا» به همت گروه جغرافیای خانه اندیشمندان علوم انسانی و انجمن جغرافیایی ایران، روز دوشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۲ در سالن حافظ خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد. دبیری این نشست را سید علی بدری برعهده داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها