دوشنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۳
استقبال از کتاب‌های میراث فرهنگی و پایان‌نامه‌های دانشجویی/ «میراث در آینه» شعار جشنواره

علیرضا تابش، دبیر دومین جشنواره ملی چندرسانه‌ای میراث فرهنگی گفت: بخش دانشجویی، کتاب و رساله‌های دانشگاهی نوپاست، در این دوره جشنواره استقبال از کتاب‌ها و رساله‌ها خوب بوده، و کارهای ارزشمند ناشران و نویسندگان گردآوری شده و داوری هم صورت می‌گیرد.

سرویس تاریخ و سیاست خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): نشست دومین جشنواره ملی چندرسانه‌ای میراث فرهنگی با حضور علیرضا تابش، دبیر جشنواره و علیرضا خزائلی، مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین دوشنبه ۲۹ آبان ماه در مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران برگزار شد.

تابش در ابتدای سخنانش درباره دوره دوم جشنواره میراث فرهنگی گفت: دومین دوره جشنواره تیرماه با تشکیل شورای سیاست‌گذاری همچنین با حضور مدیران تشکیل شد، از تابستان امسال پیش‌رویدادهایی ترتیب دادیم که توانست بخشی از پیام جشنواره را به مردم مخابره کند.

وی با بیان اینکه تا نیمه مهرماه پذیرای آثار هنرمندان در سراسر کشور بودیم گفت: در پنج بخش (کتاب و رساله‌های دانشگاهی، سینما، رادیو و تلویزیون، هنرهای نمایشی و هنرهای رایانه‌ای) بیش از ۲ هزار اثر دریافت شد. ما از متولدین دهه ۲۰ اثری دریافت کردیم تا متولدین دهه نود که نزدیک به ۴۰ نفر بودند.

تابش افزود: مشارکت دهه هشتادی و نودی‌ها برای ما قابل توجه بود و همین باعث شد پویش میراث‌بانان کوچک را طراحی کرده و از همه کودکان و نوجوانان خواستیم فهم خود از میراث فرهنگی را در قالب فیلم و متن ارسال کنند. وزارت آموزش و پرورش، سازمان صدا و سیما و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از این رویداد و پویش ملی استقبال کردند. امیدوارم از طریق این پویش بتوانیم مشارکت نسل‌نو را در زمینه حفظ و ترویج میراث فرهنگی جلب کنیم.

وی بیان کرد: شعار این دوره از جشنواره میراث در آینه است و پوستر و تندیس این دوره از سوی «ابراهیم حقیقی» هنرمند نامدار کشورمان طراحی شده است. در این تندیس از هنر شیشه‌گری قزوین بهره برده شده و در شهر قزوین از آن رونمایی خواهد شد. این تندیس یکی از زیباترین تندیس‌هایی است که تا کنون طراحی شده و ما در حال ثبت رسمی آن هستیم.

علیرضا تابش درباره ویژگی‌های پوستر این جشنواره گفت: طرح پوسته برگرفته از شعار این جشنواره است. رسانه‌ها آینه‌ای در مقابل میراث هستند. هنرمندان نیز می‌توانند ارزش‌های پنهان این گنج و بخشی از هویت ما را بازنمایی کنند. ابراهیم حقیقی در عکاسی از بناهای تاریخی از دریچه آینه، عکاسی پوستر را انجام داد و از این طریق انعکاس میراث در آینه مشاهده می‌شود. امیدوارم این جشنواره صفت آینگی را داشته باشد.

علیرضا خزائلی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قزوین گفت: قزوین ۱۸۰۰ سال پیش به فرمان شاپور ساسانی شهر شد. آثار تاریخی در خله کوه تاکستان و سگزآباد بویین زهرا به قبل عصر آهن و عصر آهن بیش از هزاران سال قبل برمی‌گردد. در غار قلعه کرد در خرقان و در آب گرم خرقان آثار زیستی و گونه‌های زیستی پیدا کردیم که به گونه انسان نئاندرتال و به ۲۰ هزار سال پیش برمی‌گردد.

وی افزود: در میان هم‌میهنان من هنوز قزوین جایگاه خود را به عنوان بخشی از تاریخ پرافتخار ایران پیدا نکرد. یکی از بناهای تاریخی ویژه قزوین که در شهریورماه در جرگه میراث جهانی یونسکو قرار گرفت کاروانسرای سعدالسطلنه است. آب انار سردار و در سردرب عالی قاپو و چهل ستون دو مکانی که در مجموعه دولت خانه صفویه قرار دارد. قزوین در دوره صفویه بیش از ۵۰ سال پایتخت ایران بوده و چهار پادشاه صفویه در این پایتخت حکومت کردند. تعدادی از مفاخر ایران زمین که قزوینی هستند در جشنواره تجلیل خواهند شد.

تابش در بخش پرسش و پاسخ عنوان کرد: رویدادهای بین‌المللی و ملی برای ما مهم هستند، همین امسال هم پیشنهاد داشتیم آثار حوزه تمدن یا کشورهای همسایه و عضو اکو را داشته باشیم، طبعاً در دوره سوم هم می‌شود به پیشنهاد بین‌المللی شدن فکر کنیم، اما یکی از کارهای من در جشنواره معرفی آثار برگزیده است و تا جایی که اعتبار سازمانی اجازه دهد برخی آثار برگزیده را برای نمایش در خارج از کشور معرفی می‌کنیم.

تابش درباره بخش دانشجویی، کتاب و رساله‌های دانشگاهی مرتبط جشنواره عنوان کرد: امسال بخش کتاب و رساله‌های دانشگاهی و هنرهای نمایشی به جشنواره اضافه شده است و قرار است آثار برای مخاطبان نمایش داده شود. این بخش نوپاست، در این دوره جشنواره استقبال هم از کتاب‌ها و رساله‌ها خوب بوده، کارهای ارزشمند ناشران و نویسندگان گردآوری شده و داوری هم صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه ما در تعامل با پژوهشگاه‌های فرهنگی هستیم، بیان کرد: با دکتر مصطفی ده‌پهلوان در این باره صحبت کردیم که برگزیدگان بخش پایان‌نامه به پژوهشگاه‌ها معرفی و زمینه چاپ آثارشان با تغییراتی در قالب اثر مکتوب فراهم شود. نشست‌هایی هم قرار است در این زمینه برگزار شود.

تابش بیان کرد: انتظار ما از صاحبان صنایع، شرکت‌ها و نهادها این است که وقتی می‌خواهند بودجه‌ای برای حمایت فرهنگ بگذارند، بخشی را می‌توانند در زمینه تولید محتوا در نظر بگیرند، هیئت دولت هم مصوباتی داشته باشند تا اگر نهادها کار فرهنگی کردند، تسهیلاتی برایشان قائل شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها