یکشنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۴
بررسی تاریخ دیپلماسی اروپا در کتاب «کشمکش بر سر سلطه اروپا»

تیلور که از پژوهشگران کم نظیر تاریخ اروپا است در کتاب کتاب «کشمکش بر سر سلطه اروپا» به جای بررسی رخدادهای عینی تاریخ، به کندوکاو درباره‌ علل پنهان آن‌ها پرداخته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «کشمکش بر سر سلطه اروپا» نوشته آلن جان پرسیوال تیلور با فرزام امین‌صالحی از سوی انتشارات علمی و فرهنگی منتشر شد.

کشمکش بر سر سلطه در اروپا، تاریخ دیپلماسی در اروپا از سال ۱۸۵۰ تا سال ۱۹۱۴ است، تیلور که از پژوهشگران کم نظیر تاریخ اروپا است در این کتاب به جای بررسی رخدادهای عینی تاریخ، به کندوکاو درباره علل پنهان آن‌ها می‌پردازد و به این منظور به سراغ بایگانی‌ها و پرونده‌ها و نامه‌های شخصی و محرمانه‌ی آن‌ها می‌رود. برای دانش‌پژوهان تاریخ و علاقه‌مند به رویدادهای تاریخی، کتاب گنجینه گرانبهایی است که کنجکاوی و عطش آن‌ها را سیراب می‌کند. کمتر نویسنده‌ای توانسته است بادقت تیلور علل وقوع جنگ‌های فرانسه و پروس و جنگ جهانی اول را تبیین کند.

کتاب «کشمکش بر سر سلطه اروپا» در ۲۳ فصل تنظیم شده است. «دیپلماسی انقلاب»، «دیپلماسی ارتجاع»، «پایان ائتلاف مقدس»، «جنگ کریمه»، «کنگره پاریس و پیامدهایش»، «جنگ ایتالیا و لغو قرارداد وین»، «انزوای فرانسه»، «بحران بزرگ شرق»، «ائتلاف‌های بیسمارک»، «اتحادیه نافرجام قاره‌ای»، «آخرین روزهای انزوای بریتانیا»، «جنگ‌های بالکان به بعد»، «سال‌های دشمنی انگلیس و آلمان» و «آغاز جنگ در اروپا» فصل‌های کتاب را شامل می‌شود.

ی. جی.پی. تیلور با نام کامل آلن جان پرسیوال تیلور (A. J. P. Taylor‎؛ زاده ۲۵ مارس ۱۹۰۶ درگذشته ۷ سپتامبر ۱۹۹۰) یک مورخ اهل بریتانیا بود. ای.جی.پی. تیلر یا آلن جان پرسیوال تیلر در ۲۵ سپتامبر ۱۹۰۶ در برک دیل، در لانکشایر، چشم به جهان گشود و در روز جمعه ۷ سپتامبر ۱۹۹۰ درگذشت.

او نویسنده سیاسی و استاد تاریخ در دانشگاه‌های منچستر و آکسفورد و از جمله معتبرترین تاریخ‌نگاران قرن میلادی بود. در خانواده‌ای مرفه با ریشه‌ای مستقل از کلیسا به دنیا آمد، در تمام عمر رادیکال ماند و از پیشتازان جناح چپ حزب سوسیالیست بود. تیلر پیوندی دراز مدت با منچستر، منچسترگاردین، ساندی اکسپرس و آبزرور داشت. تیلور از ۱۹۳۰ تا ۱۹۳۸ استاد تاریخ دانشگاه منچستر بود. او در سال ۱۹۳۸ به کالج مگدالن-آکسفورد راه یافت و مدت ۲۵ سال به عنوان مدرس در آنجا ماندگار شد. با اینکه تیلور بیش از سی جلد کتاب نوشت، شهرتش به عنوان مورخ بیشتر به لحاظ «ریشه‌های جنگ جهانی دوم» و «عظمت و انحطاط اروپا» است.

انتشارات علمی و فرهنگی کتاب «کشمکش بر سر سلطه اروپا» با ترجمه فرزام امین‌صالحی را در ۸۵۰ صفحه و با بهای ۵۸۰ هزار تومان منتشر کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها