شنبه ۲۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۱
مناجات ما؛ مناجات غافلین

بعد از مطالعه کتاب «مناجات‌الغافلین» اثر محمد مهدی رسولی، ممکن است مخاطب با خود بگوید، شاید این مناجات‌ها همان دعاهایی است که من از خدا می‌خواهم. نویسنده فقط آنها را اندکی اغراق‌آمیز و بانمک کرده تا نیش انتقاد با نوش طنز ممزوج شود.

سرویس ادبیات خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - ابراهیم کاظمی مقدم، پژوهشگر طنز: مناجات الغافلین کتابی در قطع جیبی است؛ اما اشتباه نکنید؛ یک کتاب دعا نیست؛ یک کتاب جذاب و پر از کاریکاتور و متن‌های کوتاه است. مناجات‌الغافلین، اثر محمدمهدی رسولی، حاوی مناجات‌هایی از شخصیت‌های خیالی و غافل از حقیقت است که برای تقریب بیشتر به ذهن، تصویرشان نیز در کتاب نقش بسته است. مناجات‌هایی از جنس و زبان طنز که شما را به خنده‌ای عمیق دعوت می‌کند؛ خنده‌ای که پندی در پی دارد. پندهایی که باعث خواهند شد، مجبور نشویم مثل تصویر روی جلد کتاب، کلاه‌هایمان را اندکی بالاتر بگذاریم.

این کتاب سال ٩٨، توسط نشر صاد به چاپ رسیده و کمتر از ۵٠ صفحه دارد. مقدمه مناجات‌الغافلین را سیدمهدی شجاعی نوشته و تصویرسازی کتاب را نیز خود محمدمهدی رسولی انجام داده که باعث شده تصاویر کاملاً با متن کتاب متناسب باشند. وی پیش از این اثر، کتاب آمین را هم نوشته و صفحه‌آرایی کرده بود. اما نوشتن مناجات‌نامه‌ای به زبان طنز برای اولین بار از وی به چاپ می‌رسد.

اگرچه بعد از مطالعه این کتاب مخاطب ممکن است به فکر فرو برود و با خود بگوید: شاید این مناجات‌ها همان دعاهایی است که من از خدا می‌خواهم. رسولی فقط آنها را اندکی اغراق‌آمیز و بانمک کرده تا نیش انتقاد با نوش طنز ممزوج شود. شاید اگر ملائک درگاه الهی هم به دعاهایم نگاه کنند که غافلانه چه چیزهای بی‌مقداری از او طلب می‌کنم، به من بخندند.

رسالت اصلی طنز هم همین است. طنز باید رذیله‌های اخلاقی را بکوبد تا فضائل اخلاقی نمایان شوند.

محمدمهدی رسولی، در توضیح مناجات‌الغافلین می‌گوید: «اگر می‌خواهی با خدا صحبت کنی، این کتاب را نخوان! اگر می‌خواهی صادقانه، بی کلک و بی‌ریا با خدا صحبت کنی، این کتاب را نخوان! اگر می‌خواهی وقتی با خدا صحبت می‌کنی، خودخواه، متکبر و عبوس نباشی، این کتاب را نخوان! حالا اگر خیلی اصرار داری این کتاب را بخوانی، هرچه می‌توانی کمتر بخوان؛ پنج صفحه، یا حتی یک صفحه، اگر فقط یک جمله‌اش را خواندی که چه بهتر اگر ناگهان همه‌اش را خواندی، بدان که آدم‌های این کتاب هنوز ادب و آداب نیایش را نمی‌دانند. از خدا برای آنها بخواه که موقع، مناجات، صادقانه، بی‌کلک و بی‌ریا با او صحبت کنند.»

این کتاب را می‌توانید به صورت الکترونیکی و همچنین صوتی از سکوهای اینترنتی تهیه کنید. نسخه صوتی کتاب، با وجود اینکه تصاویر جذاب نسخه متنی را ندارد اما با صدای محمدرضا علیمردانی به خوبی گفته شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها