به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «درآمدی بر فلسفه تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران» درصدد تدوین چارچوبی نظری برای تاکید بر نقش اساسی فلسفه تعلیم و تربیت در هدایت و بازاندیشی امور علمی این حوزه است.
بر اساس آنچه در کتاب آمده، در کوشش برای تدوین فلسفه تعلیم و تربیتی برای آموزش و پرورش ایران، دستکم باید به سه عنصر فرهنگ و اندیشه اسلامی، ویژگیهای فرهنگ ملی و مواجهه فرهنگی با دنیای غرب توجه کرد. در پژوهشهای این کتاب، عنصر نخست و سوم مورد توجه قرار گرفته است. با توجه به عنصر اول متون دینی اسلام به عنوان چارچوبی برای اندیشه تربیتی بررسی شده و براساس عنصر سوم بحثهایی تحت عنوان مبانی معرفتشناسی و ارزش شناختی و همچنین مواجهه فرهنگی با غرب مطرح شده است.
در بخشهای پایانی کتاب نیز روشهای تعلیم و تربیت و چند تحلیل انتقادی در آموزش و پرورش کشور براساس فلسفه تعلیم و تربیت پیشنهادی در جمهوری اسلامی ایران ارائه شده است.
چاپ پنجم کتاب دوجلدی «درآمدی بر فلسفه تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران» به تالیف خسرو باقری در ۷۳۸ صفحه و به قیمت ۴۵۶ هزار تومان از سوی انتشارات علمی فرهنگی منتشر شده است.
نظر شما