محمود رستمی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در زنجان به تاریخچه فعالیت خود در حوزه شعر و ادبیات اشاره کرد و اظهار داشت: من از دوران دبیرستان جملاتی موزون به شعر مینوشتم که شاید خالی از ایراد هم نبودند؛ اما با این حال در همین زمان ذوق و استعداد شاعری در من گل کرد و شروع به شعرسرایی کردم.
وی با اشاره به اینکه در سرودن شعر الگوی خاصی مورد نظرم نبود و سعی میکردم خودم صاحب سبک باشم، اضافه کرد: با این حال تلاش میکردم در این عرصه اشعار شعرای بزرگ و معاصر را مطالعه کنم تا با بینش فکری آنها بیشتر آشنا شوم.
رستمی با اشاره به علاقه وافر خود در بحث ادبیات اشاره کرد و گفت: بنده علاوه بر شاعر بودن به عنوان یک معلم دبیر ادبیات هم هستم.
این شعر زنجانی با بیان اینکه مدارس ظرفیت بسیار خوبی در آموزش شعر و سبکهای آن هستند، افزود: بنده به عنوان یک شخصی که ۲۸ سال در حوزه ادبیات تدریس کردهام؛ همیشه تلاش کردم که شیوه متفاوت و به دور از خشکی در آموزش داشته باشم.
وی با تأکید بر اینکه همه مدرسین و به ویژه معلمان ادبیات باید در بحث رفتاری الگوی دانشآموزان باشند، اضافه کرد: آموزش در مدارس صرفاً نباید محدود به کتاب درسی شود؛ بلکه با در نظر گرفتن علایق دانشآموزان موضوعات بسیار مفیدی را میتوان آموزش داد.
وی تصریح کرد: بنده معتقدم کتابهای درسی ادبیات کاملاً گرایشی و سلیقهای است و به جرات میتوان گفت که در آنها بیش از ۱۰ درصد از ادبیات فاخر و اصیل خبری نیست.
این شاعر و دبیر ادبیات گفت: وقتی که چنین وضعیتی در کتابهای ادبیات وجود دارد؛ پس طبیعی است که درک دانش آموز از ادبیات به انحراف کشیده شود.
وی گفت: به همین دلایل من به عنوان یک دبیر ادبیات در تدریس متکی به کتابهای درسی نبودم و همواره پیشنهادم این بوده است که صرف نظر از انجام وظیفه درباره کتب درسی؛ باید دانشآموزان را با ادبیات و موسیقی و هنر فاخر ایرانی آشنا کنیم و شناخت آنان را از ادبیات، به چند شعر زیبای تکراری از کتب درسی محدود نکنیم.
نظرات