یکشنبه ۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰
کتاب نمایشنامه‌های برگزیده بعد از اختتامیه چاپ می‌شود/ ۱۴۷ اثر در ۲۱۸ سانس اجرا می‌شوند

حامدسقایان دبیر چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر تصریح کرد: در بخش نمایشنامه‌نویسی امسال استقبال خوبی انجام شد که از ۳۷۹ نمایشنامه، ۵ اثر انتخاب شد و پس از جشنواره، این نمایشنامه‌ها به شکل یک کتاب چاپ خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست خبری چهل و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، صبح امروز یکشنبه ۲۴ دی ۱۴۰۲ در تالار مشاهیر مجموعه تئاتر شهر آغاز شد.

در ابتدای این نشست، از پوستر جشنواره تئاتر فجر با حضور کاظم نظری مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی و حامد سقائیان دبیر جشنواره رونمایی شد.

در این نشست کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایش مطرح کرد: امیدواریم امسال تئاتر بتواند جایگاه خودش را در هنر کشور مطرح کند و انعکاس خوبی در بین اهالی هنر داشته باشد. برنامه‌ریزی‌های دقیق و مداومی انجام شده تا جشنواره تئاتر فجر امسال بتواند به بهترین شکل خود برگزار شود.

حامدسقایان دبیر این جشنواره در ادامه توضیح داد: از نیمه مرداد که حکم دبیری من تبیین شد، به دبیرخانه مراجعه کردم و جلسات مداومی انجام شد که حاصل آن فراخوان امروز است. سیاست اصلی جشنواره امسال، تثبیت و اشاعه ارزش‌های انقلابی، ملی و تاریخی است به همین علت شعار امسال کمی متفاوت از گذشته است که جشنواره با شعار امید، نشاط و همدلی اجرا می‌شود.

وی افزود: جشنواره امسال در ۱۲ بخش تبیین شده که ۵ بخش آن اخیراً اضافه شده است که از جمله این بخش‌ها می‌توان به بخش‌های خیابانی، دانشجویی، تلویزیونی، بین‌الملل، پژوهش، غزه، فراگیر، نمایشنامه‌نویسی ایران، کارگاه آموزشی، رادیو تئاتر و هویت ملی اشاره کرد.

سقاییان تصریح کرد: در بخش مسابقه تئاتر ایران، جشنواره با دو رویکرد متفاوت است، یا از طریق تازه‌های تولید آثار را نمایش می‌دهند و از طریق دیگر آثار اسپانسری است اما امسال در بخش مرور ما بنا داشتیم که نمایش‌های برگزیده که در طول سال اجرا شده را به جشنواره بیاوریم.

وی افزود: بخش دانشجویی، از بخش‌های اصلی جشنواره فجر نیست ولی با مذاکرات ما و معاونت فرهنگی وزارت علوم، این بخش اضافه شد و امسال ۲۵ نمایش از بخش دانشجویی با هم رقابت می‌کنند.

سقاییان تصریح کرد: در بخش خیابانی، ۳۳ نمایش انتخاب شده است که در مکان‌های مختلف شهر برگزار خواهد شد.

وی افزود: در بخش رادیو تئاتر نیز ۱۱ نمایش اجرا می‌شود که در ۳۰ دی ماه به پایان می‌رسد و در افتتاحیه جشنواره فجر جوایز آن اعطا خواهد شد.

دبیر این جشنواره مطرح کرد: همچنین بخش ویژه ارمنستان تشکیل شده که سه نمایش بخش بین‌الملل به این کشور اختصاص یافته و جز یونان که دو نمایش دارد، سایر کشورها با یک نمایش در این جشنواره حضور دارند.

وی افزود: در بخش هویت ملی که داوری جداگانه دارد، آثار حول محور قهرمانانی همچون حاج قاسم سلیمانی، سید رضی و حتی آریوبرزن ساخته و بررسی شود.

سقاییان گفت: بخش فراگیر نیز بسیار دوست‌داشتنی است که به دلیل مسائل انسانی و توجه به قشر افراد دارای معلولیت جامعه برگزار شده است و داوری و اختتامیه جداگانه‌ای دارد.

وی افزود: در بخش نمایشنامه‌نویسی امسال استقبال خوبی انجام شد که از ۳۷۹ نمایشنامه، ۵ اثر انتخاب شد و پس از جشنواره، این نمایشنامه‌ها به شکل یک کتاب چاپ خواهد شد.

سقاییان مطرح کرد: سایت جشنواره فجر در بخش ثبت‌نام کارگاه‌های آموزشی باز است و امید داریم که سطح کیفی و علمی جشنواره را ارتقا ببخشیم.

وی افزود: حدود ۳۴۹ اثر در بخش‌های مختلف برای ما ارسال شد که استقبال بسیار خوبی در این زمینه بود و با توجه به فشردگی برنامه‌ها و تاخیر در فراخوان، هنرمندان بسیاری با ما همراه شدند.

دبیر جشنواره چهل‌ودوم تئاتر فجر تصریح کرد: امید است جشنواره امسال با شعار «امید، نشاط و همدلی» در کنار ارائه هنر و نشاط مردم، روحیه همدلی و دوستی آنها را ارتقا ببخشد.

کاظم نظری در ادامه گفت: در طی این سال‌ها هیچ دولتمرد و مسئولی به تئاتر توجه نکرده است. شما نگاه کنید در طول این ۴۳ سال چند سالن تئاتر به این کلان‌شهر اضافه شده؟ چه مقدار بودجه به این هنر تزریق شده؟ تمام این اتفاقات نیاز است تا به انتظارات ۴۳ هزار هنرمند تئاتر رسیدگی شود و تحولی در حوزه تئاتر برگزار شود.

نفر بعد امیرحسین شفیعی بود که در سخنان خود مطرح کرد: چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر از ۲۱ دی ماه در سالن سایه و تئاتر مشاهیر با بخش فراگیر، رادیو و تلویزیون برگزار خواهد شد. در آئین گشایش جشنواره که یک بهمن ماه برگزار خواهد شد و مهدی شرفی، تهیه‌کننده باسابقه نمایش‌های رادیویی تقدیر به عمل خواهد آمد.

وی افزود: به نظر من یکی از بخش‌های مهم جشنواره، بخش هویت ملی است که در آن ۱۴ اثر اجرا خواهد شد و ۵ اثر آن در رابطه با حاج قاسم سلیمانی روی صحنه خواهد رفت. در کنار این آمار، ۹ نمایش در بخش غزه و ۶ نمایش به عنوان مهمان در این بخش حضور پیدا خواهند کرد.

شفیعی تصریح کرد: در بخش دانشجویی نیز ۲ اثر تولید شده که واکنش سریع دانشجویان به جنایات غزه را نشان می‌دهد شایسته تقدیر است.

وی افزود: در سال‌های گذشته همیشه پرسش‌ها در حوزه بودجه جشنواره بود و امروز با صراحت بیان می‌کنم، بودجه جشنواره امسال ۱۸ میلیارد تومان است و سعی بر این داریم که تمام این بودجه به دست هنرمندان برسد.

شفیعی مطرح کرد: از دید آمار در بخش مسابقه تئاتر ایران شاهد رقابت ۳۴ اثر در بخش مرور، تازه‌ها، مناطق و دعوت دبیر جشنواره هستیم و در تئاتر خیابانی ۳۳ اثر حضور دارند که ۳۲ عدد ان به رقابت می‌پردازند. در مجموع ۱۴۷ اثر در جشنواره تئاتر فجر در بخش‌های مختلف در ۲۱۸ سانس اجرا برگزار خواهد شد.

وی افزود: مسئله مهم جشنواره در هر سال، سامانه فروش بلیط بوده که با تدابیر آقای نظری، سامانه گیشه تئاتر از روز ۲۷ دی ماه این سامانه باز می‌شود و قابلیت خرید برای افراد فراهم می‌شود.

شفیعی تصریح کرد: امسال چیزی با عنوان مهمان ویژه نداریم و تمامی مخاطبان، مهمانان ویژه ما در این جشنواره هستند.

امسال از جشنواره مناطق نیز آثاری در بخش خیابانی خواهد شد که از ۲ بهمن ماه این بخش آغاز خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها