به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ کتاب «برنامهسازی تلویزیونی» تألیف جیم آونز با ترجمۀ مهدی رحیمیان به چاپ دوم رسید. این کتاب بیش از ۱۷ بار تجدیدچاپ شده و نسخههای اولیۀ آن را جرالد میلرسون، نویسنده نامدار کتابهای آموزشی، نوشته است. این کتاب به دلیل ویژگیهای آموزشی به زبانهای مختلف از جمله چینی، ایتالیایی، روسی، اسپانیایی و فرانسه ترجمه شده است.
«برنامهسازی تلویزیونی» شامل بخشهای متنوع در زمینۀ آخرین فناوریها، ابزار و تجهیزات برنامهسازی تلویزیونی و همچنین توصیف دقیق از فرایند تولید برنامه در استودیو و خارج از استودیو است که آن را در زمرۀ اصلیترین متون آموزشی در زمینۀ تولید برنامههای تلویزیونی قرار داده است.
در پیشگفتار کتاب آمده است:
در سال ۱۳۶۷ که آخرین نسخۀ اصلاحشده کتاب فن «برنامهسازی تلویزیونی»، نوشتۀ جرالد میلرسون در انتشارات سروش ترجمه شد و به چاپ رسید، صنعت تلویزیون در جهان هنوز در دوران به اصطلاح آنالوگ به سر میبرد. در آن زمان، گرچه نسیم تغییرات در ابزار و تجهیزات تولید برنامه و به تبع آن، دگرگونی در ساختار و بنیاد نظام برنامهسازی تلویزیونی شروع به وزیدن کرده بود و چشمانداز روشنی از آیندۀ آن تحولات وجود نداشت، کتاب فن «برنامهسازی تلویزیونی» جرالد میلرسون در چهارچوب متون آموزشی در زمرۀ بهترین متون کلاسی، چه به لحاظ فنون و روشها و چه هنر «برنامهسازی تلویزیونی، برای علاقهمندان به حرفۀ کارگردانی و تهیهکنندگی تلویزیون بود و البته در بسیاری زمینهها هنوز هم قابل تأمل است، اما با گسترش و فراگیری فنون رایانهمحور در صنعت تصویر، عصر تلویزیون آنالوگ رو به افول گذاشت و بهتدریج پدیدۀ دیجیتال، صنعت تلویزیون را در طیفی وسیع از ابزار تولید تا تجهیزات پخش برنامه متحول ساخت. در دهههای اخیر، صنعت برنامهسازی تلویزیونی دستخوش تحولات بسیار عمیقی شده است.
کتاب «برنامهسازی تلویزیونی» جیم اوونز از نسخۀ اصلاحشدۀ سال ۲۰۲۰ میلادی ترجمه شده است. این کتاب به گروه تولید برنامۀ تلویزیونی کمک میکند شرایط تولید را درک و چگونگی ارتباط با محیط تولید را تنظیم و ارزیابی کنند و همچنین به علاقهمندان تولید برنامه در صنعت تلویزیون کمک میکند تا به مهارت و تبحر لازم در فرایند برنامهسازی، از تصویربرداری و تهیهکنندگی تا تدوین و پخش برنامه دست یابند. جیم اوونز در کتاب «برنامهسازی تلویزیونی» مهمترین ویژگیهای تولید برنامۀ تلویزیونی، تصویربرداری تأثیرگذار، نورپردازی جذاب، پرداخت صوتی حرفهای، فرایند طراحی صحنه و هنر تدوین ویدئو را با دقت و جزئیات شرح میدهد و ضمن بررسی جدیدترین ابزار مورد استفاده در برنامهسازی تلویزیونی، رایجترین شیوههای بهکارگیری آنها را تشریح میکند.
از آنجا که برنامهسازی تلویزیونی موفق چیزی جز برقراری ارتباط با مخاطب و جلب رضایت او در درک محتوای برنامه نیست، کتاب «برنامهسازی تلویزیونی» به ما میآموزد چگونه میتوان بر مخاطب تأثیر گذاشت و چگونه او را قانع کرد و بالاخره چگونه توجه او را جلب و علاقهاش را تقویت کرد. با وجود این، باید بدانیم که برنامهسازی تلویزیونی یک فرایند خلاق است و فقط با تمرین و بهکارگیری دقیق فنون و ابزار میتوان به نتیجه دلخواه دست یافت. بههمین جهت، باید کتاب «برنامهسازی تلویزیونی» را زمینهای برای تسلط بر ابزار در فرآیند بازنمایی محتوا بهشمار آورد. در برنامهسازی تلویزیونی، فناوری و ابزار و تجهیزات در خدمت ارائۀ محتوا قرار دارند و اگر بهدرستی بهکار گرفته شوند، توجه مخاطب بهجای ظواهر رسانهای برنامه بر محتوای برنامه متمرکز خواهد شد.
در ترجمۀ کتاب حاضر تلاش شده است از معادلهای فارسی برای اصطلاحات موجود در حرفۀ تولید تلویزیونی استفاده شود. مترجم معتقد است کارآمدترین شیوه برای تثبیت این معادلها در واژگان مورد استفادۀ اهالی صنعت تلویزیون، کاربرد آنها در متون آموزشی است.
جیم آونز Jim Owens استاد رشتۀ ارتباطات رسانهای و رئیس دانشکده هنرهای ارتباطی دانشگاه آزبوری در ایالت کنتاکی آمریکا است که بیش از ۳۰ سال در زمینههای تلویزیون و فیلم تدریس کرده و دورههای آموزشی متعددی در حوزۀ تولید برنامههای تلویزیونی بهویژه برنامههای ورزشی در دانشگاهها و مراکز آموزشی کشورهای مختلف برگزار کرده است.
جیم آونز فعالیتهای رسانهای را از عکاسی خبری و ورزشی برای روزنامهها و نشریات آغاز کرد. علاقه و تجربیاتش در زمینه آموزش فنون برنامهسازی تلویزیونی باعث شده که در دورههای مختلف بازیهای المپیک بهعنوان ناظر و مشاور رسانهای حضور یابد و دانشجویان خود را بهصورت عملی در پوشش تلویزیونی ورزشهای مختلف و پخش برنامههای ورزشی هدایت کند. آونز دارای کتب متعدد در زمینه تولید برنامه تلویزیونی ازجمله راهنمای تولید برنامههای تلویزیونی، برنامهسازی ورزشی در تلویزیون، پخش تلویزیونی المپیک و کتاب «برنامهسازی تلویزیونی» است. کتاب «برنامهسازی تلویزیونی» با بیش از ۱۷ ویرایش، تجدید چاپ شده و نسخههای اولیه آن به کمک نویسنده نامدار کتب آموزشی یعنی جرالد میلرسون نگاشته شده است. کتابهای جیم آونز به دلیل ویژگیهای آموزشی به زبانهای مختلف ازجمله چینی، ایتالیایی، روسی، اسپانیایی و فرانسه ترجمه شدهاند.
چاپ دوم این کتاب در ۵۷۰ صفحۀ وزیری، شمارگان ۵۰۰ نسخه و با قیمت ۳۸۰ هزار تومان توسط انتشارات سروش در اختیار علاقهمندان به مباحث این حوزه قرار گرفته است.
نظر شما