حجت الاسلام علی شعیبی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، با اشاره به داستانهای نوجوانی که در فضای انقلاب نوشته شدهاند، گفت: با توجه به اینکه بسیاری از شخصیتهای مهم پس از انقلاب از جمله شهدای شاخص انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی و همچنین افراد نخبهای مانند پزشکان، سیاستمداران، معلمان و دیگر اقشار، در دوران انقلاب نوجوان بودهاند، باید عرض کنم تک تک این افراد، سوژه مناسبی برای نوشتن داستان نوجوان هستند.
وی اضافه کرد: بسیاری از شهدایی که بنده توفیق نوشتن کتابهایشان را داشتم، در دوران انقلاب به صورت یک مبارز در پخش اعلامیه، شعارنویسی، روشنگری و شرکت در جلسات سیاسی بزرگانی مثل آیتالله طالقانی، شهید مطهری و دیگر بزرگان انقلاب فعالیت داشتند و هر کدام از آنها ماجراهای بسیار جذابی برای ما دارند میتوان برای آشنایی نوجوانان امروز با فداکاریهای دوران انقلاب اسلامی از این روایت استفاده کرد.
شعیبی تصریح کرد: با توجه به گرانی کتاب و کاغذ مردم کمی سخت پسند شدهاند و دیگر هر کتابی را نمیخرند. ناشران نیز دیگر هر کتابی را چاپ نمیکنند. ناشر به دنبال کتابی میرود که فروش بهتری دارد و این کمی باعث بالا رفتن کیفیت کار میشود.
این نویسنده افزود: علاوه بر این در بعد فنی نیز ورود نویسندگان جوان و با انگیزه در این عرصه که با نیازهای نوجوان امروز بیشتر آشنا هستند و خود نیز فرزندان همین دوران میباشند، باعث شده که کارها جذابیت بیشتری برای نوجوانها داشته باشد و بتوانند کارها با محصولات ترجمه و خارجی رقابت کنند.
وی اضافه کرد: در عرصه ادبیات دینی نیز بسیاری از تابوها شکسته شده و نویسندگانی که دغدغه تربیت و پرورش معنوی و دینی دارند نیز با روشهای نو کارهای خوبی را در بازار عرضه میکنند. اگر بخواهم جمعبندی کنم، در کل روند ادبیات کودک و نوجوان را رو به رشد میبینم و آینده خوبی رو برای آن متصور هستم.
در ادبیات تالیفی متن و کتاب با توجه به نیازهای نوجوان ایرانی نوشته شده است
حجت الاسلام شعیبی درباره مزیت ادبیات تالیفی نسبت به ادبیات ترجمه، بیان کرد: در ادبیات تالیفی متن و کتاب با توجه به نیازهای نوجوان ایرانی نوشته شده و در آن فرهنگ بومی پیش فرض کار است اما در ادبیات ترجمه اینگونه نیست و نوجوان ما با فرهنگ غیر از فرهنگ ایرانی اسلامی دم خور میشوند و چه بسا موضوعاتی را که اصلاً ریشه ایرانی ندارد و در تقابل با ارزشهای انسانی و اسلامی است به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم به نوجوانان آموزش و یا القا شود.
این نویسنده یادآور شد: در داستان با توجه به توصیف، تبیین و تشریح وقایع مخاطب با داستان ارتباط بهتری برقرار و خود را شخصیتی از آن داستان تصور میکند. نوجوان در ارتباط با داستان پیش خود فکر میکند که اگر من بودم چه میکردم چگونه مسئله و موضوعی که گره داستان بود رو حل میکردم، چگونه موانع را کنار میزدم.
وی در پایان عنوان کرد: داستان میتواند به نوجوان کمک کند تا راه مقابله با سختیها را تمرین کند و خود را برای مشکلات پیش روی زندگی آماده کند و به او مهارت حل مسئله رو آموزش دهد. در کل ادبیات داستانی به خاطر توصیف محور بودنش جذابیت بیشتری از ادبیات استدلالی دارد و در نتیجه تاثیر گذاری اش بر مخاطب بیشتر است.
نظر شما