جمعه ۲۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۵
کتاب «فرهنگ مثل‌ها و کنایات در گویش نهبندان» رونمایی شد

خراسان جنوبی- آیین رونمایی از کتاب فرهنگ مثل‌ها و کنایات در گویش نهبندان با حضور جمعی از مسئولان، چهره های ادبی بومی، اصحاب فرهنگ و هنر و مدیران کانون‌های مساجد در شهرستان نهبندان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بیرجند، علی فرخنده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد خراسان جنوبی در این مراسم ضمن تقدیر از تلاش‌های گردآورندگان کتاب، بر اهمیت حفظ و نشر فرهنگ و گویش‌های محلی تأکید کرد.

وی بیان کرد: امثال و حکم و کنایات، گنجینه‌ای از فرهنگ و خرد هر ملتی هستند و حفظ و نشر آنها، نقشی مهم در انتقال فرهنگ و هویت به نسل‌های آینده دارد.

فرخنده همچنین از حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی از چاپ و نشر کتاب‌های مرتبط با فرهنگ و گویش‌های محلی خبر داد.

محمدعلی محمودی، استاد ادبیات فارسی نیز در این مراسم به معرفی کتاب و جایگاه آن در فرهنگ و ادبیات عامه مردم نهبندان پرداخت.

وی با اشاره به گردآوری مثل و کنایه ها در کتاب، این اثر را گامی ارزشمند در حفظ و احیای فرهنگ و گویش مردم نهبندان و معرفی آن در سطح جامعه دانست.

ذبیح الله محمودی، مولف کتاب، هدف از چاپ این اثر را ارج نهادن به مردم، حفظ کهن واژه‌های نهبندان، گردآوری و حفظ مثل‌های مردم این شهرستان عنوان کرد.

وی افزود: در این کتاب سعی شده با استفاده از مثل ها و کنایه ها، روحیات و خلقیات، احساسات امیال درونی و باورهای مردم منطقه نهبندان نشان داده شود.

حسین هاشمی، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نهبندان هم در این آیین گفت: تاکنون در حوزه فرهنگ شفاهی و عامه مردم پنج کتاب در تیراژ ۸۰ هزار نسخه به چاپ رسیده است.

وی در مورد ناشر این کتاب نیز بیان کرد: تاکنون از آقای محمودی ناشر این کتاب بیش از ۲ هزار صفحه از ادبیات شفاهی و عامه مردم نهبندان به رشته تحریر آمده است.

گفتنی است؛ کتاب «فرهنگ مثل‌ها و کنایه‌ها در گویش نهبندان» در دو جلد و در قالب ۱۶۲۴ صفحه منتشر شده که در آن ۴ هزار ضرب المثل رایج و بومی خاص منطقه نهبندان گردآوری شده و از امروز در کتابخانه‌های سطح کشور ارائه می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها