سه‌شنبه ۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۱
«هوش مصنوعی در صنعت ساخت» منتشر شد

انتشارات دانش بنیاد کتاب «هوش مصنوعی در صنعت ساخت؛ کاربردهای هوش مصنوعی (AI) در تلفیق با مدل‌سازی اطلاعات ساختمان (BIM)» به قلم جواد مجروحی‌ سردرودی و محسن خاکی‌ رنانی را منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، انتشارات دانش بنیاد کتاب «هوش مصنوعی در صنعت ساخت، کاربردهای هوش مصنوعی (AI) در تلفیق با مدل‌سازی اطلاعات ساختمان (BIM)» را به چاپ رساند.

کتاب «کاربرد هوش مصنوعی در صنعت ساخت» به قلم جواد مجروحی‌سردرودی و محسن خاکی‌رنانی است که هر دو نویسنده متخصص مدیریت ساخت هستند. این کتاب ۲۴۴ صفحه‌ای، بخش‌های مختلفی دارد که با تیترهایی از جمله «هوش مصنوعی»، «کاربرد هوش مصنوعی در مدیریت پروژه و ساخت»، «کاربرد هوش مصنوعی در پیش‌بینی تاخیر در پروژه»، «کاربرد هوش مصنوعی در صنعت حمل و نقل»، «استفاده از هوش مصنوعی در تامین سطوح آسایش در ساختمان»، «ساخت سیستم اطلاعات طراحی معماری هوشمند با کمک AI ,BIM ۱۶۶»، «کاربرد هوش مصنوعی در مدل سازی اطلاعات ساختمان های موجود با رویکرد بررسی لرزه‌ای»، «کاربرد و اعمال هوش مصنوعی در مدل سازی اطلاعات ساختمان با محوریت سازه های رسانه ای»، «کاربرد و اعمال هوش مصنوعی درتولید خود کار مدل سازی اطلاعات ساختمان» و «کاربرد هوش مصنوعی در ایمنی ساخت با کمک مدل سازی اطلاعات ساختمان» مطالب خود را عرضه است.

در پیش‌گفتار این کتاب آمده است: «براساس اسناد سازمان ملل متحدد، تخمین زده می‌شود که تا سال ۲۰۵۰، جمعیت جهان به ۹.۸ میلیارد نفر می رسد و به منظور پاسخ‌گویی به نیازهای صنعت ساخت و پایداری در پی افزایش سریع جمعیت، به نظر می‌رسد که پذیرش مدل‌سازی اطلاعات ساختمان (BIM) این امکان را فراهم کند تا فرآیندهای ساخت به طور کارآمدتر تکمیل شود و داده های مهم جمع آوری گردد. مدل‌سازی اطلاعات ساختمان فرآیندی است که در صنعت ساخت برای مدیریت یک پروژه در کل چرخه عمر آن استفاده می‌شود. در عصر حاضر، در حالی که بیشتر بحث‌ها حول محور هوش مصنوعی است، فناوری‌های دیگری مانند BIM نیز مکمل آن هستند.

در حالی که سیستم‌های هوشمند مصنوعی تقریباً در همه خانواده‌ها راه پیدا کرده‌اند، صنعت ساخت هنوز از مزایای هوش مصنوعی بطور کامل بهره‌مند نشده و در مورد نوآوری‌های فناوری تا حدودی راکد بوده است و نتوانسته از پتانسیل عظیم آنها استفاده کند. به طور مشابه، همچنین باید از سیستم‌های تعبیه‌شده با کمک هوش مصنوعی، که می‌توانند هر چیزی از گره‌های حس‌گر گرفته تا وسایل نقلیه و ماشین‌های خودکار باشند، بهتر استفاده کند. این سیستم‌ها نه تنها پروژه‌های ساخت را بهبود بخشیده و تسریع می‌کنند، بلکه داده‌های بیشتری را برای اطمینان از مدل‌های اطلاعات دقیق ساخت فراهم می‌کنند. پیاده‌سازی پلتفرم مدل سازی اطلاعات ساختمان با نرم‌افزار دیجیتال‌اش امکان ساخت سریع‌تر، مدیریت بهتر هزینه‌ها و ایمنی ساختمان را فراهم می‌آورد. اصطلاح BIM در اواخر دهه ۱۹۷۰ مطرح شد، اما در دهه ۲۰۰۰ بکارگیری و اجرای آن شروع گردید. اگرچه کشورهای مختلف نرخ اجرای BIM متفاوتی دارند، از زمان ظهور آن در ابتدای قرن، مدل سازی اطلاعات ساختمان (BIM) فرآیند طراحی، ساخت و بهره‌برداری را از زمان شروع به کار تا نگهداری و تعمیر ساده کرده است.

نرم‌افزارهای BIM که به عنوان یک ابزار طراحی سه بعدی قدرتمند عمل می‌کنند، به کاربران خود اجازه می‌دهند تا محصول نهایی را تجسم کنند و تغییراتی را که با مدل یکپارچه می‌شود، انجام دهند. علاوه بر این، BIM به طور قابل‌توجهی ارتباط بین بخش‌های، معماری، مهندسی، و ساخت و همچنین سایر بخش‌ها را بهبود می‌بخشد. رابطه بین هوش مصنوعی و BIM یک رابطه مکمل است. BIM یک پایگاه داده عالی برای هوش مصنوعی فراهم می‌کند. در عین حال، هوش مصنوعی می‌تواند به پیش‌بینی‌های دقیق و تصمیم‌گیری آگاهانه کمک کند و کارایی گردش کار باورنکردنی را به ارمغان بیاورد. هوش مصنوعی (AI) توانایی یک ماشین برای تقلید از شناخت و رفتار انسان است. همچنین، می‌تواند دانش را درونی کند و از اطلاعات جدید برای بهبود خود استفاده کند.

هر چه ماشین اطلاعات بیشتری جذب کند، هوشمندتر می شود. هوش مصنوعی توانایی تفسیر داده‌های دریافتی، تصمیم گیری و تنظیمات و همچنین ارائه راه های جدید برای انجام کارها را دارد. از آنجایی که BIM منبعی ارزشمند و سخاوتمندانه از داده‌ها است، هوش مصنوعی می‌تواند تا حد زیادی از آن بهره مند شود. به نوبه خود، هوش مصنوعی می تواند BIM را تقویت کرده و آن را به سطح کاملاً جدیدی برساند. BIM به کمک هوش مصنوعی در همه مکان‌هایی که محاسبات و تخمین‌های انسانی کوتاهی می‌کنند و باعث شکست‌ها و حوادث پرهزینه می‌شود می‌درخشد.

هوش مصنوعی همچنین به احتمال زیاد نقشی حیاتی در ایجاد ربات‌های ساختمانی ایفا خواهد کرد، سیستم‌های تعبیه‌شده که به طور خاص برای کمک به کارگران ساختمانی با کار دستی روزمره طراحی شده‌اند و یا در نظارت های میدانی نقش آفرین خواهند بود. به نظر می‌رسد که تقریباً هر مرحله از فرآیند، دارای پتانسیل دیجیتالی شدن و خودکار شدن است و نیاز به مداخله انسانی را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. اما در حالی که به راحتی می‌تواند اکثر حجم کار را به خود اختصاص دهد، هوش مصنوعی افراد را بیکار نمی‌کند. در عوض، موارد جدیدی تولید خواهد کرد. در این کتاب که در دو بخش تدوین شده است، در فصل نخست به بخشی از مفاهیم و تعاریف وکاربردهای هوش مصنوعی در صنعت ساخت پرداخته شده و در فصل دوم به کاربرد و نقش هوش مصنوعی در بکارگیری مدل‌سازی اطلاعات ساختمان بر اساس پژوهش‌های صورت گرفته‌ی این موضوع نوپا اما کارآمد و پویا پرداخته شده است. امید است پژوهش گران گرامی با توجه به اهمیت و ضرورت روز افزون کاربرد هوش مصنوعی و مدل‌سازی اطلاعات ساخت در صنعت ساخت، نسبت به توسعه و تحقیق در این خصوص اهتمام بیشتری معمول نمایند.»

این کتاب در ۲۲۴ صفحه در نوبت چاپ اول، با قیمت ۲۱۰ هزار تومان به بازار نشر عرضه شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها