جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۲
ترکیب های مختلف ساختمانی با آگاهی از دانش ترکیب و ساخت در معماری

کتاب «ترکیب و ساخت در معماری» نوشتهٔ دن هانلون و ترجمهٔ امیر فغانی، بهاره فغانی در نوبت اول با ۲۰ نسخه از انتشارات سروش دانش به قیمت ۱۵۵ هزار تومان منتشر شده است.

سرویس هنر خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): کتاب «ترکیب و ساخت در معماری» نوشتهٔ دن هانلون و ترجمهٔ امیر فغانی، بهاره فغانی در نوبت اول پاییز ۱۴۰۲ با ۲۰ نسخه از انتشارات سروش دانش به قیمت ۱۵۵ هزار تومان منتشر شده است.

کتاب «ترکیب و ساخت در معماری» با موضوع ترکیب در معماری و طراحی در معماری برای مخاطبان علاقه‌مند به این حوزه از هنر گردآوری شده است.

نویسنده در ابتدای این کتاب نوشته است: «این کتاب بر اساس روشی نوشته شده که من از آن برای کمک به‌روشنی و تمرکز دانش‌آموزان روی کارهای طراحی‌هایشان استفاده می‌کردم. اساس همهٔ تجزیه‌وتحلیل‌های من از سوابق معماری جستجو در روابط بین آن‌ها، و الگوهای ترکیب و ساخت آن است». «پروژه‌هایی که در این کتاب مطرح می‌شوند مجموعه‌ای از کارهای من در تمام سال‌ها، و به عبارتی مختصری از مشکلات تحلیلی است».

کتاب «ترکیب و ساخت در معماری» مجموعه‌ای ترکیب‌های معماری است که گرایش‌های ترکیب و ساخت در معماری را بدون بسته‌بندی آن‌ها معرفی می‌کند؛ بنابراین نمی‌توان گفت این کتاب مجموعهٔ از یک دانشنامه معماری است.

نویسنده در طول این کتاب در صدد آن است تا نشان دهد چگونه تحلیل سوابق، خواه مربوط به عصر باستان یا دوره معاصر، استراتژی‌های اساسی سازمانی را برای طراحی فراهم می‌کند، و یک روش پژوهشی را شرح می‌دهد که می‌تواند این استراتژی‌ها را به‌وضوح بیان کند. همچنین قدرت و عمومیت ایده‌های ساده را به نمایش می‌گذارد.

مترجمان این کتاب عقیده دارند که دانشجویان امروزی در رشته معماری تمایل دارند فرض کنند پیشرفت‌های فن آورانه ی هنری گذشتهٔ اخیر و حال آن‌ها را در یک جهان کاملاً متفاوت از ایده‌ها رخ می‌دهد که یکی از اجداد آن‌هاست؛ بنابراین با وجود تفاوت در ظاهر و روش ساخت‌وساز، در سطح مفهومی ترکیب کمی بیش از هزاران سال از کشف رسمی آن تغییر کرده است.

کتاب «ترکیب و ساخت در معماری» یک کتاب غیرخطی است و همراه با تصویر برای درک بیشتر گردآوری شده است. نویسنده در تلاش بوده که خواننده آزادانه و به هر ترتیبی که می‌خواهد کتاب را مطالعه کند و یا به‌سادگی از آن به‌عنوان یک مرجع استفاده کند. وی بنا بر هر سلیقه‌ای مفهوم معماری و طراحی در معماری را بیان کرده است. بر همین اساس هر فردی می‌تواند کتاب را به‌صورت گرافیکی بخواند و یا عناوین مباحث را به‌عنوان نمونه‌ای از یک روایت تصویری ناتمام مطالعه نماید. نمودارهای تحلیلی و عناوین آن‌ها، الگوهای اساسی سازمان‌دهی و نظمی را آشکار می‌کنند که ممکن است برای مطالعهٔ ساختمان به‌عنوان یک کل و یا حتی خواندن نقشهٔ آن به‌آسانی قابل‌تشخیص نباشد.

در بخشی از فصل کتاب می‌خوانیم: «طراحی معماری در اصل یک ساخت الگو است. ترکیب و ساخت یک بنا، مجموعه‌ای از الگوها با پیچیدگی‌های گوناگون است که درون یکدیگر مانند عروسک‌های چوبی تودرتوی روسی سازمان‌بندی شده‌اند».

کتاب «ترکیب و ساخت در معماری» مناسب برای دانشجویان و هنروران معماری، عمران نیز می‌باشد، همچنین اساتید و مهندسان این هنر می‌توانند از دانش ترکیب‌بندی و طراحی در معماری در این کتاب به جستجو بپردازند و بهره کافی را ببرند.

کتاب «ترکیب و ساخت در معماری» نوشتهٔ دن هانلون و ترجمهٔ امیر فغانی، بهاره فغانی در نوبت اول پاییز ۱۴۰۲ با ۲۰ نسخه از انتشارات سروش دانش به قیمت ۱۵۵ هزار تومان منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها