پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰
علاوه بر پیشرفت، روایت پیشرفت هم یک ضرورت است

عصر چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت، کتاب «به توان های‌تک» روایتی از شرکت دانش‌بنیان آهار، با حضور سعید جلیلی نماینده رهبر معظم انقلاب در شورای عالی امنیت ملی، بهزاد دانشگر محقق کتاب، رضا جهانی از راویان کتاب و محمدرضا هاتف مدیرعامل شرکت آهار، در غرفه مجمع ناشران انقلاب اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا عصر چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت، کتاب «به توان های‌تک» روایتی از شرکت دانش‌بنیان آهار، با حضور سعید جلیلی نماینده رهبر معظم انقلاب در شورای عالی امنیت ملی، بهزاد دانشگر محقق کتاب، رضا جهانی از راویان کتاب و محمدرضا هاتف مدیرعامل شرکت آهار، در غرفه مجمع ناشران انقلاب اسلامی برگزار شد. مهندس رضا جهانی، رئیس هیئت‌مدیره شرکت آهار و از راویان کتاب «به توان های‌تک» در ابتدا گفت: چند سال پیش، دکتر جلیلی در شرکت ما حاضر شدند پرسیدند چه شد که شرکت آهار به اینجا رسید. ماه‌ها به این مسئله فکر کردم و هنگام مصاحبه با بهزاد دانشگر، متوجه شدم چند اتفاق باید کنار هم قرار می‌گرفت تا به اینجا برسیم. بخشی از آن، مسجد است که تاثیرگذار بود؛ همچون مسجد حجت مشهد و کتابخانه‌اش. بخش دیگر انسان‌هایی هستند که با از ایثار از همه چیز می‌گذرند تا کاری را رقم بزنند. همچنین جوانان و گروهی که در کنار یکدیگر فارغ از مباحث اقتصادی برای یک آرمان بزرگ عمر و وقتشان را می‌گذارند تا بتوانند اثری انسان ساز خلق کنند.

روایتی از الگوهای پیشرفت

بهزاد دانشگر، محقق کتاب «به توان های‌تک» گفت: دغدغه من این بود که ببینم باورهای دینی کجای زندگی انسان است و انسان با این باور دینی چطور حرکت می‌کند. به همین دلیل، افرادی که با این باور دینی حرکات رو به جلو و سازنده داشته‌اند، برایم جذاب بوده‌اند. چه در فضای اجتماع و چه در دفاع مقدس. اما کمتر به این فکر می‌کردم که روزی به این موضوع در فضای دانش و علم کشور برسم. این یک روزی برای من بود.

دانشگر ادامه داد: وقتی با نوید نجات‌بخش برای کتاب «تندتر از عقربه‌ها حرکت کن» حرف می‌زدیم، توجهم به این فضا جلب شد. آن زمان همه می‌گفتند نوید نجات‌بخش یک استثناست؛ اما وقتی جستجو کردم، به افراد و مجموعه‌های دیگر رسیدم؛ به افرادی که در علمی‌ترین فضاها و جایی که دانش محض است کار می‌کنند و در آن فضا، دین نیز جلوه‌گری می‌کند. دین فقط محدود به مساجد نیست. عده‌ای با تکیه بر باورهای دینی توانسته‌اند کارهای عجیبی بکنند و مسیر صدساله را یک‌شبه بپیمایند.

بهزاد دانشگر خاطرنشان کرد: روایت این فعالیت‌ها و جلب توجه بقیه و تکثیر این الگو یکی از اهداف بنده است. همیشه تکثیر این‌گونه الگوها برای من مسئله بوده. فرم و قالب مسئله من نیست. مسئله من تکثیر و انتشار این الگوهاست. خوشحالم در این کتاب توانستیم با این تیم جذاب آشنا شویم و گفتگو کنیم.

داشتن الگو برای پیشرفت ضرورت است

سعید جلیلی، نماینده رهبر معظم انقلاب در شورای عالی امنیت ملی، ضمن تشکر از بهزاد دانشگر و شبنم غفاری، محقق و نویسنده این اثر، اظهار کرد: علاوه بر پیشرفت، روایت پیشرفت هم یک ضرورت است و از آن مهم‌تر، داشتن یک الگو برای پیشرفت ضرورت است.

جلیلی گفت: برای طراحی پیشرفت دو نوع نگاه می‌شود داشت. یکی اینکه طراحی کنیم که چگونه باید پیشرفت کرد و الزاماتش چیست. نگاه دیگر که می‌تواند به الگوی پیشرفت کمک کند، این است که پیشرفت‌های موفق و ارزشمند تجزیه و تحلیل شود و بررسی کرد مولد این پیشرفت چه بوده است. بعد، آن پیشرفت و نتیجه حاصله را کالبدشکافی و تکثیر کنیم.

سعید جلیلی با بیان اینکه روایت پیشرفت برای رسیدن به مدل دوم کمک می‌کند، توضیح داد: امروز پیشرفت‌های ارزشمندی داریم که هرکدام شایسته تامل و دقت است.

او با اشاره به مولفه‌های پیشرفت عنوان کرد: مهم‌ترین مولفه‌های پیشرفت، خود انسانی است که مولد پیشرفت است. این انسان در چه محیطی می‌تواند تبدیل به یک انسان موفق باشد؟ باید رویش فکر کرد. مهم‌ترین مولفه‌اش این است که این نیروی انسانی که قابلیت ایجاد چنین پیشرفتی دارد، در محیط مستعدی رشد یابد تا آن محیط به او کمک کند قابلیتش را بروز دهد.

جلیلی در پایان گفت: این کتاب می‌تواند به عنوان یک کتاب دانشگاهی معرفی و به دانشجو ارائه شود. این باعث تشویق و انگیزه‌بخشی به دانشجویان خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها