جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۶
ادبیات عاشقانه برای نوجوانان: آری یا خیر؟

درحالی‌که با بچه‌های عکاس، طول سالن را برای رسیدن به ایبنا طی می‌کنیم، برای هزارمین‌بار در روز فکر می‌کنم یعنی کدام یک از این نوجوانان، عشق را تجربه کرده است؟

سرویس کودک و نوجوان خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - مریم کمالی‌پور راوری‌: برنامه نشست روز دوم نمایشگاه کتاب تهران ۱۴۰۳ را تقریباً یک هفته پیش از نمایشگاه مشخص کردیم. نشستی با عنوان «بررسی ژانر عاشقانه در ادبیات نوجوان ایرانی»؛ عنوانی که نتیجه دغدغه و علاقه‌مان به مسئله ژانر و عاشقانه‌نویسی برای نوجوان بود. بهانه این نشست جان‌گرفتن میکائیل بود؛ شخصیت کتاب «تو خواب میکائیل هستی» به قلم تیمور آقامحمدی که از سوی نشر مهرک به‌تازگی روانه بازار شده است.

میکائیل بهانه خوبی بود که در کنار دو متخصص بنشینم و جواب سوالاتی را که همیشه درباره عاشقانه‌نویسی و ژانری‌نویسی برای نوجوان در سرم می‌چرخید، بشنوم. هادی خورشاهیان با مهربانی و انرژی همیشگی‌اش به نشست می‌رسد و بعد هم تیمور آقامحمدی، خالق میکائیل روی صندلی‌های ایبنا می‌نشیند. پیداست که خورشاهیان برای تعریف نیامده است و در قامت یک منتقد و کارشناس ادبی، می‌خواهد حرف‌های منتقدانه بگوید. خوشحال می‌شوم که قرار است یک گفت‌وگوی چالشی بشنوم.

تیمور آقامحمدی از عشق پیش‌برنده حرف می‌زند؛ عشقی که نسخه بهتری از انسان می‌سازد و به او شجاعتی می‌دهد که خود را از ناکامی نجات دهد. خورشاهیان اما از حجم زیاد ناکامی‌های نمایش داده شده در کتاب ناراضی است و می‌گوید عشقی را که در کتاب جریان دارد نمی‌پسندد و اساساً به نظرش این سبک عاشقانه‌نویسی برای این گروه سنی ضرورتی ندارد. آقامحمدی اما می‌گوید تلاش کرده است یک نوجوان ایرانی امروزی را با تمام مختصاتش بیافریند.

نشست تمام می‌شود و حالم واقعاً خوب است. با وجود اینکه دو مهمان درنهایت درباره عاشقانه‌نویسی برای نوجوان به یک نظر واحد نمی‌رسند؛ اما من جواب خیلی از سوالاتم را گرفته‌ام. از محل نشست که بیرون می‌آییم با دقت بیشتری نوجوان‌ها را نگاه می‌کنم و به این فکر می‌کنم که کدام‌شان عشق را تجربه کرده است؟ حتی عشقی شبیه به میکائیل را.

در غرفه کانون نشست رونمایی مجموعه «من به دنیا آمدم» برپاست؛ خودم را می‌رسانم. متوجه می‌شوم کتاب برای گروه سنی مثبت صفر است؛ اتفاقی که برای اولین‌بار رخ داده است.

نشست بعدی‌ای که می‌روم در سرای اهل قلم کودک و نوجوان برگزار می‌شود. از جلوی در که رد می‌شوم چهره آشنا و بشاش جمال‌الدین اکرمی را می‌بینم که دارد درباره کتاب جدید پری رضوی نظر می‌دهد و از تصویرگری هوشمندانه کتاب تعریف می‌کند. بعد از صحبت درباره فانتزی‌نویسی با پری رضوی، درحالی‌که با بچه‌های عکاس، طول سالن را برای رسیدن به ایبنا طی می‌کنیم، برای هزارمین‌بار در روز فکر می‌کنم یعنی کدام یک از این نوجوانان، عشق را تجربه کرده است؟

به گزارش ایبنا، نمایشگاه کتاب تهران ۱۴۰۳ با شعار «بخوانیم و بسازیم» ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت‌ماه در مصلای امام خمینی (ره) در حال برگزاری است.

اطلاعات کامل نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران را اینجا بخوانید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط