یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۵
روایت خانواده‌ای که درگیر ترور شد/ نویسنده‌ها خانواده‌های ترور را روایت کنند

نشست معرفی، نقد و بررسی کتاب «خانواده ابدی» روایت زندگی شهید ترور عشرت اسکندری با حضور نویسنده اثر و دختر شهید برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست معرفی، نقد و بررسی کتاب «خانواده ابدی» با حضور معصومه رامهرمزی نویسنده اثر، معصومه اسکندری دختر شهید اسکندری و مهدی قربانی کارشناس و ناشر در گوشه نقد نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران برگزار شد.


در ابتدای این نشست معصومه اسکندری آسیب دیده ترور و فعال انجمن حمایت از قربانیان ترور گفت: کتاب روایتی واقعی و شفاف از اتفاقاتی است که در طی سال‌ها برای خانواده ماپیش از شهادت و پس از شهادت مادر رخ داده است. موضوع ترور ریشه‌ای تاریخی دارد و وقتی برای حضرت هابیل رخ داد تا تا اینکه از سال ۵٧ تاکنون بیش از ۱۷ هزارتن از مردم جامعه ما توسط گروه‌های تروریستی به شهادت رسیده‌اند که من اینجا از منظری دیگر به گروه‌های تروریستی نگاه می‌کنم.

وی افزود: وقتی گروه تروریستی مجاهدین خلق شکل می‌گیرد، همانگونه که می‌دانیم ساختار این گروه فرقه‌ای است و رهبر فرقه در حکم خداست، علی‌رغم ادعای اسلام و شیعه‌گری، رفتارهایی که در فرقه اتفاق می‌افتد که نشان می‌دهد که همه اعضای گروه باید مطیع رهبر فرقه باشند و افراد بدون اینکه بدانند و بفهمند صرفاً به دلیل دستور سازمان دست به ترور می‌زدند.

فعال انجمن حمایت از قربانیان ترور ادامه داد: هنگامی که سرتیم گروه تروریستی شهادت مادر من را دستگیر کردند، پدر من در بازجویی او بود. بازجو از سر تیم پرسید شما آقای اسکندری را می‌شناختید و اگر نه پس چرا چنین کاری انجام دادید، گفت نمی‌شناختم اما به ما گفته بودند دست خالی برنگردید. یعنی این فرد نمی‌داند و نمی‌فهمد چه می‌کند و فقط چون دستور است، بدون فکر انجام داده و رفته است. مادر من قربانی است، منِ فرزندِ شهید هم قربانی هستم اما او نیز قربانی است. همه ما قربانی هستیم اگر چه جایگاه‌ها متفاوت است.

همچنین معصومه رامهرمزی نویسنده کتاب «خانواده ابدی» در این نشست گفت: ما در بحث نظام موضوعی در حوزه انقلاب و دفاع مقدس مشکل داریم؛ یعنی ما در بعضی موضوعات دارای چندین کتاب هستیم و در برخی موضوعات اصلاً کتاب نداریم و در بعضی موضوعات تعداد کمی کتاب داریم. اگرچه چون چنین موضوعی سخت است و نویسنده‌ها حاضر نیستند درباره این موضوع بنویسند، شاید ترسی هم باشد.

وی افزود: نویسنده اغلب سراغ موضوعی می‌رود که کمتر دردسر داشته باشد، بنابراین خانواده‌های ترور کمتر دیده شده‌اند. خانواده‌هایی که فرزندانشان در جنگ شهید شده‌اند دیده شده‌اند اما خانواده‌های قربانیان ترور اخیر، در نتیجه این رفتار در ادبیات داستانی و مستند درباره این موضوع کتاب‌های کمی وجود دارد.

همچنین مهدی قربانی کارشناس کتاب و ناشر گفت: یک کتاب معمولاً در سال اگر یک تیراژ از آن بفروش برسد می‌گویند مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته است، کتاب خانواده ابدی که در بهمن ماه چاپ و منتشر شد تا این روز که در خدمت شما هستم، نسخه‌های پایانی تیراژ اول هستیم.

وی افزود: نکته‌ای که تمایل دارم به آن اشاره کنم، این است که درباره چنین موضوعی کتاب‌های زیادی نداریم و انتشارات حماسه یاران به همین دلیل وارد این موضوع شد چرا که شهدای ترور، شهدای مظلومی هستند و خوب شناخته نشده‌اند.

این ناشر ادامه داد: در این کتاب مشاهده می‌شود که با وجود حادثه سهمگین شهادت مادر باز زندگی جریان دارد و حاج محسن اسکندری‌ای وجود دارد که سعی می‌کند این زندگی از هم پاشیده را باز جمع کند و در این راه نیز موفق است. انتشارات حماسه یاران در به حوزه خانواده و مادران اهمیت ویژه‌ای قائل است و سعی دارد به این جنبه از ادبیات پایداری و مقاومت بیشتر بپردازد، این کتاب هم اگرچه مربوط به شهدای ترور است، اما کنار سایر کتاب‌های خانواده و مادران انتشارات قرار می‌گیرد.


گفتنی است؛ کتاب «خانواده ابدی» توسط معصومه رامهرمزی نوشته شده و انتشارات حماسه یاران آن را در بهمن ماه ۱۴۰۲ چاپ و منتشر کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها