چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۶
جنگ مسابقه برای دنیاخواهی نبود/ شکل‌گیری فرهنگ عارفانه در جبهه

آقامیرزایی مدیر تولید انتشارات خط مقدم گفت: جنگ مسابقه برای دنیاخواهی نبود برای شهادت در راه وطن بود. به همین دلیل هر شخصی شایسته‌تر و خالص‌تر بود، ناخودآگاه جلوتر می‌رفت.

محمدعلی آقامیرزایی مدیر تولید انتشارات خط مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در خصوص تاثیر کتاب‌های حوزه دفاع مقدس در ایجاد امید و انگیزه در جامعه گفت: دوره دفاع مقدس، یک دوره طلایی در کل دوران انقلاب اسلامی است. آن زمان ایران دچار یک هجوم از کشور خارجی شد و یک موضوع ملی مطرح شد، موضوعی فراتر از اعتقاد و ایدئولوژی، به تمامیت کشور حمله شد و جوانان رفتند کاری انجام دهند.

وی افزود: آن زمان یک آزمون بزرگ به وجود آمد، هر شخصی که می‌رفت چند شاخص داشت، آدم‌ها به دلیل آن بعد مذهبی و حضور امام و کاریزما و محبوبیت ایشان به جبهه می‌رفتند. جوانان با تمام وجود و با حرف‌های امام به جنگ می‌رفتند و کسی فکر نمی‌کرد من بروم یا نروم، یک شایسته‌سالاری آنجا شکل گرفت، هر شخص شایسته‌تر بود می‌رفت.

مدیر تولید انتشارات خط مقدم ادامه داد: جنگ مسابقه برای دنیاخواهی نبود، رقابتی برای شهادت در راه وطن بود. به همین دلیل هر شخصی شایسته‌تر و خالص‌تر بود، ناخودآگاه جلوتر می‌رفت. شاخص دیگر در این فرهنگ، دیگرخواهی و ایثار بود. دوستان از هم سبقت می‌گرفتند. نمادهایی که جامعه امروز و فرهنگ ما کاملاً نایاب است، یک فضای خالصی غالب بود چراکه مرگ همیشه بود و هر لحظه ممکن بود شهادت نصیب شود، به همین دلیل رزمندگان از تله‌های دنیایی دور می‌شدند و زلال‌تر و ناب‌تر می‌شدند.

وی اضافه کرد: در جنگ یک فرهنگ عارفانه و انگیزه شکل گرفت، وقتی که با امکانات کم، یک بهره‌وری مطلق را شکل دادیم، یعنی مجبور شدیم با کمترین امکانات بیشترین بازده را داشته باشیم. این فرهنگ حلقه گمشده امروزمان است، از این فرهنگ زیاد و خوب گفته نشده، تبلیغی گفته شده، اما تبیینی گفته نشده است. هنگامی که جریان جاری است، ما سطحی هستیم اما بعد از جنگ باید تبیین می‌کردیم و عناصر دقیقش را در می‌آوردیم.

آقا میرزایی تاکید کرد: خیلی کارها در ادبیات دفاع مقدس انجام شده اما در جامعه جاری نشده است، چراکه بخش تبلیغی هنوز هم بر بخش تییین، سایه گسترده و مردم را زده کرده است. باید به شعور مخاطب احترام گذاشت، مخاطب خوب می‌فهمد، کتاب خوب را هم می‌فهمد، نثر خوب را هم می‌فهمد، طراحی خوب را هم می‌فهمد.


وی درباره ایجاد خلاقیت در زندگی‌نامه شهدا و نیاز به مجمع نویسندگان دفاع مقدس گفت: این ساز و کاری است که متولیان باید برایش تعیین کنند. متولیان و سازمان‌ها به جای کمیت بالا دنبال آمار و گزارش بودند. اگر بستر فرهنگی درست نشود، همه چیز خراب می‌شود. مطلبی که بارها و بارها رهبری گفته‌اند. این فرهنگ باید بسط پیدا کند، این فرهنگ عزت‌مندی است، یک فرهنگ ملی است و برای کل آحاد جامعه است. قاعدتاً بهتر است تخصصی شود تا نظارت دقیق‌تری انجام شود و کتاب‌های سطح پایین چاپ نشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط