شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۷
«ماجرای امروز» نقد شد

نشست بررسی و نقد کتاب «ماجرای امروز» در گوشه نقد نمایشگاه کتاب تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): نشست بررسی و نقد کتاب «ماجرای امروز» در گوشه نقد با حضور محمد قاسم‌پور در آخرین روز نمایشگاه سی‌و پنجم برگزار شد.


قاسمی‌پور در ابتدای سخنان خود گفت: ما در اجتماع مدیون پاره‌ای شخصیت‌ها و چهره‌هایی هستیم که اسم دلی و عامیانه‌شان ستارگان آسمانی گمنامی می‌شود. شخصیت‌های بزرگی هستند که در نقش‌آفرینی خود، بی‌صدا و خاموش‌اند و اگر هم علنی است و فعالیت‌شان بعضاً شنیده می‌شود، اما در هیاهوهای خبری و سیر حوادت روزمره‌ای که پی‌درپی می‌آیند، به نوعی گم و فراموش می‌شوند اما حقیقت امر این است که ما وابسته و وامدار ایتاروری و جانفشانی و نقش‌آفرینی آنها هستیم، در جای خودمحفوط است و قابل فراموشی نیست.

او در ادامه گفت: کتاب ماجرای امروز به قلم سمیه عظیمی، چهره‌های نقش آفرین در بحث امنیت را روایت می‌کند که در یکی دوسال اخیر این عنوان را از صداوسیما شنیده باشیم، اما شهدای امنیت همواره نقش تعیین کننده و بسزایی در جامعه داشتند و حق است آنان را بهتر بشناسیم و فراموش نکنیم.


قاسمی‌پور اشاره کرد: نویسنده تعدادی از چهره‌های معاصر از سال ۸۸ تاکنون که در حوادث مختلف از رویدادهای مختلفی از آشوب‌ها و درگیری‌های خیابانی تا در رویدادهای مربوط امنیت در نقاط مختلف کشور را انتخاب کرده اند و هشت ماجرا از هشت شهید امنیت را به تحریر درآورده‌اند.


وی افزود: این کتاب به لحاظ قالب و شکل نگارش، بهتر بود در مقدمه توصیحات بیشتری ارائه می‌شد که نحوه نگارش به چه ترتیب بوده، اما هر روایت را که می‌خوانیم متوجه می‌شویم هر روایت یک راوی دارد، اما جا داشته برای تکمیل روایت‌ها از اطلاعات جانبی و پیرامونی هم استفاده شود. نکته قابل توجه این است که اگر علاقه‌مندان، اعم از ناشران و نویسنده‌ها، تصمیم به ورود به این عرصه را دارند باید بدانند پای شناخت یک انسان در میان است.

منتقد ادبی در ادامه اشاره کرد: ما می‌خواهیم انسانی که همزمان با ما بوده و در بزنگاه تعیین کننده تاریخی و مهم، جان خود را فدا کرده، بشناسیم. آیا با خواندن یک حادته و روایتی کوتاه از آن شهید که از زاویه دید یک دوست، برادر، همسر یا مادر ارائه می‌شود، حق مطلب ادا می‌شود؟ این نوع نوشتار را می‌توان یک درنگ و پیش‌درآمد دانست، ما در فضای نشر موظفیم کارهای بزرگی را رقم بزنیم، چون هر مخاطب با خوانش این کتاب‌ها کنجکاو می‌شود. ما با یک روایت ده دوازده صفحه‌ای، نمی‌توانیم یک زندگی با شخصیت اصلی اش را کامل و جامع درک کنیم. این کتاب را مقدمه‌ای می‌دانم برای ورود جدی به زندگی شهدای امنیت، افرادی که بعضاً چهره‌های آشنایی دارند اما پشت آن چهره‌ها نیازمند یک زندگی‌نوشت کامل داریم.


وی در ادامه گفت: نویسنده پیشینه مطبوعاتی و رسانه‌ای دارند، با کوتاه‌نویسی و فشرده‌نویسی و نوشتار مختصر آشنایند. ریتم و ضرباهنگ برای چنین کتابی که هشت روایت و هشت شخصیت هستند، چون ساختار خاطرات شفاهی دارند، تبدیل خاطرات شفاهی به نثرنوشتاری مکتوب را با دقت و صراحت انجام داده‌اند.

قاسمی‌پور با اشاره به اینکه متن‌های کتاب کوتاه اما خوش‌خوانند، گفت: مخاطب می‌توان با یکبار در دست گرفتن کتاب دوسه ماجرا را بخواند. این توانمندی نویسنده است که با متری روان و خوش‌خوان توانسته در انتقال خاطرات شفاهی لحن و اصالت زبان راویان را حفط کنند.

او افزود: هشت روایت کتاب، کارویژگی‌های شخصیت راوی اصلی که معرفی شده‌اند در متن دیده می‌شود. متن به لحاظ تحقیقی و پژوهشی درست و دقیق است، زمان‌ها و مکان‌ها حتی اگر در خاطرات شفاهی اشکالی هم باشد در نوشتار مکتوب تصحیح شده است، متن می‌تواند خواننده را به رویدادها ببرد و مخاطب را به محل شهادت و حادثه‌ای که این عزیزان جان خود را از دست داده‌اند، می‌رساند.


قاسمی‌پور در پایان گفت: چنین افرادی کار مهم‌شان با گمنامی‌شان همراه است. آنها به دنبال شهرت نیستند، شهرت با تصویر بدست می‌آید اما فراتر از تصویر، شناخت چنین افکار چنین افرادی می‌تواند در جامعه موثر باشد. این آدم‌ها مهم‌اند و باید از گمنامی خارج شوند و با ابزارهای مختلفی می‌توانیم آنها را به جامعه بشناسانیم. البته باید مراقب باشیم ناقص و کوتاه سراع موضوعات و سوژه‌ها نرویم.

نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت) ۱۴۰۳ (در محل مصلای امام خمینی (ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

اطلاعات کامل نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران را اینجا بخوانید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها