دوشنبه ۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۰
«تاریخ و آخرت‌شناسی؛ حضورِ ابدیت» منتشر شد

کتاب «تاریخ و آخرت‌شناسی؛ حضور ابدیت»،‌ نوشته رودولف بولتمان، با ترجمۀ زانیار ابراهیمی منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «تاریخ و آخرت‌شناسی؛ حضور ابدیت»، نوشته رودولف بولتمان، با ترجمۀ زانیار ابراهیمی منتشر شد. در کتاب حاضر، ترجمۀ دو متن اصلی رودولف بولتمان، متأله پرنفوذ قرن بیستم و دوست و همکار چندسالۀ مارتین هایدگر در دانشگاه ماربورگ (از ۱۹۲۲ تا ۱۹۲۸) را از نظر خواهید گذرانید. متن اول، تاریخ و آخرت‌شناسی، حضور ابدیت، نسخۀ مکتوب درس‌گفتارهای بولتمان در گیفورد به سال ۱۹۵۵ و متن دوم، یکی از مهم‌ترین مقاله‌های او با عنوان «عهد جدید و اسطوره‌شناسی» است که پروژۀ اسطوره‌زداییِ او در آن به فشرده‌ترین و مفیدترین شکل آمده است.

هدف از ترجمۀ این دو متن، تاباندنِ نور بر کلیدی‌ترین فصل‌ِ بخش اول مشروعیت عصر مدرن هانس بلومنبرگ، با عنوان «به‌جای سکولار شدن آخرت‌شناسی، سکولار شدن از راه آخرت‌شناسی» است، فصلی که به برهۀ انتظار عاجل مسیحیان برای ظهور دوبارۀ مسیح (یا پاروسیا) اختصاص یافته است. نظر رایج این است که بلومنبرگ در فصل یادشده صرفاً با تز کارل لوویت در باب سکولار شدنِ امید و انتظار آخرت‌شناسی یهودی-مسیحی در عصر مدرن درمی‌پیچد و می‌کوشد نشان دهد که «انتظار عاجلِ» مسیحی، که البته او آن را از انتظار یهودی متمایز می‌کند، در نتیجۀ منطق درونیِ خود، سکولار می‌شود و نه بر اثر عامل خارجی، یعنی فلسفۀ پیشرفتِ مدرن. از این حیث، سکولار شدن به معنای روی آوردن به دنیا و پذیرشِ راه و رسم آن است و نه انحراف از ماهیتی که لوویت مراد می‌کند. با این‌همه، بلومنبرگ در شرح خود بارها از پروژۀ اسطوره‌زدایی رودولف بولتمان نیز نام می‌برد و ضمن مخالفت با کریگمای غیرتاریخیِ او، با مشی هایدگریِ او به نزاع برمی‌خیزد.

در بخشی از کتاب می‌خوانیم:

تغییر تعیین‌‏کننده در مفهوم آزادی، تحت‌‏تأثیر علم طبیعی و رمانتیسیسم اتفاق افتاد. علم طبیعی مدرن که از اندیشه‌‏های بیکن، هابز، لاک و هیوم نشأت گرفت و در قرن نوزدهم میلادی پرورده شد، فقط چیزی را واقعی می‌‏دانست که بتوان آن را با تجربۀ حسی تأیید کرد و فقط اتفاقی را واقعی تلقی می‌‏کرد که بر طبق قوانین فیزیک رخ می‌‏داد، قوانینی که می‌‏توان آن‌‏ها را براساس ریاضیات بیان کرد. خود انسان نیز به ابژۀ علم طبیعی تبدیل شد و بنابراین مسئلۀ خودِ واقعی او در مقام چیزی مجزا از جهانِ تجربۀ حسی از میان رفت، و به همین منوال مسئلۀ قوانین روحانی ابدی نیز کنار گذاشته شد، قوانینی که بر طبق آن‌‏ها فرد باید زندگی خود را مسئولانه بِزیَد. البته که زندگی انسان را قوانین تعیین می‌‏کنند، اما این قوانینْ طبیعی‏‌اند. بدین‌‏ترتیب، انسان موجودی طبیعی دانسته می‌‏شود و انسان‌‏شناسی به هیئت زیست‌‏شناسی درمی‌‏آید؛ و زندگی انسان در هیئت چیزی فهمیده می‌‏شود که آب‌‏وهوا و جغرافیا و شرایط اقتصادی تعیینش کرده‌‏اند.

«تاریخ و آخرت‌شناسی؛ حضور ابدیت» در ۲۷۰ صفحه و با قیمت ۲۷۵ هزار تومان از سوی نشر هرمس وارد بازار شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط