سه‌شنبه ۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۴
«شرح عاشقی» در اردبیل رونمایی شد

اردبیل- کتاب شرح عاشقی زندگی پژوهشی شهید جهانبخش عباس زاده به قلم علی محمدی در اردبیل رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اردبیل، مدیرکل کتابخانه عمومی استان اردبیل در مراسم رونمایی از این کتاب که در محل کتابخانه مرکزی اردبیل برگزار شد، اظهار کرد: ش هدای والامقام به تاسی از حضرت امام خمینی (ره) در مقابل دشمنان اسلام و دنیای کفر سینه سپر کردند و عزت و عظمت کنونی مرهون جانفشانی شهداست.

پروانه رضا قلی زاده توجه به توسعه و ترویج ادبیات پایداری و دفاع مقدس را یکی از ارکان مهم در کتابخانه‌های عمومی دانست و بیان کرد: بخش مربوط به کتب دفاع مقدس در تمامی کتابخانه‌های عمومی راه‌اندازی شده و بیشترین کتاب مربوط به این حوزه در بخش مربوط به ادبیات پایداری کتابخانه مرکزی ساماندهی و در اختیار پژوهشگران این حوزه قرار گرفته است.

رضا قلی زاده حضور در یادمان های شهدا، تکریم مادران، همسران و فرزندان شهدا در مناسبت های مختلف را جزو برنامه های مستمر اداره کل کتابخانه های عمومی عنوان کرد و افزود: یکی از برنامه های مهم فرهنگی سالانه در کتابخانه های عمومی، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در کتابخانه های عمومی است که رونمایی، معرفی کتاب و نقد و بررسی کتاب های این حوزه از جمله مهمترین برنامه هاست.

داور نوری مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز در این مراسم با بیان اینکه اردبیل ۳ هزار و ۴۰۰ شهید دارد، اظهار کرد: در بسیاری از موارد شاهد حضور پدران و فرزندان از یک خانواده و همچنین فرزندان و پدران شهید از یک خانواده است.

وی شکل گیری فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه اسلامی را ناشی از تاثیرپذیری از رهنمودهای حضرت امام (ره) عنوان و بیان کرد: جوانان انقلابی با الهام از تعالیم اسلام و رهبری حضرت امام (ره) در پیش از انقلاب رژیم ستم شاهی را سرنگون کرده و در بعد از انقلاب اسلامی با حضور در جبهه‌ها از ارزش های امام و انقلاب و کشور دفاع کردند.

نوری جامعه را نیازمند توجه و ترویج فرهنگ جبهه و شهادت دانست و افزود: در برهه کنونی گرامیداشت یاد شهدا و ترویج الگو های رفتاری آنان از مصادیق بارز جهاد تبیین است.

علی محمدی نویسنده کتاب «شرح عاشقی» نیز با بیان اینکه این کتاب در محور زندگانی شهید جهانبخش عباس زاده است، عنوان کرد: در این کتاب سیره و سلوک و منش رفتاری این شهید بزرگوار مورد بررسی قرار گرفته و تهیه مستندات این کتاب با حساسیت کامل و تحقیقات میدانی و مصاحبه با دوستان و همرزمان آن شهید انجام گرفته است.

وی شهید عباس زاده را نمونه یک انسان پرورش یافته در مکتب اسلام معرفی و اضافه کرد: سیره رفتاری در توجه به حلال و حرام، کمک به مظلومان و نیازمندان، توجه به آموزه‌های اسلام از محور های مهم شخصیتی آن شهید محسوب می‌شود.

در این مراسم برخی نویسندگان و پژهشگران حوزه ادبیات دفاع مقدس نیز نکته‌های لازم برای زندگی نامه نویشی شهدا را تبیین کردند.

حاتم رسولی از پژوهشگران و نویسندگان اردبیل با اشاره به ۱۵ نکته اصول زندگی نامه نویسی شهدا اظهار کرد: در ادبیات مقاومت، فرم کارها و محتوای آن جای کار بسیاری دارد. بایدها و نبایدها یک طرف قضیه است اما بود و نبودها هم مبهم است. در نگارش خاطرات شهدا گاهی فرم نامناسبی به مخاطب عرضه می‌کنیم تا آنجا که گاهی به سمت کوچه‌بازاری شدن رفته‌ایم. برخی از ناشرانی که حتی اسم و رسم دارند در نگارش خاطرات به نوعی عمل کرده‌اند که کار به محاوره نزدیک شده و زبان معیار را رعایت نکرده است و از اساس فرم غلط است.

وی افزود: اگر مخاطب به سمت کتاب‌های برخی از ناشران اقبال دارد به دلیل محتوای اثر است نه فرم آن. مثلاً شخصیت ابراهیم هادی شخصیت برجسته‌ای بود و این کشش را در مخاطبان ایجاد کرد تا مطلب را بخوانند. کار در استان‌ها به دلیل نگاه استانی و غیرملی به‌مراتب وضع بدتری دارد.

رسولی ادامه داد: درست است که باید شهید را با کلماتی پرمعنا و مناسب به تصویر بکشیم ولی نه اینکه کتاب را پر کنیم از کلمات شعاری و اغراق‌آمیز در حالیکه نویسنده زبردست بدون شعارزدگی و بدون استفاده از کلمات و توصیفات اغراق‌آمیز می‌تواند مطلب خود را برساند.

وی توجه به محتوا، فن مصاحبه و انتخاب سوژه را از دیگر نکات مهم در زندگی نامه نویسی عنوان کرد و ادامه داد: عنوان «هر شهید، یک کتاب» به خوبی تبیین نشده و جا نیفتاده است و ما اعتقاد داریم که می‌توان درباره‌ی هر شهید حداقل یک کتاب نوشت و اگر روی این شهدا تمرکز نکنیم، فردا دست ما خالی است و ده-بیست کتاب از سرداران دفاع مقدس داریم و کتابی از شهدایی که در سایر درجات و رتبه‌ها بودند در دست نیست. ای بسا که این شهدا افرادی مخلص‌تری هم بودند.

کتاب «شرح عاشقی» نوشته علی محمدی توسط انتشارات خط هشت با حمایت اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان اردبیل چاپ و روانه بازار شده است.

شهید جهانبخش عباس زاده سال ۱۳۴۱ در روستای سین از توابع اردبیل به دنیا آمد و ۱۳ آبان ماه سال ۱۳۶۱ در منطقه عملیاتی سومار به درجه رفیع شهادت رسید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها