چهارشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۲
کتاب «کارگردانی داستان» به چاپ دوم رسید

کتاب «کارگردانی داستان؛ داستان گویی حرفه‌ای و تکنیک‌های طراحی استوری برد در فیلم زنده و انیمیشن» نوشته فرانسیس گله باس است. این کتاب که به همت انتشارات بنیاد سینمایی فارابی به چاپ دوم رسیده است توسط داریوش نوروزی و شیوا زنگنه به فارسی برگردانده شده است.قیمت این کتاب ۴۰۰ صفحه‌ای ۳۶۰ هزار تومان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا کتاب «کارگردانی داستان؛ داستان گویی حرفه‌ای و تکنیک‌های طراحی استوری برد در فیلم زنده و انیمیشن» نوشته فرانسیس گله باس است. این کتاب که به همت انتشارات بنیاد سینمایی فارابی به چاپ دوم رسیده است توسط داریوش نوروزی و شیوا زنگنه به فارسی برگردانده شده است.
قیمت این کتاب ۴۰۰ صفحه‌ای ۳۶۰ هزار تومان است. انتشارات بنیاد سینمایی فارابی این کتاب را در شمارگان هزار نسخه برای بار دوم به بازار نشر عرضه کرده است.

کتاب کارگردانی داستان در دو بخش و از ۱۶ فصل تشکیل شده است. چگونگی ترسیم استوری‌بورد: حرکت و احساس، کارگردان‌ها چه چیزی را کارگردانی می‌کنند؟، رویکرد ساختاری: شگردهای دست‌یابی به هدف، چگونه چشم‌ها را کارگردانی کنیم؟، کارگردانی عمیق‌تر چشم‌ها در فضاو زمان، چگونه تصاویر را وادار به گفتن کنیم: قدرت پنهان تصاویر، چگونگی ترسیم استوری برد، چگونگی انتقال و تداعی معنا، نگاه کلی و ساخت‌های داستان و… عناوین تعدادی از فصل‌های این کتاب است.

در مقدمه این کتاب آمده است استوری برد با پیش‌بینی دقیق مختصات صحنه و عوامل دخیل در آن برنامه کامل و دقیقی از مراحل تولید به دست می‌دهد که باعث کاهش هزینه‌ها می‌شود. اما چرا این روال به عنوان بخشی از روند پیش تولید وارد سینمای ما نشد؟ یکی از دلایلش را می‌توان اعتقاد به نظریه هنر غریزی است دانست ه به سینما نیز با اینکه مقوله‌ای هنری صنعتی است تسری یافته بود. از دیگر سو تولید سینمایی در ایران به معنای دقیق کلمه حرفه‌ای نبوده و نیست.

داریوش نوروزی یکی از مترجمین این کتاب در معرفی کتاب چنین آورده است: در این کتاب نویسنده عملاً تمامی شگردها و شیوه‌های کار سینمای هالیوود را به عنوان یک سینمای حرفه‌ای متعلق به بخش خصوصی و مردم پسند تدریس می‌کند و نشان می‌دهد که قوانین ساختاری فیلم‌های آنها چگونه است و حتی همان قوانین و قواعد را در چه شرایطی و چگونه می‌توان دستکاری کرد. کتاب بر اساس استوری برد نوشته و طراحی شده و همین ویژگی آن را تبدیل به کتابی عملی در زمینه تبدیل داستان به فیلم کرده است. به همین جهت کتاب حاضر عملاً کتابی درباره استوری برد، انیمیشن، داستان نویسی، فیلمنامه نویسی و فیلم سازی است. نویسنده که خود یکی از کارگردان‌های مشهور کمپانی والت دیزنی است تمامی این موارد را گام به گام طی مراحلی عملاً به نمایش گذاشته است.

گفتنی است این کتاب شامل استوری بردهای فیلم هزار و یک شب داستان شهرزاد قصه‌گو است و می‌تواند کتابی عملی برای کارگردانان و دانشجویان این رشته تحصیلی باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها