سه‌شنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۹
«موهای تو خانه ماهی‌هاست»؛ رمان نوجوان با موضوع قیام ۱۵ خرداد

به مناسبت سالروز قیام ۱۵ خرداد، در این مطلب به معرفی رمانی نوجوان با موضوع این قیام تاریخی پرداخته‌ایم.

سرویس کودک و نوجوان خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - مریم کمالی‌پور راوری: نمی‌دانم در دوران تحصیل چندبار در برگه‌های امتحانی به این سوال پاسخ دادم که «قیام ۱۵ خرداد را توضیح دهید؟»؛ جایی که برای پاسخ‌دادن به این سوال در نظر گرفته می‌شد همیشه بزرگ بود و باید مطلب زیادی می‌نوشتیم و از آن سوال‌هایی بود که مچ دست‌مان در پاسخ به آن درد می‌گرفت. از بین تمام چیزهایی که در جواب این سوال می‌نوشتم، یک عبارت همیشه اولین نتیجه‌ای است که مغزم در جواب جست‌وجوی کلیدواژه ۱۵ خرداد بالا می‌آورد: مردم ورامین کفن‌پوش به سمت تهران راه افتادند.

این تصویر غریب، این تصویر تاریخی، این تصویر دراماتیک همیشه در ذهنم قابلیت تبدیل‌شدن به نقطه اوج یک رمان یا عطف یک فیلم سینمایی را داشت. نمی‌دانم تا به حال برایتان پیش آمده که وقتی در حال تماشای یک عکس قدیمی هستید دلتان بخواهد قدرتی ماورایی داشته باشید و اراده کنید و در همان لحظه در کنار آدم‌های معمولی داخل عکس که به یک دوربین ساده لبخند می‌زنند قرار بگیرید. «موهای تو خانه‌ی ماهی‌هاست» این امکان را برایتان فراهم می‌کند که در چشم برهم زدنی بروید به عصر ۱۵ خرداد سال ۴۲؛ بین مردم وارمین، در آن جاده تاریخی و در میان جمعیتی که برای اولین‌بار و برای یک هدف مشترک در کنار هم قرار گرفته‌اند.

شما از دریچه چشم یک پسر نوجوان اتفاقات را رصد می‌کنید. انگار سر شانه‌اش نشسته‌اید، هر کجا او می‌رود به همراهش می‌روید، هر کجا زمین می‌خورد شما هم زمین می‌خورید و هر کجا کتک می‌خورد شما هم از سر شانه‌اش پرت می‌شوید توی نی‌زارهای اطراف ورامین. سفر او از مراسم شبیه‌خوانی دفن پیکرهای شهدا توسط قوم بنی اسد در یکی از روستاهای اطراف ورامین آغاز می‌شود. او در این راه یک همسفر هم دارد؛ یک شخصیت تاریخی-اسطوره‌ای که بخشی از معنای سفرقهرمان داستان را به سمت تهران تکمیل می‌کند.

البته به شما حق می‌دهم اگر بعد از شنیدن این جمله که رمان نوجوانی درباره واقعه ۱۵ خرداد وجود دارد، دست و دل‌تان هنگام شروعش بلرزد و فکر کنید با یک رمان سفارشی مناسبتی روبه‌رو هستید که فقط سلسله رخدادهایی تاریخی را بازگو می‌کند، چند شخصیت بخت‌برگشته هم می‌سازد، پرتاب می‌کند وسط داستان و طرح را با ملاقه‌ای بی‌قواره هم می‌زند و کتاب را دست خواننده می‌دهد؛ اما درباره کتاب محمدرضا شرفی خبوشان تجدیدنظر کنید. با اینکه کتاب کم‌حجم است؛ اما نویسنده خوب توانسته است از پس ساختن زبانی فاخر و پرداختن شخصیت اصلی بربیاید. البته که کتاب اشکالاتی هم دارد؛ مثل نقاطی که داستان از ریتم می‌افتد و جذابیت خود را از دست می‌دهد یا شخصیت‌های فرعی که به دلیل عجله نویسنده برای به پایان بردن داستان خوب پرداخته نشده‌اند یا شخصیت دختر غاضریه که در کل، نقطه‌قوت طرح و در بعضی جزئیات به نقطه ضعف داستان بدل می‌شود؛ اما با وجود همه این‌ها، «موهای تو خانه ماهی‌هاست» کتابی است که احساسات مخاطب را به خوبی درگیر می‌کند و به روزی از روزهای تاریخی این مرز و بوم می‌پردازد که نباید فراموش شود.

کتاب «موهای تو خانه ماهی‌هاست» به قلم محمدرضا شرفی خبوشان، در سال ۱۴۰۰ از سوی انتشارات شهرستان ادب به چاپ رسیده است. این کتاب ۱۰۴ صفحه دارد و اکنون به بهای ۲۵ هزار تومان در بازار کتاب موجود است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها