چهارشنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۶
بازی خوانندگان در زمین کتاب‌های دست دوم

فارس- هنوز صدها میلیون نفر از مردم کره زمین جان باخته و دلباخته کتابند اما در اینکه کتاب‌ها را نو بخرند یا کتاب کهنه و دست دوم تهیه کنند، پرسشی فراگیر است و برخی مردم به دنبال دریافت پاسخ‌هایی در این زمینه هستند.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): سید محی‌الدین حسینی ارسنجانی به‌عنوان یک فعال حوزه کتاب و کتابخوانی و دارنده کتابخانه ۱۰ هزار عنوانی معتقد است که با توجه به گرانی بیش از حد معمول کتاب‌های چاپ جدید، افراد ناگزیر راهی جز خرید کتاب دست دوم یا دست چندم ندارند.

اگر کتاب دست دوم به آسانی قابل وصول و دم دست است و قیمتی کمتر از کتاب نو دارد چرا نباید خرید؟ برابر تجاربی که طی ۴۰ سال خرید و مجموعه‌داری کتاب‌های نو و کهنه (دست دوم) دارم، کتاب‌های چاپ سربی و چاپ سنگی و چاپ‌های قدیمی و بیش از یک بار منتشر نشده ای که افزون بر ۱۰ دست گشته و امروز در حکم کتاب نفیس و کمیاب و عتیقه هستند را باید با جان و دل خرید و آنها را مطالعه کرد.

بازی خوانندگان کتاب‌های چاپی دست دوم و کهنه کتاب‌ها در وادی فروش کتاب و کتابخوانی لذتی است مدام و عیشی است بی پایان که این حس و حال را تنها در ضمیر پیدا و پنهان دیوانگان کتاب و عاشقان کتاب‌های کمتر دیده شده می‌توان پیدا کرد.

دولت و بویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یا هر ارگان فعال حوزه فرهنگ و ادب و هنر، اتحادیه کتابفروشی‌های سراسر کشور و ادارات و اتاق‌های مراکز اصناف باید نسبت به ساماندهی عرضه کنندگان آثار مکتوب نایاب و نفیس و دست دومی‌هایی که مورد استقبال عمومی است همت نمایند. حساب کتابفروشانی که کتاب‌های دست دوم ممنوعه و مضر مردم و جامعه عرضه می‌کنند با فروشندگان آثار مکتوبی که با مجوزهای قانونی و با یک حساب و کتاب اداری و دولتی به عرضه کتب دست دوم مورد نیاز مردم می‌پردازند از هم جدا باشد.

دولت باید به کسانی که عمری در این زمینه کار کرده و خدمات رسانی مطلوب و شایسته به عموم مردم در حوزه ترویج کتاب و کتابخوانی داشته اند تسهیلات و امتیازاتی ارائه دهد تا آنان با شوق و با دلگرمی به کارشان بپردازند.

با انتقاد از نبود قانون و مقررات خرید و فروش کتابهای دست دوم و کهنه کتابهای موجود در بازار ضمن تاکید بر تعیین نظامنامه و قوانینی مدون برای قیمت گذاری بر انواع کتابهای دست دوم؛ حاکمیتها و متولیان امور کتاب و کتابفروشیها باید فعالان عرضه کتب دست دوم و کهنه را به رعایت دستورالعمل‌های صادره رهنمون باشند.

متولیان فرهنگ کشور کتابفروشان را به حال خود رها نکنند و حامی و هدایتگرشان باشند تا بازار کتاب و کتابخوانی بیش از این از رونق نیفتد. حمایت شورای فرهنگ عمومی استانها از فعالان کتاب و کتابخوانی نیز کارگشاست. اگر مراکز عمده تهیه کتب دست دوم درسی و عیر درسی لا اقل در کلانشهرها ایجاد یا از سوی شهرداریها و شورای فرهنگ عمومی استانها حمایت و فعال گردند قطعاً هم در نحوه قیمت گذاری کتاب دست دوم و هم بر نحوه فروش و خرید اینگونه کتابها نظارت بهتر و بیشتری می‌شود.

خرید و فروش کتاب دست دوم یا کتاب کهنه و دست به دست گشته مورد نیاز مردم گاهی ضرورت فرهنگی جامعه است و گاه باید در جامعه ای که فقر کتاب و کتابخوانی و به هر دلیلی هزینه نکردنهای مردم برای کتابخوانی خود و فرزندانشان از در و دیوار آن جامعه نمایان است را باید مدیریت کرده و توسعه داد.

بازی عشق و عقل در زمین دوستداران کتابهای دست دوم قانون و مقررات خاص خود را دارد که اول بازیگران و قانونمداران این عرصه های خطیر وادی علم و فرهنگ و دانایی خود ما هستیم.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسین مرادی IR ۱۶:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۶
    البته نظریه پردازانی چون استاد حسینی ارسنجانی همیشه در حوزه فرهنگ کارگشا بوده و هست ایکاش از ایشان و بزرگانی در حوزه ترویج کتابخوانی باید بهره برد📚

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها