چهارشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۰
کتابخانه ملی به انتقادات پاسخ می‌دهد

سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در واکنش به تحلیل برخی رسانه‌ها درباره ایجاد تغییر در شرایط عضویت کتابخانه ملی، جوابیه‌ منتشر می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا به‌دنبال انتشار شیوه‌نامه جدید پذیرش و عضویت در کتابخانه ملی که فروردین‌ماه ۱۴۰۳ مصوب شد، واکنش‌هایی درباره تصمیمات جدید کتابخانه ملی درباره پذیرش اعضا در رسانه‌ها خبرساز شده است. پیگیری خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) از روابط عمومی کتابخانه ملی مشخص شد، مسئولان سازمان اسناد و کتابخانه ملی، به‌زودی درباره حواشی به‌وجود آمده، در قالب گفت‌وگو یا انتشار متن جوابیه پاسخ خواهند داد. بنابراعلام روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی علیرضا مختارپور رئیس کتابخانه ملی به‌زودی درباره این موضوع پاسخ می‌دهد و این پاسخ، شفاف و مکتوب در اختیار رسانه‌ها قرار خواهد گرفت.

به گزارش ایبنا؛ براساس شیوه‌نامه جدید عضویت کتابخانه ملی که مصوب فروردین‌ماه ۱۴۰۳ است؛ شرایط عضویت در کتابخانه ملی برای اعضای «ویژه، «تخصصی» و «عمومی» اعلام شد. براساس تغییرات درنظر گرفته شده در شیوه‌نامه، دانشجویان مقطع کارشناسی‌ارشد که پیش از این بدون قید می‌توانستند از امکانات کتابخانه ملی استفاده کنند، ملزم به بارگذاری تصویب‌نامه پیشنهاد پایان‌نامه است؛ پیش از این، بازنشستگان دولت با داشتن حداقل مدرک کارشناسی و معادل آن می‌توانستند از عضویت عمومی بهره‌مند شوند، که چنین امکانی در شیوه‌نامه جدید دیده نشده است.

دیگر تغییر در شیوه‌نامه کتابخانه ملی شرایط تمدید عضویت است، بر این اساس فرد متقاضی برای تمدید عضویت بیش از یکسال، ملزم به طرح درخواست است. این درخواست مورد بررسی کمیته عضویت قرار می‌گیرد و در صورت پذیرش، به فرد اعلام خواهدشد. همچنین در آیین‌نامه جدید آمده است: به منظور برقراری عدالت عمومی و رعایت حقوق فرهنگی و استفاده حداکثری متقاضیان از خدمات کتابخانه ملی، تمدید عضویت برای اعضای عادی، حداکثر ۳ سال و درخواست تمدید عضویت بیش از ۳ سال، منوط به بررسی و تصمیم کمیته عضویت و پذیرش خواهد بود.

ازجمله تغییراتی که در آیین‌نامه جدید اعلام شده، محدود کردن دانشجویان کارشناسی ارشد متقاضی استفاده از خدمات کتابخانه است؛ بر این اساس تنها دانشجویانی در این مقطع می‌توانند از خدمات کتابخانه بهره‌مند شوند که موضوع پایان‌نامه آنها به تصویب رسیده باشد؛ در واقع دانشجویان ترم‌های پایانی کارشناسی ارشد از این پس امکان عضویت دارند، این در حالی است که در گذشته همه دانشجویان این مقاطع می‌توانستند از خدمات کتابخانه استفاده کنند، بی‌آنکه قیدی برای آنها لحاظ شده باشد. از دیگر نکات قابل توجه آیین‌نامه جدید، حذف بخشی از گروه‌ها در استفاده از منابع کتابخانه است؛ بدین ترتیب اسمی از خانواده شهدا و ایثارگران (به‌شرط داشتن مدرک لیسانس)، بازنشستگان دولتی، معلولین جسمی و حرکتی، نابینایان و کم‌بینایان، ناشنوایان، اعضای درجه‌یک اهداکنندگان آثار نفیس و مخترعان نیامده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها