یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۲
آشنایی با فرهنگ و سنت‌های بانوان اراک در کتاب «مادرانه‌ها»

مرکزی _ «مادرانه‌ها»؛ فرهنگ شفاهی بانوان اراک، عنوان کتاب سیمین (عفت) مرادخواه نویسنده اراکی است که توسط انتشارات دده در ۱۹۴ صفحه و ۶ فصل منتشر و به بازار کتاب عرضه شده است.

عفت مرادخواه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) دراراک گفت: کتاب مادرانه‌ها (فرهنگ شفاهی بانوان اراک) در ۶ فصل و در ۱۹۴ صفحه همراه با عکس‌های چهار رنگ و کاغذ گلاسه و طراحی مهدیه سادات میراحمدی در اسفند ماه سال ۱۴۰۲ توسط انتشارات «دده» منتشر و با قیمت ۳۲۰ هزار تومان به بازار کتاب عرضه شد.

وی افزود: شش فصل کتاب شامل غذاها و خوراک‌ها، آداب و سنن، مراسم مذهبی، آیین ملی، درمان خانگی و سخن پایانی است.

آشنایی با فرهنگ و سنت‌های بانوان اراک در کتاب «مادرانه‌ها»

وی اضافه کرد: تألیف کتاب ۱۴ ماه به طول انجامید.

در بخشی از پیشگفتار کتاب آمده است:

«… زمانی که از اراک صحبتی به میان می‌آید؛ قدمت کم این شهر را یادآوری می‌کنند و حتی فرهنگ این دیار را زیر سوال می‌برند. با اینکه بیش از دویست سال از پایه گذاری اراک نمی‌گذرد؛ اما تاثیرگذاری این شهر به قدمت تاریخ است. هر چند در دهه‌های اخیر شکوفایی صنعت؛ دیگر قسمت‌ها را تحت تأثیر قرار داده و نوپا بودن شهر را بیشتر به رخ کشیده است. در سال‌های اخیر فرهنگ دوستان زیادی تحقیق و پژوهش در همه زمینه‌های شهر اراک انجام داده‌اند و کم نیستند بزرگانی که در این منطقه پرورش یافته‌اند و یا ریشه در این شهر داشته‌اند و در همه زمینه‌ها نه تنها به اراک بلکه به ایران و جهان خدمات شایان عرضه نموده‌اند.

در کنار تمام این پژوهش‌ها جای خالی آداب و رسوم بانوان؛ مادران و خانواده‌ها احساس می‌شد. مادران و بانوانی که با بیشترین زحمت و کمترین امکانات؛ نقش بسزایی در رشد و نمو خانواده‌ها داشته‌اند؛ و از رسوم و زندگی بانوان بسیار کم می‌دانیم و یادآوری زندگی آنان می‌تواند زنده کننده خاطرات و توجه به گوشه از زحمات آن عزیزان باشد.

فرهنگ و رسوم در اراک از فرهنگ و رسوم مردمان نه روستایی که اراک را تشکیل داده‌اند شکل گرفته و کم کم با هم در آمیخته و مهاجرین از استان‌ها و شهرهای هم‌جوار کامل کننده آن بوده است.

رد پای رسوم و فرهنگ چندین منطقه و در آمیختگی آن‌ها به طور کامل مشهود است که بدون هیچ تعصبی با هم آمیخته؛ استحاله شده و فرهنگ و رسوم پایداری برای اراک ساخته‌اند و مادران؛ بزرگ‌ترین فرهنگ‌سازان و حافظان فرهنگ این خط می‌باشند.»

مؤلف کتاب «مادرانه ها» (فرهنگ شفاهی بانوان اراک) اضافه کرد: فرهنگ شفاهی بانوان مناطق روستایی اراک و فرهنگ شفاهی بانوان هنرمند قالیباف از دیگر کتاب‌هایی است که در دست تالیف است.

سیمین (عفت) مرادخواه متولد ۱۳۳۹ اراک است و کتاب «مادرانه ها» نخستین کار نوشتاری این نویسنده به شمار می‌رود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها