شنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۳
انتشارات نوروزی «کشاورزی کارآمد» و «شب‌پره مینوز» را روانه بازار نشر کرد

گلستان- در آستانه روز جهاد کشاورزی، از سوی انتشارات نوروزی دو کتاب در حوزه علوم کشاورزی بر روی پیشخان کتاب‌فروشی‌ها قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در گرگان، در تقویم رسمی کشورمان ۲۷ خردادماه روز جهاد کشاورزی مصادف با روز تشکیل جهاد سازندگی به‌فرمان امام خمینی (ره) نام‌گذاری شده است.

در آستانه این روز و به همت انتشارات نوروزی در گرگان، کتاب‌های «کشاورزی کارآمد- چالش‌ها و فرصت‌ها» به قلم محمود رضا تدین و «مروری بر روش‌های مدیریتی شب‌پره مینوز گوجه‌فرنگی» به نویسندگی آذین قاسم یگانه منتشر شد.

«کشاورزی کارآمد- چالش‌ها و فرصت‌ها» در هفده فصل و ۴۷۲ صفحه در قطع وزیری و به شمارگان ۳۰۰ نسخه و به قیمت ۴۹۰ هزار تومان قلمی شده است.

در مقدمه این کتاب می‌خوانیم: با توجه به اینکه انتظار می‌رود جمعیت جهان تا سال ۲۰۵۰ به تقریباً ۱۰ میلیارد نفر افزایش یابد، تولید کشاورزی نیز تا سال ۲۰۵۰ باید بیش از ۲ برابر شود تا تقاضای افزایش‌یافته را برآورده و درعین‌حال، پایداری منابع طبیعی و مقابله با تغییرات اقلیمی را تضمین کند.

استفاده از نوآوری‌ها و فن‌آوری‌های مدرن نقش مهمی در بهبود توسعه کشاورزی خواهند داشت و می‌توانند با ارائه اطلاعات به هنگام، در مورد الگوهای اقلیمی، قیمت بازار و سلامت محصول به کشاورزان کمک کنند تا تصمیمات آگاهانه‌ای در مورد مدیریت محصول گرفته و بهره‌وری کلی خود را بهبود بخشند.

همچنین «مروری بر روش‌های مدیریتی شب‌پره مینوز گوجه‌فرنگی» در چهارفصل و ۸۲ صفحه در قطع وزیری و به شمارگان ۳۰۰ نسخه و به قیمت ۸۵ هزار تومان قلمی و روانه بازار شده است.

در این کتاب می‌خوانیم: شب‌پره مینوز یکی از مهم‌ترین آفات گوجه‌فرنگی است که خسارت زیادی به این محصول وارد می‌کند و خسارت عمده این آفت در مناطق عمده کشت گوجه‌فرنگی در کشور منجر به استفاده بی‌رویه کشاورزان از سموم شیمیایی شده که همین مسئله می‌تواند پیامدهای ناگوار متعددی از جمله ظهور بیوتیپ‌های مقاوم نسبت به سموم شیمیایی، بالا رفتن باقی‌مانده سموم شیمیایی در محصول تولیدشده، از بین رفتن دشمنان طبیعی، تهدید سلامتی انسان و غیره را به دنبال داشته باشد.

تلفیق روش‌های مختلف مبارزه‌ای منجر به مدیریت درست آفت می‌شود و نه‌تنها مصرف حشره‌کش شیمیایی را کاهش داده بلکه خسارت را تا حد قابل‌قبول پایین می‌آورد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها