سه‌شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۷
روایتی از زندگی زنده‌یاد علی شریعتی برای کودکان ایرانی

کتاب «من علی شریعتی هستم: مردی از کویر» دوران کودکی تا بزرگسالی زنده‌یاد علی شریعتی، استاد تاریخ، نویسنده، جامعه‌شناس و پژوهشگر دینی را از زبان خود او روایت می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «من علی شریعتی هستم: مردی از کویر» یکی از کتاب‌های مجموعه نامداران صدسال اخیر ایران با عنوان «کودکی نامداران» است که به قلم پرویز امینی و تصویرگری هدی کریمی از سوی انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای گروه سنی نونگاه منتشر شده است. این مجموعه کتاب، اثر شایسته تقدیر جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۴۰۲ شده است.

بسیاری از ما زمانی‌که با افراد معروف و مشهور مواجه می‌شویم، فراموش می‌کنیم تمامی این افراد در کودکی و جوانی انسان‌های معمولی بودند و با استفاده از فرصت‌ها و تلاش خستگی‌ناپذیر خود، توانسته‌اند در عرصه‌ای مطرح شوند و تفاوت‌های بزرگ را رقم بزنند. بازگشت به سال‌های ابتدایی زندگی این افراد و تماشای اولین گام‌هایی که آن‌ها به سوی پیشرفت و رسیدن به قله‌های موفقیت برداشته‌اند، می‌تواند برای کودکان امروز ایران انگیزه‌بخش و امیدآفرین باشد. همانطور که در پشت جلد کتاب‌های این مجموعه نوشته است:

«هر کودک ایرانی، از نامداران آینده ایران است. هر کودک ایرانی، پرچم‌دار هویت ملی ایران است. هر کودک ایرانی، اعتمادبه‌نفس ملی ایران است و کودکیِ نامداران، آینده درخشان کودکان ایران است.».

کتاب «من علی شریعتی هستم: مردی از کویر» دوران کودکی تا بزرگسالی علی شریعتی (متولد ۲ آذر ۱۳۱۲ و درگذشته در تاریخ ۲۹ خرداد ۱۳۵۶)، استاد تاریخ، نویسنده، جامعه‌شناس و پژوهشگر دینی را از زبان خود او روایت می‌کند.

در پایان کتاب نیز، برای آنکه کودکان و نوجوانان در کنار تصویرگری‌های خوب کتاب با چهره واقعی علی شریعتی نیز آشنا شوند، تصویری از او با جمله «من را ببین» آورده شده است.

در بخشی از متن این کتاب می‌خوانیم:

«پدرم، محمدتقی، اهل قلم و عالم دینی بود. او اولین استاد و معلم من بود. دومین معلم من، که معلم اخلاق و عشق‌ورزی من بود، مادرم بود. نامش زهرا بود و او بود که من را با فاطمه (س) آشنا ساخت، تا بعدها کتابی بنویسم، به نامِ «فاطمه، فاطمه است»، سومین معلم من، ملازهرا، مکتب‌دار کاهک، از دوستان مادربزرگِ مادری‌ام بود. ملازهرا، دور تا دورِ اتاقی از خانه‌اش را با پوست، فرش کرده بود و درخت سنجدی در وسط حیاط خانه‌اش کاشته بود. من وقت و بی‌وقت از آن درخت بالا می‌رفتم و به مانند همان مرغک، از شاخه‌ای به شاخه‌ای می‌پریدم. شاخه‌های آن درخت، محل بازی من بود. در آن سال‌ها که در کاهک زندگی می‌کردم، ملازهرا پس از آموزش روخوانی قرآن کریم و آشنایی من با الفبای عربی و فارسی، من را با دیوان حافظ، گلستان، بوستان آشنا ساخت.».

اطلاعات بیشتر:

انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، کتاب «من علی شریعتی هستم: مردی از کویر» نوشته پرویز امینی را با تصویرگری هدی کریمی در ۲۴ صفحه مصور که تا امروز به شمارگان ۱۰ هزار نسخه و چاپ چهارم نیز رسیده است، به بهای ۴۰ هزار تومان برای گروه سنی نونگاه (بالای ۱۲ سال) منتشر کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط