چهارشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۶
اوج بالندگی ایران در نمایش عظمت دفاع مقدس است/ راه‌اندازی موزه ادوار تمدنی ایران

محمدحسین رجبی‌دوانی گفت: بنیاد ایران‌شناسی با راه‌اندازی موزه ادوار تمدنی ایران در تلاش است که گوشه‌ای از این عظمت را از پیش از اسلام تا دوران شکوهمند انقلاب اسلامی به تصویر بکشد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا محمدحسین رجبی‌دوانی، رئیس بنیاد ایران‌شناسی به همراه جمعی از معاونین و مدیران این بنیاد از مجموعه باغ موزه دفاع مقدس بازدید و در بدو ورود به مزار شهدای گمنام ادای احترام کردند و ادامه با سردار نادر ادیبی مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس دیدار و به گفت‌وگو پرداختند.

در ابتدای این دیدار رجبی‌دوانی ضمن معرفی بنیاد ایران‌شناسی، شعب و اهداف تاسیس آن، به ظرفیت‌ها و امکانات این مجموعه در شناسایی و شناساندن ایران اشاره کرد و با بیان این نکته که ریاست عالیه بنیاد ایران‌شناسی با رئیس جمهور است و شهید والامقام آیت‌الله رئیسی با پیگیری‌ها و مساعدت‌های خود، همواره حامی این مجموعه علمی، آموزشی و پژوهشی بود و به طور پیوسته به امور بنیاد ایران‌شناسی توجه بسیار داشت.

رئیس بنیاد ایران‌شناسی ضمن تاکید بر اینکه که راه و روش شهید جمهور به مدد و لطف خداوند متعال در دولت آینده نیز ادامه می‌یابد، به برنامه‌ریزی در جهت تاسیس موزه ادوار تمدنی ایران در بنیاد ایران‌شناسی اشاره و بیان کرد که این موزه نشان‌دهنده عمق تمدن بزرگ ایران از پیش از اسلام، دوران اسلامی و دوره انقلاب اسلامی خواهد بود.

وی در ادامه با بیان اینکه بنیاد ایران‌شناسی بر اساس وظیفه ذاتی خود، از هر اقدامی در راستای انسجام و وحدت ملی حمایت می کند و برگزاری جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی در اردیبهشت گذشته از جمله این اقدامات است که با استقبال گسترده هنرمندان و عموم مردم هنر دوست ایران مواجه شد.

رئیس بنیاد ایران‌شناسی ضمن استقبال از برگزاری این جلسه، به اشتراکات گسترده در اهداف دو مجموعه بنیاد ایران‌شناسی و باغ موزه دفاع مقدس اشاره و تاکید کرد که بنیاد ایران‌شناسی با وجود پژوهشگران خبره آماده ارائه همکاری‌های علمی در حوزه دفاع مقدس و انتقال تجارب خود با این موزه است.

وی در ادامه به بازنگری در سرفصل‌های دوره تحصیلات تکمیلی رشته ایران‌شناسی در راستای گنجاندن مفاهیم عمیق دوران دفاع مقدس اشاره و بیان کرد که در تاریخ ایران بعضی از حکومت‌های ضعیف، بخش‌های از ایران را به سادگی به کشورهای همسایه واگذار کردند در حالی که در دوران دفاع مقدس علیرغم اینکه اکثر کشورهای دنیا حامی رژیم بعث بودند لیکن به لطف خداوند و رهبری امام راحل و رشادت و جانفشانی شهدای عزیز و رزمندگان اسلام، ذره‌ای از خاک مهین عزیزمان جدا نشد.

وی در بخش پایانی سخنانش ضمن تشکر از شهرداری تهران در ساخت مجموعه باغ موزه دفاع مقدس و همچنین از زحمات بنیاد حفظ و نشر آثار دفاع مقدس در راه اندازی، طراحی، نگهداری و توسعه و مدیریت این موزه، تاکید کرد که ما در سایر بخش‌های کشور در نمایش این دستاوردهای بزرگ اندکی کوتاهی کرده‌ایم و بنیاد ایران‌شناسی با راه‌اندازی موزه ادوار تمدنی ایران در تلاش است که گوشه‌ای از این عظمت را از قبل از اسلام تا دوران شکوهمند انقلاب اسلامی به تصویر بکشد و در نظر دارد مخاطبان موزه ادوار تمدنی ایران را برای آشنایی بیشتر درباره دستاورها و رشادت‌های انجام شده در دوران دفاع مقدس به موزه تخصصی آن، در این مکان هدایت کند.

رجبی‌دوانی موزه ادوار تمدنی ایران را به علت عظمت آن، پروژه‌ای ملی و بزرگ ارزیابی کرد که به تنهایی توسط بودجه‌های دولتی قابل انجام نیست و نیاز به مشارکت مردم و تمام ایران‌دوستان دارد و در این راه برای تاسیس آن از تجربیات فنی موزه دفاع مقدس نیز استفاده خواهیم کرد.

در این دیدار سردار سرتیپ دوم پاسدار نادر ادیبی مدیر عامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ضمن خوشامدگویی و تشکر از حضور رئیس بنیاد ایران‌شناسی و هیئت همراه در باغ موزه دفاع مقدس از برگزاری این نشست استقبال و بیان کرد که ملت ایران تحت حمایت و رهبری بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) از زیر سایه طولانی مدت طاغوت و سلطه بیرون آمد و با رهبری ایشان عزت و استقلال خود را به دست آورد.

وی افزود که ملت ما برای اثبات وفاداری به انقلاب اسلامی و اهداف آن، قریب به ۲۲۰ هزار شهید در طول دوران دفاع مقدس در جهت استقلال و عزت کشورشان تقدیم این انقلاب کرده‌اند و امروز پیشرفت و اعتلا در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی همگی مرهون ایستادگی مردم و برکت خون پاک شهدا است.

مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برپایی مناسبت‌های مذهبی، اجتماعی و فرهنگی را از برکات نظام مقدس جمهوری اسلامی برشمرد و ادامه داد: برگزاری نمازهای جمعه، اردوهای راهیان نور و … از جمله ظرفیت‌های نظام مقدس ما است که موجبات بوجود آمدن یک فناوری عظیمی را در کشور ما فراهم آورده است.

وی عنوان کرد: امروز ما با استفاده از فناوری‌های نرمی که به فرموده مقام معظم رهبری (حفظه الله) در کشور بوجود آمده بایستی بتوانیم ذخایر و گنج‌های با ارزش معنوی اسلام ناب محمدی «صلی الله علیه و آله و سلم» را استخراج کرده و در اختیار نسل جوان جامعه قرار دهیم و سازمان‌هایی همچون موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و بنیاد ایران‌شناسی با توجه به ظرفیت‌هایی که در اختیار دارند می‌توانند در استخراج این گنج‌های عظیم نقش مهمی را ایفا کنند.

وی در ادامه سخنانش بیان کرد که اوج بالندگی ایران در نمایش عظمت دفاع مقدس است و این موزه بر اساس آخرین فناوری‌های روز دنیا، مدرن‌ترین موزه غرب آسیا است.

مدیر عامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بر برداشتن موانع شناختن انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تاکید کرد و به حدیثی از امام رضا (علیه‌السلام) اشاره کرد که آن حضرت می‌فرمایند: (إنّ النّاسَ لَو عَلِمُوا مَحاسِنَ کَلامِنا لَاتَّبَعُونا) اگر مردم زیبایی‌های سخنان ما را می‌شناختند، بی‌شک از ما پیروی می‌کردند.

وی در ادامه داد که اگر زیبایی‌های انقلاب اسلامی نیز به نمایش در آید، همه جذب آن خواهند شد و موزه دفاع مقدس مظهر این زیبایی‌هاست.

سردار ادیبی در پایان ضمن دعوت از اساتید و دانشجویان بنیاد ایران‌شناسی برای بازدید از بخش‌های مختلف این مجموعه، خواستار همکاری علمی و پژوهشی با بنیاد ایران‌شناسی شد.

در ادامه این نشست، ایمان نظام‌زاده معاون اطلاع‌رسانی و همکاری‌های علمی و بین‌المللی بنیاد ایران‌شناسی، ضمن معرفی ماموریت‌های بین‌المللی بنیاد به اهمیت بازیابی هویت ملی و مقابله با ایران‌هراسی و برقراری ارتباط با ایران‌شناسان خارجی در راستای نقش پر رنگ ایشان در تعیین سیاست‌های کشورها درباره ایران پرداخت.

اصغر القاصی سرپرست معاونت اداری و مالی نیز به معرفی ظرفیت‌های منابع انسانی و کمیت و کیفیت بودجه بنیاد و کم توجهی به بودجه بنیاد در دولت‌های گذشته و بهبود آن در دولت شهید جمهور اشاره کرد.

حمید قمری مشاور فرهنگی و طرح و برنامه ریاست بنیاد ایران‌شناسی در این نشست به معرفی امکانات فرهنگی بنیاد و ظرفیت‌های شعب استانی پرداخت و بر حرکت به سمت هویت آفرینی و توجه هویت ملی در سیاستگذاری کلان کشور تاکید کرد.

علی انصاری مشاور امور اداری و مالی ریاست بنیاد ایران‌شناسی نیز به تدفین شهید گمنام و ساخت آرامگاه آن شهید بزرگوار در بنیاد ایران‌شناسی پرداخت و به معرفی کتابخانه و مرکز اسناد بنیاد و ظرفیت‌های عظیم موجود در این گنجینه و امکان استفاده موزه دفاع مقدس از این مجموعه نفیس اشاره کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها