دوشنبه ۴ تیر ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۰
نقد در انتقال مفاهیم به نسل جوان نقش اساسی دارد/ نقد یکی از تکالیف نویسندگان ادبیات پایداری است

یزد - کارشناس ادبیات حوزه هنری کشور با اشاره به اهمیت آموزش نقد در بین نویسندگان حوزه ادبیات پایداری گفت: برای انتقال مفاهیم به نسل جوان نقش نقد بسیار اساسی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در یزد، محمد قاسم پور کارشناس ادبیات حوزه هنری کشور دوشنبه در ششمین نشست نقد کتاب سره با معرفی و نقد کتاب «عکس آخر» در حوزه هنری یزد گفت: نقد، حرکتی مبارکی است که آثار مورد بررسی قرار گیرد و در این راستا باید در ترویج فرهنگ نقد سرمایه‌گذاری شود و نویسندگان برای تقویت آثار خود به این حوزه نیز توجه ویژه‌ای داشته باشند.

وی افزود: نقد زمینه ساز رشد و تجربه‌های بهتر برای آینده است و این حرکت برای استان بسیار مهم است و به نوعی باعث تقویت آثار نویسندگان می‌شود.

قاسم پور بیان کرد: فرهنگ نقد پیش از انتشار را می‌توان جدی گرفت و اهل معنا و نگارش می‌توانند نظرات راهگشا پیش از انتشار داشته باشند و این نیز در برخی از نقاط کشور وجود دارد.

وی ادامه داد: کار نقد محدودیت ندارد و بر محتوا، مضمون، موضوع و سبک نگارشی می‌تواند ورود پیدا کند.

کارشناس ادبیات حوزه هنری کشور گفت: متأسفانه کتاب‌های منتشر شد کمتر مورد نقد قرار می‌گیرد و به نوعی معرفی کتاب وجود دارد اما می‌توان با نقد به نوعی آثار را تقویت کرد و نویسندگان نیز به خوبی می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.

قاسم پور بیان کرد: مفهوم نقد یکی از تکالیف نویسندگان ادبیات پایداری است و به نوعی می‌تواند در بازخوانی و بازشناسی آثار ورود پیدا کند و به نوعی برای نسل‌های جدید انقلاب اسلامی تأثیرگذار باشد.

وی افزود: نقد مبانی اخلاقی دارد و منتقد باید در نقد بی‌غرض وارد شود که این امر می‌تواند بسیار سازنده باشد و زمینه را برای تولید آثار بهتر فراهم کند.

نقد در انتقال مفاهیم به نسل جوان نقش اساسی دارد/ نقد یکی از تکالیف نویسندگان ادبیات پایداری است

این نویسنده کشوری گفت: ساده‌ترین ادب و آداب نقد کتاب شامل بررسی و خوانش کتاب است و معتقدیم که برای حضور در یک مراسم نقد بایستی حداقل کتاب را مورد بررسی قرارد اد.

احسان عابدی نویسنده کتاب «عکس آخر» نیز در این نشست با اشاره به نگارش این کتاب گفت: شکل‌گیری این کتاب به دهه ۹۰ می‌گردد که با هدف یزدشناسی آغاز شد و سعی کردیم با نشست با یکی از افراد مؤثر در استان به نام آقای فقیهی در ۲۵ جلسه مصاحبه مطالبی را جمع‌آوری کنیم.

وی افزود: با توجه به مشکلاتی که پیش آمد زمان نگارش کتاب طول کشید و بالاخره توانستیم به چاپ برسانیم که می‌تواند در معرفی تاریخ و مفاخر یزد بسیار مؤثر باشد.

نقد در انتقال مفاهیم به نسل جوان نقش اساسی دارد/ نقد یکی از تکالیف نویسندگان ادبیات پایداری است

حجت الاسلام مظفر سالاری نویسنده کتاب «دعبل و زلفا» نیز در این نشست گفت: نقد یکی شیوه مناسبی برای تقویت نویسندگان است وامیدواریم که بتوانیم در این راستا نیز آموزش‌هایی داشته باشیم تا تربیت را در راستای نویسندگی داشته باشیم.

وی افزود: نقد پیش از انتشار کتاب یکی از شیوه‌های بسیار مناسب برای رشد آثار است و من نیز بسیار از این شیوه استفاده کرده‌ام و کتاب‌هایی که پیش از انتشار نقد داشته‌ام بسیار آثار خوبی شده‌اند.

این نویسنده یزدی با اشاره به نگارش کتاب توسط احسان عابدی ادامه داد: وی در این کار موفق بوده‌اند زیرا شخصیت اصلی داستان ناظر و حضور در بطن خاطرات داشته‌اند.

حجت الاسلام سالاری گفت: در مقام روایت در این کتاب به خوبی عمل شده است زیرا در کمترین کلمات بهترین نظرات و مطالب را ارائه کرده‌اند و از ابزارهای روایتی به خوبی استفاده کرده‌اند.

وی بیان کرد: اگر نگاه روایت‌کننده به نوعی حضور فعال نویسنده بود شاید اثر بهتر می‌توانست خود را نشان دهد.

این نویسنده یزدی ادامه داد: نویسنده این کتاب زبان خوبی داشته است که به خوبی می‌تواند مطلب را به خواننده منتقل کند و نیااز به بازخوانی ندارد.

وی گفت: یزدی‌ها اگر مفاخر خود را بشناسند به خوبی می‌توانند به خود افتخار کنند و ما باید نوشتن در این زمینه را گسترش دهیم.

کتاب «عکس آخر»، خاطرات سید محمد فقیهی است که از دهه ۲۰ تا روزهای پس از دفاع مقدس را روایت می‌کند و شخصیت‌ها و اتفاق‌های آن روز را به بیان خود به مخاطب ارائه می‌کند.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • H. K IR ۲۰:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۹
    گوش و زبان = شنیدن و گفتن، ادراکات متقابل را تقويت و راهکار تولید می کنند ساده ترین راه در قبول وضعیت ها ( انتقال تغییر تبدیل بهره زمینه های صبوری ).

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط