شنبه ۹ تیر ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۱
مجموعه نمایشنامه‌های «متادراما» رونمایی شد

مراسم رونمایی از مجموعه نمایشنامه‌های «متادراما» در سالن مشاهیر تئاتر شهر برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، انتشارات نظام‌الملک با همکاری تئاتر شهر، آئین رونمایی از دفتر اول مجموعه نمایشنامه‌های متادراما را با حضور گروه نویسندگان، و اساتید برجسته تئاتر سیدمصطفی مختاباد امرئی و رحمت امینی در سالن مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار کرد.

طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته قرار بود فرهاد ناظرزاده کرمانی که مقدمه‌ای ارزشمند پیرامون تاریخچه، اصول و ضروریات متادرام برای این کتاب به نگارش درآورده نیز در این مراسم حضور یابد و ضمن سخنرانی در رابطه با متادرام، به پاس یک‌عمر تلاش و زحمات بی‌دریغ ایشان در امر آموزش، ترویج و اشاعه فرهنگ و هنر تئاتر و ادبیات نمایشی، از سوی نویسندگان متادراما مورد تقدیر قرار گیرد؛ اما متاسفانه به‌سبب کسالت نابهنگام ایشان، این مهم محقق نشد و جلسه بدون حضور استاد ناظرزاده برگزار شد.

در این مراسم که با اجرای سعید قاسمی از نویسندگان این کتاب در حضور جمع کثیری از علاقه‌مندان برگزار شد، ابتدا خلیل اسماعیلی دبیر و ویراستار مجموعه متادراما، بخش‌هایی از مقدمه‌ی پروفسور ناظرزاده را خوانش، و گزارشی اجمالی از دلایل و روند شکل‌گیری گروه نویسندگان و همچنین کتاب مورد نظر ارائه کرد.

در ادامه، قسمتی از نمایشنامه «گیم‌اُور» به قلم جواد تولمی که در این مجموعه منتشر شده، با خوانش سبا سلیمانی و مولا داورکیا نمایشنامه‌خوانی شد.

سپس مختاباد دقایقی در رابطه با تاریخچه و اهمیت متادرام و نمونه‌های تاریخی آن در تئاتر ایران و جهان سخنرانی کرد. وی با ذکر این نکته که ما انسان‌ها در جهان بینامتنیت و فرامتنیت زیست می‌کنیم، عنوان کرد که متاسفانه از حدود ۲۰۰ سال پیش به این‌سو، ما ایرانی‌ها در معنایابی و معادل‌سازی اصطلاحات و مفاهیم اساسی و بنیادی هنر به‌خصوص در تئاتر با مشکلاتی جدی مواجه بوده‌ایم؛ لذا از تلاش‌ها و تاثیرات مطلوب و به‌سزای استاد ناظرزاده کرمانی در جهت رفع این کاستی‌ها تقدیر کرد.

در قسمت بعد، بخش‌هایی از نمایشنامه نیمه‌ی تاریک وجود به قلم مسلم آئینی از دیگر نویسندگان این مجموعه، توسط لیلا بروفه، مهسا اصلانی، مبینا کلاته، مهشاد اصلانی، سلین کشاورز و محمدرضا الوندی‌پور نمایشنامه‌خوانی شد.

سپس از رحمت امینی دعوت شد تا در رابطه با اهمیت تئاتر علمی به‌خصوص متادرام برای میهمانان صحبت کند. وی با تاکید بر نگاه علمی به مقوله تئاتر، عنوان کرد پیش از آنکه بخواهیم به موضوع متادرام و متاتئاتر بپردازیم، باید به مسئله‌ی روایت و فراروایت به‌عنوان زیربنای درام توجه کنیم.

امینی متذکر شد که در متادرام باید از امکان تئاتر برای خود تئاتر بهره جست؛ کاری که افراد برجسته‌ای چون ویلیام شکسپیر، برتولت برشت و آگوستو بوآل به‌خوبی انجام داده‌اند.

در ادامه برنامه، مسلم آئینی نیز به برخی دیگر از نمونه‌های تاریخی متادرام در ایران پرداخت و پیروی فرمایشات اساتید حاضر، بر اهمیت پرداختن به این گونه‌های تئاتری کمتر توجه شده، تاکید کرد.

درنهایت با حضور اساتیدِ حاضر و گروه نویسندگان، آئین رونمایی انجام گرفت و مراسم به پایان رسید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها