جمعه ۱۵ تیر ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۹
دست‌فروش دوره‌گرد بهترین نویسنده معاصر چک شد/ نویسنده‌ای که به ریاست جمهوری رسید

هرمزگان - جام ملت‌های اروپا بهانه‌ای شده تا این بار از دریچه ادبیات به «جمهوری چک» سرزمین کافکا و میلان کوندرا سفر کنیم و از دست‌فروش دوره‌گردی که بهترین نویسنده معاصر چک شد و نویسنده‌ای که به ریاست جمهوری رسید، سخن بگوییم.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - یوسف ملایی: تیم ملی فوتبال جمهوری چک از سال ۱۹۳۴ تاکنون ۹ بار جام جهانی را تجربه کرده و در سال‌های ۱۹۳۴ و ۱۹۶۲ به عنوان نایب‌قهرمان دست یافته است.
این تیم با ۱۰ حضور در جام ملت‌های اروپا در سال ۱۹۷۶ بر سکوی نخستین این رقابت‌ها ایستاد و همچنین یک دوره نیز تجربه حضور در جام کنفدراسیون‌ها با کسب مقام سوم در سال ۱۹۹۷ را در کارنامه ورزشی خود دارد.

یان کولر با ۵۵ گل و میلان باروش با ۴۱ گل، به ترتیب برترین گلزنان تاریخ این تیم به حساب می‌آیند. پیتر چک با ۱۲۴ بازی ملی برای جمهوری چک در این زمینه رکورددار است.

یورو ۲۰۲۴ (EURO ۲۰۲۴) هفدهمین دوره رقابت‌های جام ملت‌های اروپا محسوب می‌شود. این بازی‌ها از تاریخ ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ تا ۲۲ تیر ۱۴۰۳ به میزبانی آلمان در حال برگزاری است.

چک یکی از ۲۴ تیم گروه های ۶ گانه بود که، با ۲ باخت و یک تساوی نتوانست از مرحله گروهی صعود کند. چک در دیدار نخست با حساب ۲ بر یک نتیجه را به پرتغال واگذار کرد. سپس به تساوی بدون گل با گرجستان رضایت داد و با متحمل شدن باخت ۲ بر یک در مصاف با ترکیه از یورو ۲۰۲۴ خداحافظی کرد.

جمهوری چک، کشوری بدون بندر

جمهوری چک کشوری توسعه‌یافته و محصور در خشکی واقع در اروپای مرکزی، هم‌مرز با آلمان، لهستان، اتریش و اسلواکی و یکی از اعضای اتحادیه اروپا است. این کشور در تاریخ اول ژانویه ۱۹۹۳ و به دنبال تقسیم کشور چکسلواکی پدید آمد. پایتخت و بزرگ‌ترین شهر آن پراگ و واحد پول آن کرونا است. بر مبنای آخرین داده‌های دقیق جغرافیایی بیشترین درازای کشور جمهوری چک ۴۹۱ کیلومتر بوده است. جمعیت جمهوری چک ۱۰ میلیون و ۷۰۸ هزار نفر و زبان رسمی این کشور چکی از زبان‌های اسلاوی است.

رتبه سوم ندانم‌گراترین مردمان در جهان

جمهوری چک به دریا راه ندارد و سه ناحیه تاریخی بوهم، موراوی و بخش کوچکی از سیلزی را شامل می‌شود. مردم چک از تبار اسلاو و از مردمان هندواروپایی هستند. مردم چک به‌طور تاریخی به عنوان «بی‌اعتنا به مذهب» توصیف شده‌اند و این کشور، رتبه سوم بی‌دین‌ترین و ندانم‌گراترین مردمان را در جهان دارد.

دانشگاه بزرگ چارلز، مقصد دانشجویان سراسر دنیا

بعد از پراگ، برنو، پلزن، استراوا و لیبه رتس از شهرهای مهم این کشورند. دانشگاه بزرگ چارلز دانشجویان بسیاری را از نقاط گوناگون جهان به این کشور کوچک کشانده؛ از جمله دانشجویان زیادی از ایران که اکثراً در رشته پزشکی تحصیل می‌کند.

نویسنده‌ای که به ریاست جمهوری رسید

اولین آثار ادبی به زبان چکی مربوط به سده چهاردهم است. ادبیات نوین چکی را می‌توان دوره‌های بیداری ملی در سده نوزدهم؛ دوره پیشرو بین دو جنگ؛ دوره کمونیسم و بهار پراگ؛ و ادبیات پساکمونیستی جمهوری چک تقسیم کرد. به خاطر چیرگی زبان آلمانی بر فرهنگ قرون گذشته این منطقه، ادبیات چک به اندازه‌ای که انتظار می‌رود گسترده نبوده‌است، به ویژه با توجه به اینکه در جمهوری چک ادبیات از محبوبیت زیادی برخوردار است و واتسلاو هاول از نویسندگان معروف، در این کشور به ریاست جمهوری برگزیده شد.

واتسلاو هاول که بود؟

واتسلاو هاول (زادهٔ ۵ اکتبر ۱۹۳۶ - درگذشتهٔ ۱۸ دسامبر ۲۰۱۱) سیاستمدار اهل جمهوری چک و اولین رئیس‌جمهور جمهوری چک (از ۲ فوریهٔ ۱۹۹۳ تا ۲ فوریهٔ ۲۰۰۳) بود. او همچنین نمایش‌نامه‌نویس و نویسنده بود.

او در پراگ در خانواده‌ای فرهنگی و روشن‌فکر به دنیا آمد. خانواده معترض وی به‌طور مستقیم با اتفاقات فرهنگی و سیاسی چکسلواکی از سال‌های ۱۹۲۰ تا ۱۹۴۰ در ارتباط بوده و به همین دلیل رژیم کمونیستی چکسلواکی به هاول اجازه تحصیلات دبیرستانی را بعد از سال ۱۹۵۰ نداد و او مجبور به گذراندن دوره‌های شبانه برای تمام کردن مقطع دبیرستانی شد. وی در سال ۱۹۵۴ موفق به اخذ دیپلم متوسطه شد. سابقه اختلافات سیاسی دوباره دلیلی برای عدم پذیرش وی در دانشکده‌های علوم انسانی شد و او به ناچار رشته اقتصاد را برای ادامه تحصیل در دانشگاه پراگ انتخاب کرد. واتسلاو هاول این رشتهٔ تحصیلی را بعد از دو سال ناتمام رها کرد.

او بعد از اتمام خدمت سربازی در سال‌های ۱۹۵۹ –۱۹۵۷ به‌عنوانِ کارگردان پشت صحنه در تئاتری در پراگ مشغول به کار شد و همزمان تحصیل مکاتبه‌ای را در رشتهٔ دراما در دانشکدهٔ هنر دانشگاه پراگ آغاز کرد. اولین بازی کامل وی در سال ۱۹۶۳ با نمایشنامهٔ جشن باغچه روی صحنه رفت و جوایز و موفقیت بزرگی برای وی به همراه آورد. به دنبالِ آن نمایشنامهٔ خاطرات از موفق‌ترین کارهایش را خلق کرد.

دوره ادبیات تبعید چک

در اولین دوره ادبیات تبعید چک، یعنی دوره بیست ساله ۱۹۴۸ تا ۱۹۶۸، نزدیک به صد نویسنده و شاعر چکی‌زبان در پنج قاره جهان پراکنده شدند و حدود ۲۵۰ عنوان کتاب شامل رمان، مجموعه داستان و شعر را در خارج از کشور منتشر کردند.

دست‌فروش دوره‌گرد، بهترین نویسنده معاصر چک

بُهومیل هرابال (زاده ۲۸ مارس ۱۹۱۴ در برنو، درگذشته ۳ فوریه ۱۹۹۷ در پراگ) از داستان نویسان برجسته جمهوری چک (چکسلواکی آنزمان) است. میلان کوندرا رمان‌نویس سرشناس، او را بهترین نویسنده معاصر چک می‌خواند.

هرابال در سال ۱۹۴۸ دکترای حقوق گرفت و ضمن تحصیل دوره‌هایی در سطح دانشگاهی در فلسفه ادبیات و تاریخ گذراند اما پس از تحصیل از مدرک و سابقهٔ تحصیلی‌اش هیچ استفاده‌ای نکرد و به قول خودش به یک سری مشاغل جنون‌آمیز از جمله سوزن‌بانی راه‌آهن و راهنمایی قطارها، نماینده بیمه، دست‌فروش دوره‌گرد اسباب‌بازی، کارگر ذوب‌آهن و کار در کارگاه پرس کاغذ باطله پرداخت. هرابال در این دوره یک کارگر-روشن‌فکر بود.

در سال ۱۹۶۳ مجموعهٔ «مرواریدهای اعماق» تقریباً اولین اثر نویسنده به فاصلهٔ یکی دو ساعت به فروش رفت و نایاب شد و در ادبیات معاصر چک حادثه‌ای قلمداد گردید. بسیاری از آثار هرابال پس از چاپ در کشورهای مختلف و کسب شهرت دست آخر در مملکت خودی چاپ می‌شد.

نویسنده تبعیدی

میلان کوندِرا (۱ آوریل ۱۹۲۹ – ۱۱ ژوئیه ۲۰۲۳) نویسنده اهل جمهوری چک که از سال ۱۹۷۵ به فرانسه تبعید شد و در سال ۱۹۸۱ به تابعیت آن کشور درآمد. او خود را نویسنده‌ای فرانسوی می‌دانست و پس از نوشتن جاودانگی به زبان چکی در دهه ۱۹۹۰ (میلادی) کوشش و دقت می‌کرد تا واسطه مترجم را حذف کند و مستقیماً به فرانسه بنویسد. یکی از معروفترین آثار کوندرا سَبُکیِ تحمل‌ناپذیر هستی است.

پیش از انقلاب مخملی در چکسلواکی ۱۹۸۹، حکومت کمونیستی کتاب‌های وی را در چک ممنوع کرد. میلان کوندرا چندین بار نامزد دریافت جایزه نوبل ادبیات بوده‌است.

خانواده میلان کوندِرا از طبقه اجتماعی متوسط و با فرهنگ بالایی بودند. پدرش، لودویک کوندرا، نوازنده پیانو و شاگرد لئوش یاناچک بود و بین سال‌های ۱۹۴۸ تا ۱۹۶۱ ریاست آکادمی موسیقی برنو را برعهده داشت.

نخستین مجموعه شعر میلان کوندِرا با نام انسان؛ بوستان پهناور (یا انسان؛ بوستانی عظیم) که خوش‌بینی موجود و ادبیات دولتی را مورد انتقاد قرار می‌داد در ۱۹۵۳ چاپ شد. در ۱۹۵۵ شعر بلند او به نام ماه می‌گذشته (پیشکش به ژولیوس فوچیک) و بلافاصله پس از آن دومین و آخرین مجموعه شعر او با نام تک‌گویی که در آن رفتارها و کردارهای انسانی و روابط عاشقانه بی‌پرده بازنمایی می‌شدند در ۱۹۵۷ منتشر شدند.

کوندرا نخستین رمانش به نام شوخی را در سال ۱۹۶۷ نوشت. «شوخی» از زبان چندین راوی روایت می‌شود و تنها کتاب کوندرا است که در آن خود نویسنده راوی داستان نیست. از شوخی فیلمی در چک نیز ساخته شده‌است.

از محلات کارگرنشین پراگ تا برنده نوبل ادبیات

یاروسلاو سایفرت (زاده ۲۳ سپتامبر ۱۹۰۱ – درگذشته ۱۰ ژانویه ۱۹۸۶) روزنامه‌نگار و شاعر اهل کشور جمهوری چک «به پاس اشعارش که با تازگی ارائه شده‌است و نوآوری‌هایی که تصویری آزاد از روح سرکش و همه‌کاره انسان تأمین می‌کند.» برنده جایزه نوبل ادبیات سال ۱۹۸۴ بود.

یاروسلاو در یکی از محلات کارگرنشین پراگ به دنیا آمد. به رغم تنگناهای مالی خانواده، سایفرت توانست در دبیرستانی خوب ثبت نام کند؛ اما تحصیلاتش را به پایان نرسانید و به فعالیت‌های روزنامه‌نگاری روی آورد و خود را وقف ادبیات کرد.

سایفرت نوجوان، پیش از سرآمدن جنگ جهانی اول و قبل از شکل‌گیری چکسلواکی که هنوز یکی از ایالات کشور پادشاهی اتریش به مجارستان محسوب می‌شد، کارش را رسماً به عنوان یک شاعر آغاز کرد.

نخستین مجموعه شعر سایفرت، با نام شهر، غرقه در اشکها در بیست سالگی او انتشار یافت و به عنوان یکی از اصیل‌ترین آثار پرولتاریایی تاریخ چک شناخته شده‌است. موضوع اشعار سال‌های بعد وی، زیبایی زن و لطافت روحی او و همچنین عشق اختصاص داشت.

سایفرت همراه دوست خود تیگه دست به سفری طولانی از وین تا شمال ایتالیا، مارسی و پاریس زد. وی مابین سالهای ۱۹۲۵ و ۱۹۲۸ از شوروی دیدار کرد.

یولیوس، شاعر و داستان‌نویس

یولیوس زه یر (زاده ۲۶ آوریل ۱۸۴۱ - درگذشته ۲۹ ژانویه ۱۹۰۱) شاعر و داستان‌نویس اهل جمهوری چک بود.

برخی از آثارش در حوزه داستان «آندره چرنیشو» (۱۸۷۵)، دوستی صادقانه «آمیز» و «میلا»، یان ماریا پلوهار (۱۸۹۱)، سه افسانه دربارهٔ صلیب (۱۸۹۵)، سه خاطره از «ویتا خورازه»، خانه ستاره‌ای که در آب فرومی‌رود و «دوینا سانچا» بودند. وی در زمینه شعر نیز آثار ارزشمندی مثل: ویشهراد، ترانه انقام جویی «ایگورا» و حماسه «کارولنژی» را خلق کرد.

آثار کافکا در زمرهٔ تأثیرگذارترین آثار در ادبیات غرب

فرانتس کافکا زاده ۳ ژوئیه ۱۸۸۳ پراگ امپراتوری اتریش- مجارستان درگذشت ۳ ژوئن ۱۹۲۴ (۴۰ سال) یکی از بزرگ‌ترین نویسندگان آلمانی‌زبان در قرن ۲۰ میلادی بود. آثار کافکا در زمره تأثیرگذارترین آثار در ادبیات غرب قرار دارند.

فرانتس کافکا به دوست نزدیک خود ماکس برود وصیت کرده بود که تمام آثار او را نخوانده بسوزاند. ماکس برود از این دستور وصیت‌نامه سرپیچی کرد و بیشتر آثار کافکا را منتشر کرد و دوست خود را به شهرت جهانی رساند.

پُرآوازه‌ترین آثار کافکا، رمان کوتاه مسخ و رمان‌های محاکمه، آمریکا و رمان ناتمام قصر هستند. اصطلاحاً، به فضاهای داستانی که موقعیت‌های پیش‌پاافتاده را به شکلی نامعقول و فراواقع‌گرایانه توصیف می‌کنند فضاهایی که در داستان‌های فرانتس کافکا زیاد جلوه می‌کنند را کافکایی می‌گویند.

کافکا در یک خانوادهٔ آلمانی‌زبان یهودی در پراگ زاده شد. در آن زمان پراگ مرکز منطقه بوهِم بود. این منطقه، یکی از سرزمین‌های متعلق به امپراتوری اتریش- مجارستان بود. او بزرگ‌ترین فرزند خانواده بود که دو برادر و سه خواهر کوچک‌تر از خود داشت. هر دو برادر پیش از شش سالگی فرانتس مُردند و سه خواهر او بعدها در جریان جنگ جهانی دوم در اردوگاه‌های مرگ نازی‌ها جان باختند.

کافکا در پایان سالِ نخست تحصیلش در دانشگاه با ماکس برود و فلیکس ولچ روزنامه‌نگار که او نیز در رشته حقوق تحصیل می‌کرد، آشنا شد که این دو، تا پایان عمرِ کافکا از نزدیک‌ترین دوستان او محسوب می‌شدند.

پاسکال کازانووا در کتاب: جمهوری جهانی ادبیات یادآور می‌شود که تمامی فعالیت ادبی کافکا را می‌توان ذیل عنوان زبان و فرهنگ ییدیش طبقه‌بندی کرد:

«سرباز خوب شوایک» رکورددار ترجمه در چک

چک‌ها علاقه شدیدی به کنایه و طنز سیاه داشته اند. در این میان، اگر نگوییم مهم‌ترین، یکی از بااهمیت ترین رمان های تاریخ ادبیات چک را یارُسلاو هاشِک (۱۹۲۳-۱۸۸۳) در سال های ۱۹۲۱ تا ۱۹۲۳ منتشر کرد. «سرباز خوب شوایک» تا امروز به پنجاه وهشت زبان مختلف ترجمه شده که از این حیث در میان آثار نویسندگان این کشور رکورددار است. رمان هاشک قصه ای ساده دارد. خبر ترور فرانتس فردیناند، ولیعهد پادشاهی اتریش-مجارستان، در سارایوو به گوش مردم پراگ می‌رسد. در پراگ، شوایک متوجه این اتفاق و شروع جنگ جهانی اول می‌شود.

نویسنده‌ای که ۷مرتبه نامزد جایزه نوبل ادبیات شد

کارل چاپک را می‌توان یکی از خاص ترین نویسندگان ادبیات اروپا در سده بیستم نامید، نویسنده ای که خود را تحت تأثیر اچ جی ولز انگلیسی (۱۹۴۶-۱۸۶۶) می دانست و بیراه نیست اگر نمایشنامه مشهورش، «کارخانه روبات سازی رسوم»، را تأثیرگرفته از «ماشین زمان» ولز بدانیم. چاپک برخلاف بسیاری از هم نسلان خود می کوشید فلسفه خود را جای داستان های ملال انگیز، با قصه هایی خیالی و سرگرم کننده به ذهن مخاطبش القا کند.

هنگامی که جنگ جهانی اول آغاز شد، کارل چاپک به علت مشکلات جسمانی اش از حضور در جنگ باز ماند. او که دکتری فلسفه داشت و مدتی نیز در دانشگاه سوربن تحصیل کرده بود، به روزنامه نگاری روی آورد. این مسئله به نزدیکی اش به سیاست مداران برجسته به ویژه توماس ماساریک، نخستین رئیس جمهور چکسلواکی، منجر شد.

چاپک در طول زندگی اش هفت مرتبه نامزد جایزه نوبل ادبیات شد که هیچ گاه به آن نرسید. آثارش طیف های مختلفی از ژانرها را در بر می گیرند و از داستان های جنایی گرفته تا نمایشنامه های سیاسی در کارنامه ادبی اش به چشم می خورد. با این حال، به سبب موفقیت نمایشنامه «کارخانه روبات سازی رسوم» و رمان‌هایی مثل «کارخانه مطلق سازی» و «جنگ با سمندرها» از کارل چاپک به عنوان نویسنده ژانر علمی تخیلی یاد می‌کنند. شهرت او در این ژانر حتی به سرزمین هایی بسیار دورتر از چک نیز رسیده است. نمایشنامه نویس شهیر آمریکایی، آرتور میلر، از چاپک به عنوان یک سرمشق در نویسندگی یاد می کند.

به آثار چاپک باید نگاهی چندبعدی داشت. او ناظر جنگ جهانی اول و سپس اشغال چک در آستانه جنگ دوم بود و شاهد پیشرفت فناوری در عرصه های جنگ افزارها و سلاح های کشتار جمعی و …. چاپک می دانست که این پیشرفت ها موجب جنگ طلبی هرچه بیشتر انسان خواهد شد و روز به روز ما را به سمت ابتذال اخلاقی و انحطاط روحی خواهد کشاند. از طرف دیگر، ظهور دیکتاتور هایی نظیر هیتلر و استالین به این زوال سرعت بیشتری می بخشید. در چنین شرایطی، چاپک خود را به عنوان روشن فکر از بدنه اصلی سیاست جدا کرد و به مردم پیوست. او طالب صلح و مدینه فاضله بود و نه جنگ و پادآرمان شهرهایی که دیکتاتور ها در ذهن می پروراندند. آلمانی ها می دانستند بهترین کار برای کاهش و حذف آثار چاپک بر مردم، ساکت کردن اوست و هرچند او حاضر به پذیرفتن تبعید نشد، آنها ضمن کنار گذاشتنش از اموری نظیر روزنامه نگاری و نویسندگی و اعمال محدودیت بر ارتباطاتش، کارل چاپک را دشمن مردم قلمداد کردند. در نهایت نیز او در فراموشی جامعه اش خاموش شد، اما نوشته هایش ماندگار شدند.

کلیما، خالق «قرن دیوانه من»

ایوان کلیما از ستایش کنندگان کارل چاپک بود و حتی سرگذشت نامه او را نوشت. از لحاظ نوع دیدگاه و شیوه نگارش نیز کم و بیش می توان او را ادامه دهنده راه چاپک در مبارزه با دیکتاتوری دانست.

کلیما در همان نخستین خطوط زندگی نامه خودنوشتش، «قرن دیوانه من»، کودکی خود را فاقد اتفاقات خاص می داند اما با هجوم آلمان به چکسلواکی در سال ۱۹۳۸، همان سالی که چاپک فوت کرد، زندگی او و خانواده اش دستخوش تغییرات فراوانی شد. از آنجا که اجداد او یهودی بودند، ایوان، برادر و والدینش را مانند بسیاری از چک ها به اردوگاه کار اجباری تِرِزین اشتات فرستادند. سه سال و نیم بعد، با ورود ارتش سرخ به چکسلواکی آنها آزاد شدند، اما وقایعی که در آن دوران برایشان رخ داد، به نوعی مسیر زندگی ایوان را عوض کرد.

از کلیما به سبب نگارش «قرن دیوانه من» به عنوان یکی از برترین ناداستان نویسان عصر حاضر یاد می شود، اما نباید از قدرت قلم او در داستان نویسی غافل شد. در میان آثار داستانی او، رمان «نه فرشته نه قدیس» مهم ترین است، رمانی که می توان آن را حاصل تجربیات کلیما در فعالیت های سیاسی اش دانست و از آن به عنوان تلفیق سیاست و ادبیات یاد کرد.

کتابخانه‌ای با ۶ میلیون جلد کتاب و ۶۰ هزار مشترک

کتابخانه ملی جمهور چک کتابخانهٔ مرکزی جمهوری چک است. این کتابخانه در ساختمان کلمنتینوم در پراگ واقع شده است که توسط وزارت فرهنگ جمهوری چک مدیریت می‌شود. این کتابخانه بزرگ‌ترین کتابخانه در جمهوری چک است که ۶ میلیون جلد کتاب در آن نگهداری می‌شود و ۶۰ هزار مشترک دارد.

زیباترین، باشکوه‌ترین، و دیدنی‌ترین کتابخانه جهان

کتابخانه ملی کلمنتینوم یک مجموعه بنای تاریخی در قلب شهر زیبای پراگ واقع شده است. کتابخانهٔ کلمنتینوم، کتابخانه‌ای زیبا به سبک باروک در جمهوری چک است که نخستین بار در سال ۱۷۷۲ به‌عنوان بخشی از دانشگاه Jesuit تأسیس شد. این کتابخانه از سوی خوانندگان سایت بوردپاندا به‌عنوان زیباترین، باشکوه‌ترین، و دیدنی‌ترین کتابخانه جهان انتخاب شده است.

دریافت جایزه یادبود جهانی یونسکو

معماری این بنا نمونه‌ای است برجسته از سبک باروک، سقف کارشده و تأثیرگذار آن توسط جن هیبل خلق شده است. این کتابخانه در سال ۱۷۸۱ بنیان نهاده شد و در سال ۲۰۰۵ جایزه یادبود جهانی یونسکو را دریافت کرد. مجموعه کتب با ارزش این کتابخانه، حاوی اسناد تاریخی از افرادی همچون تیکو براهه، آمادئوس موتزارت و جان آموس کمنیوس است؛ به علاوه ادبیات چک و دیگر کتب تاریخی را نیز می‌توان در این مکان یافت. امروزه این کتابخانه نزدیک به شش میلیون جلد کتاب دارد و سالانه نیاز یک میلیون نفر را برآورده می‌نماید. برخی از کتاب‌های تاریخی کمیاب این مجموعه برای اسکن به گوگل فرستاده شده و تنها از طریق در Google Books در دسترس عموم قرار گرفته است.

کتابخانه ملی کلمنتینوم گنجینه‌ای نادر و ارزشمند است که با چند واقعیت شگفت‌انگیز مرتبط است: کلمنتینوم در گذشته سومین کالج بزرگ ژوزئیت (عیسوی) در جهان بوده است که ثبت آب و هوای محلی از سال ۱۷۷۵ در آن آغاز و تا به امروز ادامه دارد؛ در یکی از رمان‌های نویسنده معروف اسپانیایی‌زبان خورخه لوئیس بورخس نیز به این موضوع اشاره شده است.

این کتابخانه ۶ روز در هفته باز بوده و پذیرای تمامی اقشار جامعه است؛ هر چند دانش‌آموزان و دانشجویان درصد قابل توجهی از مراجعین را به خود اختصاص می‌دهند. برای بازدید از این اثر معماری برجسته، راهنمایانی با هر دو زبان چک و انگلیسی آمادهٔ کمک هستند.

کتابخانه استراهوف، پراگ

اولین متن باقی مانده امروزی چک، از سرودهای مذهبی است که در سده ۱۳ نوشته شده‌اند. در قرن ۱۴ متن‌هایی مربوط به زندگی‌نامه‌های قدیسان به چکی نوشته شده و فضای ادبی کاملاً وابسته به کلیسا است.

در آن دوره متن‌های اسطوره‌ای و حماسی هم تولید می‌شوند و همه به صورت شعر هستند. قدیمی‌ترین اثر غیردینی در زبان چکی دربارهٔ اسکندر مقدونی نوشته شده که از یک شعر فرانسوی وام گرفته شده‌است. کم‌کم گونه نثر نشوونما می‌یابد. بعد تعارض مذهبی بین دو شاخه دینی کاتولیک و پروتستان باعث به وجود آمدن یک رشته آثار ادبی جدید می‌شود. بعدتر ایده‌های اجتماعی وارد آثار نوشتاری می‌شود و دو قرن این مرحله طول می‌کشد. این آثار اجتماعی اغلب پایه دینی داشتند.

طرح درازمدت ساخت یک کتابخانه مدرن در چک

پراگ، پایتخت و بزرگ‌ترین شهر جمهوری چک تا ۱۰ سال آینده میزبان یک ساختمان چندمنظوره خواهد بود که قرار است بخش اصلی آن به عنوان کتابخانه مورد استفاده قرار گیرد.

محله پترینی در پراگ از دهه ۱۹۵۰ میزبان کتابخانه بزرگی بوده که اخیراً کاربری خود را از دست داده است. مدیران شهر در نظر دارند در محل این کتابخانه، سازه عظیم چند منظوره‌ای احداث کنند که ساخت آن بیش از ۱۰ سال طول خواهد کشید. این سازه، فراتر از یک کتابخانه معمولی با هدف مطالعه یا قرض گرفتن کتاب عمل خواهد کرد و قرار است اتاق‌ها و سالن‌هایی مدرن را نیز برای مطالعه و کار در بر گیرد.

طبقه اول و دوم ساختمان جدید به نگهداری کتاب‌ها، اتاق‌ها و سالن‌های کار و مطالعه اختصاص داده خواهد شد، حال آن‌که، طبقه همکف را مراکز اداری و اطلاعات در بر خواهد گرفت که کاربران را از خدمات ویژه ساختمان چندمنظوره آگاه می‌کند. یک سالن چندمنظوره نیز در زیرزمین ساخته می‌شود که قرار است در آن، رویدادهای مختلفی نظیر فیلم و اجرای موسیقی برگزار شود بدون این‌که هیچ مزاحمتی برای افراد در سالن‌های مطالعه به وجود آید. همچنین خدمات لازم برای کودکان و نوجوانان نیز در آن فراهم خواهد آمد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها