دوشنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۳ - ۲۳:۱۹
«دسته سیسیلی‌های آبادان» رونمایی شد/ آبادان دراماتیک‌ترین منطقه دنیاست

فارس- آیین رونمایی و روخوانی و تحلیل کتاب «دسته سیسیلی‌های آبادان» نوشته امین جوکار در کتابفروشی آبی شیراز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در شیراز، آیین رونمایی این کتاب شامگاه دوشنبه در کتابفروشی آبی در شیراز برگزار شد و مازیار مرتب، منتقد ادبی در ابتدای این برنامه با نام بردن از آثار «پل آستر» نویسنده فقید آمریکایی و اثری بنام «بخور و نمیر (دست به دهان)» به نقش ادبیات در بیان زندگی‌ها اشاره کرد.

وی با اشاره به اینکه هر یک از انسان‌ها داستان‌های خود را دارند، افزود: داستان نه تاریخ می‌شناسد و نه جغرافیا؛ ادبیات داستانی بازگوکننده و روایتگر زندگی ما انسان‌هاست.

مرتب سپس چهار «دیسیپلین» را نام برد و گفت: علم، فلسفه، دین و هنر ساحت‌هایی است که این دیسیپلین را شکل می‌دهد. علم تلاش می‌کند دنیا را به ما بشناساند و توصیف کند، فلسفه تلاش می‌کند پرسش‌های بنیادی مطرح کند و پاسخ برای آنها بیاید، دین با الهام، اشراق و عرفان در ارتباط است که سعادت را برای انسان فراهم کند و هنر قرار است به زیبایی‌های عالم اضافه کند و از زشتی‌های عالم بکاهد.

وی با بیان اینکه ادبیات مکتوب از زیرشاخه‌های هنر است، مولفه‌های کار نویسنده این کتاب را برشمرد و افزود: دو مولفه برجسته نویسنده در کتاب «دسته سیسیلی‌های آبادان» آبادان و دیگری ادبیات است. وقتی صحبت از آبادان می‌کنیم، از یک شهر نام می‌بریم و نویسنده روح خود را صرف یک شهر می‌کند، در حالی‌که فرهنگ مردم و گویش و نام محلات و تاریخ و جنگ و … در داستان‌های جوکار وجود دارد.

مرتب همچنین با بیان اینکه در داستان‌های این کتاب کلمات و جملات در جای خود نشسته است، عنوان کرد: نویسنده در این کتاب ریزه کاری‌هایی دارد که دقیق بودن را به خواننده یاد می دهد.

«دسته سیسیلی‌های آبادان» رونمایی شد/ آبادان دراماتیک‌ترین منطقه دنیاست

امین جوکار، نویسنده کتاب نیز در این برنامه پیش از هرچیزی از «بابک حامد» که بانی شکل‌گیری کتاب بود سپاسگزاری و از «آرش کُرد» برای برگزاری چنین رویدادی تشکر کرد و نقش مجموعه فرهنگی آبی را در شیراز مورد تقدیر قرار داد.

وی درباره کتاب «دسته سیسیلی‌های آبادان» هم عنوان کرد: آبادان یکی از دراماتیک‌ترین مناطق دنیاست که تاریخ به ما می‌گوید.

جوکار با بیان اینکه تاریخ آبادان نو از ۱۲۸۷ خورشیدی از فوران اولین چاه نفت شکل می گیرد، ادامه داد: آبادان پر از داستان است. به ملی شدن صنعت نفت در ادبیات بارها اشاره شده، با همه اینها اگر دسته سیسیلی‌ها شکل گرفته، هدف پرداختن به یک وجه مغفول از آبادان است.

وی اضافه کرد: ما خیلی این اواخر بی‌خانمان شدیم. اگر با خواندن در کتاب دسته سیسیلی‌های آبادان چراغ خاطره روشن شد، سریع آن را خاموش کنید. زمان خاطره بازی نیست چون بدنمان از سینما رکس، جنگ و امروز از متروپل درد می کند.

در مراسم رونمایی کتاب یاد شده، نویسنده این مجموعه داستان بخش‌هایی از آن را خواند و در پایان جشن امضای کتاب برگزار شد.

به گزارش ایبنا؛ کتاب «دسته سیسیلی‌های آبادان» از سوی انتشارات مناطق آزاد تجاری صنعتی به بهای ۱۸۰ هزار تومان در ۱۳۰ صفحه در سال ۱۴۰۲ منتشر شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها