چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۸
چاپ چهارم «تناهی استعلایی» منتشر شد

چاپ چهارم کتاب «تناهی استعلایی؛ پژوهشی دربارهٔ هستی‌شناسی بنیادین هایدگر» اثر احمد رجبی منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا چاپ چهارم کتاب «تناهی استعلایی؛ پژوهشی دربارهٔ هستی‌شناسی بنیادین هایدگر» اثر احمد رجبی منتشر شد. مسیری که در این پژوهش برای ورود به اندیشهٔ مارتین هایدگر انتخاب شده، متمرکز بر مفهوم و مسأله‌ای واحد، یعنی تناهی است و نویسنده سعی کرده از آغاز تا پایان کتاب، معنای خاص، وجه تقدم و بنیادین بودنِ آن را در نسبت با سایر مفاهیم و مسائل بنیادین تفکر هایدگر نشان دهد. بدین ترتیب، کتاب حاضر، هم مسأله‌ای خاص را پیگیرانه دنبال می‌کند و هم در عین حال، آن را در نسبت با مفاهیم عمدهٔ طرح‌شده در آثار هایدگر به بحث می‌گذارد.

محور کتاب، هستی‌شناسی بنیادین، یعنی دوران متقدمِ فکریِ هایدگر است و حتی اندیشهٔ متأخر او نیز با نظر به مبانیِ به دست آمده از بحث دربارهٔ هستی‌شناسیِ بنیادین، بررسی می‌شود.
این کتاب در سال ۱۳۹۹ برگزیدهٔ کتاب سال ایران شد.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: هایدگر واژهٔ «تعالی» را اساساً با توجه به معنای فعلیِ آن، یعنی «فرارفتن، فراتر گام نهادن و به سوی چیزی فراپیش گام‌نهادن» می‌فهمد. «از این رو، تعالی به معنای فراروی و فرارفتن است، و متعالی، بیانگر آن چیزی است که فراروی به سوی آن انجام می‌گیرد؛ یعنی آنچه برای دسترس‌پذیر و دریافتنی شدن، اقتضای فرارویداد، یعنی آنچه در فراسو و در برابر است؛ و نهایتاً تعالی‌یابنده، آن است که فراروی را به انجام می‌رساند.» از نظر هایدگر، امر «متعالی»، «در معنای عامیانهٔ فلسفی از این واژه، موجودِ فراسو است. چنانکه غالباً از خدا به مثابهٔ امر متعالی تعبیر می‌شود.»

چاپ چهارم کتاب «تناهی استعلایی؛ پژوهشی دربارهٔ هستی‌شناسی بنیادین هایدگر» اثر احمد رجبی در ۵۴۶ صفحه و با قیمت ۵۷۸ هزار تومان روانه بازا نشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط