جمعه ۱۵ تیر ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۲
درباره کتابخانه‌های استانبول چه می‌دانید؟

بسیاری از مردم فکر می‌کنند که دوران مراجعه به کتابخانه‌ها گذشته و علاقه به کتابخانه‌ها به پایان رسیده اما در محیط کتابخانه بودن، کتاب خواندن و بوییدن و لمس کردن کتاب، احساسی کاملا متفاوت است.

سرویس مدیریت کتاب خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): در فضای کتابخانه بودن و گذراندن زمان، تحقیق و مطالعه، کتاب امانت گرفتن… حالا همه این‌ها عجیب به نظر می‌رسد، این‌طور نیست؟ اکنون بسیاری از مردم فکر می‌کنند که دوران مراجعه به کتابخانه‌ها گذشته و علاقه به کتابخانه‌ها به پایان رسیده است. اما در محیط کتابخانه بودن، مطالعه کردن، بوییدن و لمس کردن کتاب، احساسی کاملاً متفاوت است. اگر شما هم طرفدار کتابخانه‌ها هستید، می‌خواهیم شما را با کتابخانه‌های خصوصی استانبول آشنا کنیم! در اینجا کتابخانه‌های ویژه‌ای برای بازدید در استانبول برای علاقه‌مندان وجود دارد.

کتابخانه و مرکز اطلاع‌رسانی زنان

بیایید با یک ورود قوی به فهرست کتابخانه‌های استانبول آغاز کنیم! و آن جایی نیست جز «کتابخانه و مرکز اطلاع‌رسانی زنان». اینجا بدون شک یکی از بهترین کتابخانه‌های تاریخ است که سال ۱۹۹۰ به همت پنج زن تأسیس شد. این کتابخانه که از زمان افتتاح، هر روز غنی‌تر شده و حاوی مجموعه‌ها، نوارهای صوتی، پایان‌نامه‌ها، مقاله‌ها، اسناد و بیش از ۱۱ هزار کتاب است. این ساختمان تاریخی در محله فِنِر (Fener) در بخش شهرنشین استانبول واقع شده است.

این مجموعه شامل آرشیوهای خصوصی و خانوادگی زنان مترقی در ترکیه، فایل‌های خصوصی درباره زنان شامل: نویسندگان خانم، بازیگران خانم، بانوان پیشگام، بانوان سیاستمدار، پایان‌نامه‌ها و مقالات مرتبط با زنان، تاریخ شفاهی زنان، منابع نادر و کمیاب و منابع سمعی و بصری است.

درباره کتابخانه‌های استانبول چه می‌دانید؟

کتابخانه آتاتورک

این کتابخانه که سال ۱۹۲۴ تأسیس شد و از سال ۱۹۸۱ به‌عنوان کتابخانه آتاتورک فعالیت می‌کند. هزاران اثر کمیاب و باکیفیت در این کتابخانه وجود دارد. بسیاری از محققان داخلی و خارجی کتابخانه آتاتورک را کتابخانه مهمی می‌دانند. این کتابخانه برنده جایزه بین‌المللی معماری بوده و به دلیل فعالیت ۲۴ ساعته آن، یکی از محل‌هایی است که حتماً باید از آن دیدن کنید. از این کتابخانه می‌توانید تا ۵ کتاب در ماه امانت بگیرید و گنجایش آن ۳۰۰ صندلی است. اگر می‌خواهید محیط کاری آرام با منظره بوسفور را تجربه کنید، حتماً کتابخانه آتاتورک را دوست خواهید داشت.

درباره کتابخانه‌های استانبول چه می‌دانید؟

کتابخانه مرکز مطالعات اسلامی (ISAM)

مرکز مطالعات اسلامی، یک کتابخانه جامع آثار اسلامی، تاریخ و علوم اجتماعی است که در اُسکُدار، یکی از بخش‌های آسیایی استانبول واقع شده است. این مکان که ساختاری بسیار دلچسب دارد و همه روزهای هفته پذیرای بازدیدکنندگان است. تنها عیب این کتابخانه این است که فقط دانشجویان دکتری و کارشناسی ارشد و تحصیلات تکمیلی اجازه استفاده از آن را دارند. اما در عوض در آن چای بسیار ارزان است!

درباره کتابخانه‌های استانبول چه می‌دانید؟

درباره کتابخانه‌های استانبول چه می‌دانید؟

کتابخانه باستان‌شناسی آلمان

گسترده‌ترین کتابخانه باستان‌شناسی ترکیه یعنی کتابخانه باستان‌شناسی آلمان در «گوموش سویو» قرار دارد. این کتابخانه که دارای ۲۵۰ مجله علمی و ۵۶ هزار کتاب است، نقطه توقفی برای کسانی است که می خواهند در تاریخ استانبول، بیزانس و عثمانی تحقیق کنند. همچنین می‌توان در این محل، منابعی در خصوص موضوعاتی مانند تاریخ هنر و معماری پیدا کرد و از نقشه‌ها و آرشیو عکس بهره برد.

درباره کتابخانه‌های استانبول چه می‌دانید؟

کتابخانه دولتی بایزید

کتابخانه عمومی عثمانی، که امروز با نام کتابخانه دولتی بایزید شناخته می‌شود، در ۲۴ ژوئن ۱۸۸۴ با گذاشتن نمادین چند کتاب تاریخ نعیما بر روی قفسه آن شروع به کار کرد. سلطان عبدالحمید دوم برای افتتاح این کتابخانه از بودجه شخصی خود استفاده کرده بود. این کتابخانه در میان مسجد بایزید و بازار تاریخی صحاف‌ها قرار داشته و دارای تمام شروط مورد نیاز یک کتابخانه را دارد. همچنین هر هفت روز هفته به صورت شبانه روزی باز است. در طبقه دوم این کتابخانه برای ارائه خدمات به نابینایان در سال ۱۹۹۲ بخشی مجزا آغاز به کار کرد. این بخش که در زمان گشایش با یک میکروفن و نوار با همکاری کتابخوانان داوطلب آغاز به ضبط صوتی کتاب‌ها کرد، امروزه با بهره‌گیری از آخرین تکنولوژی دارای ۶ هزار واحد ضبط صدا برای معلولان است.

درباره کتابخانه‌های استانبول چه می‌دانید؟

درباره کتابخانه‌های استانبول چه می‌دانید؟

کتابخانه مدرن استانبول

کتابخانه مدرن استانبول برای حمایت از فعالیت‌های موزه و دسترسی کارکنان موزه، بازدیدکنندگان و محققان به انواع اطلاعات در زمینه هنر خدمت می‌کند و منابع زیادی در حوزه هنر معاصر ارائه می‌دهد. این کتابخانه در حال حاضر دارای ۱۱ هزار و ۵۰۰ کتاب بوده و اشتراک ۲۴ ماهه برای اعضای ترک زبان و خارجی دارد.

حوزه هایی که کتابخانه در آن تمرکز دارد به شرح زیر است: سینما، ویدئو، رسانه‌های جدید، هنرهای نمایشی، عکاسی، معماری، هنرهای تجسمی، مجموعه‌های هنری شرکتی و خصوصی، نمایشگاه‌های هنرهای تجسمی محلی و بین‌المللی، زندگی هنرمندان ترکیه و خارجی، مدیریت موزه‌ها و هنرها، تاریخ و تئوری هنر مدرن و معاصر.

کتابخانه همه روزه به جز دوشنبه‌ها باز است.

درباره کتابخانه‌های استانبول چه می‌دانید؟

درباره کتابخانه‌های استانبول چه می‌دانید؟

کتابخانه ادریس گولوچه

این کتابخانه که در کنار مرکز فرهنگی ادریس گولوچه قرار دارد و دارای بیش از ۳۱ هزار منبع و ۱۵ نشریه است. این کتابخانه که از سال ۲۰۰۶ شروع به کار کرده و عمدتاً دانشجویان به آن مراجعه می کنند. کتابخانه ادریس گولوچه در هفت روز هفته باز است.

درباره کتابخانه‌های استانبول چه می‌دانید؟

کتابخانه هنری و مرکز فرهنگی تاریخ شهرداری کادیکوی

این کتابخانه در ابتدا با هدف ایجاد یک کتابخانه تخصصی در زمینه‌های ادبیات، هنر و تاریخ از ۱۵ مارس ۲۰۱۴ شروع به کار کرد. این ساختمان توسط دستیار جولیو مونگری، معمار ایتالیایی معروف طراحی شد و نام او ترزیان است. این کتابخانه شامل هزاران اثر است. علاوه بر این، مجموعه امضای TESAK در اینجا موجود است که شامل بیش از ۶ هزار کتاب امضا شده با مجوز ویژه است.

درباره کتابخانه‌های استانبول چه می‌دانید؟

مترجم: بهاره گل‌پرور

منبع: پرا پالاس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها