شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۴
نویسندگان جوان توجه ویژه به داستانک دارند

یوسف قوجق، نویسنده و از مدرسان «اقلیم قلم» گفت: ویژگی خاصی که در هنرجویان «اقلیم قلم» دیدم، توجه ویژه به داستانک است.

یوسف قوجق در حاشیه برگزاری نخستین دوره آموزشی «اقلیم قلم» در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) عنوان کرد: تعاریفی از ادبیات، ادبیات بومی و اقلیمی، تفاوت ادبیات بومی با ادبیات آپارتمانی، ویژگی‌های ادبیات اقلیمی و دلایل و ضرورت توجه به نوشتن داستان بومی از مباحثی بود که در این دوره تدریس شد. علاوه بر این معرفی چهره‌های مطرح وآثار معروف در حوزه ادبیات اقلیمی چه داخلی و چه خارجی از دیگر مباحثی بود که در این کلاس‌ها انجام شد.

وی گفت: توضیح خصوصیات داستان‌های کافکا و بورخس نیز مورد توجه من در این کارگاه بود. علاوه بر آن نمونه‌هایی از داستان‌های وطنی را نیز معرفی کردم و به بیان تفاوت‌های آثار داخلی و خارجی پرداختم. بیان ویژگی‌های شخصیت‌های بومی از جمله پوشش و دیالوگ‌های مناسب برای این شخصیت‌ها از جمله دیگر عناوین آموزشی این دوره بود. توجه به آداب و رسوم بومی و تکنیک استفاده از آن در داستان نویسی، در این دوره مورد توجه من بود؛ همچنین نحوه استفاده از اسطوره، افسانه‌ها و باورهای عامیانه در این دوره تدریس شد.

مدرس دوره «اقیلم قلم» ادامه داد: هنرجویان این دوره، بسیار مستعد بودند و برخی آثار چاپ شده خوبی هم داشتند؛ ویژگی خاصی که در این هنرجوها دیدم، توجه ویژه به داستانک بود.

وی گفت: اینکه چگونه بتوانیم داستان را گسترش بدهیم، کار دیگری بود که من در این کارگاه به آن پرداختم.

قوجق در مورد مهم‌ترین چالشی که در زمینه آموختن داستان‌نویسی به هنرجویان وجود دارد، عنوان کرد: جوانان ما انگیزه کافی برای نوشتن را دارند و همچنین هنرجویان این دوره اطلاعات کافی در مورد ساختار داستان داشتند و آغاز، میانه و پایان را می‌شناختند.

وی گفت: هنرجویان، داستان‌های خود را در این دوره خواندند و در کلاس مورد نقد و بررسی قرار گرفت و به طور کلی عملکرد و اطلاعات هنرجویان این دوره مورد تایید من بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها