دوشنبه ۱۸ تیر ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۴
نخستین اثر پژوهشی طرح کلان «دانشنامه مشروطیت» منتشر شد

نخستین اثر پژوهشی طرح کلان «دانشنامه مشروطیت» با عنوان «دانشنامه مشروطه» (رجال سیاسی) منتشر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا «دانشنامه مشروطه» (رجال سیاسی) به همت انتشارات پژوهشکده تاریخ معاصر و مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) منتشر شد.

از مباحث مهم مشروطه‌شناسی شناخت رجال مشروطه است. بی‌شک بررسی زندگی مواضع و ویژگی‌های شخصیتی افراد مهم و مؤثر در یک حادثه می‌تواند تا حدود زیادی در روشن شدن ماهیت و ابعاد گوناگون آن واقعه همچون زمینه‌ها، روند و پیامدها یاری رساند؛ همچنین بررسی ویژگی‌های شخصیتی رجال مشروطه که ناظر به اعتقادات خلقیات و منش سیاسی و اجتماعی ایشان است ما را در شناخت انگیزه‌ها و نیز نوع نگاه رجال به نهضت یاری می‌کند.

همین طور بررسی عملکرد رجال مشروطیت در سه مقطع پیش از مشروطه، در مشروطه و پس از مشروطه، نتایج مفید و پراهمیتی در بردارد: اولاً ارزیابی کلی از زندگی‌نامه و عملکرد رجال به‌دست می‌دهد؛ ثانیاً نشان می‌دهد که چه تعداد از رجال مشروطه در زمینه مشروطه‌خواهی صادق و ثابت‌قدم بوده‌اند و چه تعداد به اقتضای منافع شخصی یا گروهی مشروطه‌خواه شدند یا پس از مشروطه دست از مشروطه شستند و حامی استبداد شدند.

منظور از رجال در این اثر، همه افراد شناخته‌شده و مؤثر به لحاظ اجتماعی و سیاسی‌اند که نهضت مشروطیت به کارگزاری آنها به سامان رسیده یا نافرجام مانده است. در این دانشنامه رجال مشروطیت به دو دسته کلی تفکیک شده‌اند: دسته اول رجال دینی (علما و فقها) و دسته دوم رجال سیاسی. در میان این دو دسته نیز همه گرایش‌ها اعم از مشروطه‌خواه، مخالف مشروطه و مشروعه‌خواه مدنظر قرار گرفته‌اند.

«دانشنامه مشروطه» نخستین اثر پژوهشی طرح کلان «دانشنامه مشروطیت» است. دانشنامه مشروطیت یکی از طرح‌های بنیادینی است که از حدود سال ۱۳۸۵ با هدف فراهم کردن اثری جامع و تفصیلی درباره نهضت مشروطیت بدون رویکرد غربی و مدرن شکل گرفت.

اعضای شورای سیاست‌گذاری دانشنامه مشروطه عبارت‌اند از: حجج اسلام جواد سلیمانی، ابوذر مظاهری، علیرضا جوادزاده، مهدی ابوطالبی، رضا رمضان‌نرگسی، ذبیح‌الله نعیمیان، احمد رهدار و عبدالرسول یعقوبی.

حجج اسلامعلی ابوالحسنی (منذر)، محمد ملک‌زاده، خادم حسین فاضلی، علی احمدی‌خواه، اسلام افضلی، ماشاءالله حشمتی و ابوالفتح مؤمن، سیدعلی علوی، سلمان قاسمیان، حسین حاتمی، مجتبی زندیه، جواد بهمنی، محمدحسین محمدی، مهدی مقدم نوین، غلامرضا کبیری و فاطمه معزی نویسندگانی هستند که در تهیه مقالات بخش رجال سیاسی با در کتاب «دانشنامه مشروطه» (رجال سیاسی) همکاری کرده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها