سه‌شنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۳
کتاب‌سازی برای کودکان!

ایلام- پدیده کتاب‌سازی برای کودکان، یکی از معضلات و چالش‌های حوزه چاپ و نشر کتاب است که برای برون رفت از آن باید راهکارهایی جدی و قانونی تاثیرگذار پیدا کرد.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) مرتضی حاتمی: وقتی به محل کارم آمد، بسته‌ای پستی در دست داشت و آن را بازکرده بود. تعدادی کتاب (شما بخوانید بولتن) رنگی در بسته بود. یک جلد از آن را به من داد و با افتخار و گفت: این کتاب را دخترم نوشته و به تازگی آن را برایش منتشر کرده‌ایم.

به او و دخترش به خاطر این اتفاق فرهنگی تبریک گفتم و از او پرسیدم: چه کاری از دستم بر می آید؟ آه بلندی کشید و جواب داد: برای خرید از کتاب حمایت کنید. برای چاپ چند جلد از این کتاب، خیلی هزینه پرداخت کرده ایم.

کتاب را ورق زدم. چیزی در مایه‌های بولتنی رنگی در ۱۴ صفحه و قطع کوچک‌تر از خشتی. ناشر را می‌شناختم و در فضای مجازی تبلیغات گسترده‌ای دارد. اغلب پایان‌نامه ها و مقالات و رساله‌های دانشجویان در مقاطع مختلف تحصیلی را در قیمتی بالا و گران و در تیراژی اندک و قیمت پشت بالا در کیفیتی معمولی منتشر می‌کند.

آن را با حوصله خواندم. از همان کارهایی بود که ناشران کتاب‌ساز در تبلیغات و گسترده و تلاش به جذب مخاطب و تولید و انتشار کتاب به تعداد برای سفارش دهنده انجام می‌دهند و متنی اثرپذیر از داستان‌ها و کارتن‌های خارجی با فرهنگ و اسم های غیر ایرانی.

کتاب، محتوایی بسیار ضعیف و تکراری با زبانی عامیانه و فارغ از هر گونه کیفیت محتوایی و اصولی و استاندارد کتاب کودک داشت. البته توقعی از کودک ۱۲ ساله نمی‌رود که تمام اصول و معیارهای کتاب کودک را در متن و محتوات رعایت کرده باشد.

چند روز بعد نظراتم را به طور مکتوب در اختیارش قرار دادم.

به بهانه روز ادبیات کودک کودک و نوجوانان نیم نگاهی دارم بر پدیده و معضل کتاب‌سازی؛ آن هم برای کودکان و نوجوانان!

نقش ناشر

ناشر این اثر، نسبت به ویرایش متن و محتوا و بررسی اولیه کتاب هیچ‌گونه نقشی نداشته و تنها با تصویرسازی کامپیوتری متن و درج عکس کودک در پشت جلد به جنبه بازارگرمی و بازاریابی برای سفارش دهنده پرداخته بود.

ماهیت ظاهری کتاب (قطع، صفحه آرایی، طراحی، فونت، انداره کلمات و …) رعایت نشده بود و…تنها بولتنی ۱۲ صفحه ای رنگی منتشر کرده و به اولیای صاحب اثر داده بود!

کتاب‌سازی برای کودکان!

والدین

متاسفانه تب انتشار کتاب با اهداف مختلف، خیلی بالاست. والدینی که توان مالی مناسبی برای انتشار کتاب برای فرزندان‌شان دارند، اغلب فارغ از اثرات و تبعات اغلب منفی و قابل تامل روحی و رفتاری، به انتشار کتاب برای فرزندان شان اقدام می‌کنند که رفتار جای تاملی است. این افراد بدون بهره‌گیری از مشورت و هم اندیشی با اهالی متخصص و آگاه این حرفه و اقدام به پرداخت هزینه‌های بسیار برای انتشار چند جلد کتاب (باز هم بخوانید بولتن رنگی) ناشران بازاری با بازاریابی‌های کاذب و کتاب‌سازی عملاً به توسعه کتاب‌سازی می پردارند. در حوزه کتاب‌سازی در گروه سنی بزرگسال بحث و صحبت و یادداشت و مباحث فراوان نوشته و گفته و منتشر شده و البته هنوز راهکار مناسب کارشناسی شده و تاثیرگذاری دیده نشده است.

تبدیل بد کیفیت محتوایی و فنی و ظاهری پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشگاهی و متون دریافتی از فضاهای مجازی و…از شاخص های پدیده و معضل کتاب‌سازی در جامعه است.

رسانه ها و فضازی مجازی

این روزها بخش زیادی از زمان انسان معاصر در فضای مجازی سپری می‌شود و گستردگی و قابلیت دسترسی و سرعت فضای مجازی موجب شده تا کتاب‌سازی مورد توجه قرار گیرد و فارغ از نقد و نگاه جدی و حرفه‌ای بر توسعه و اشاعه فرهنگ غلط کتاب‌سازی افزوده شود.

فضای مجاری می‌تواند ظرفیت خوبی برای بررسی و نقد و تحلیل مساله کتاب‌سازی باشد و با نقدهای منصافانه و آگاهانه، این جریان فرهنگی را برای والدین و اولیای تربیتی واکاوی کند؛ که انجام این رفتار، خود به تولید جریانی جدی و برنامه ریزی و کارشناسی شده نیاز دارد.

مراکز علمی و دانشگاهی

این گونه مراکز برای برون رفت این مساله، از خود نقش و رفتاری نشان نمی‌دهند و اغلب خود را مرجعی برای پاسخ‌دهی به این نوع معرفی نمی‌کنند و حتی گاه در تبدیل پایان نامه و رساله‌های دانشجویی به کتاب برای بهره‌مندی دانشجو از مزایای تالیف و امتیازهای مشخص، از همدیگر سرعت می‌گیرند! البته در این جریان، با توجه به ساختار و شرح وظایف، نقش زیادی در تولید و انتشار کتاب برای کودکان و نوجوانان، حیلی نقشی ندارند.

مراکز فرهنگی و ادبی و کافه‌های کتاب

اغلب به نوع نگاه و میزان تعهد و دلسوزی متولیان امر بستگی دارد. اگر تهعد و دلسوزی به این نوع کتاب‌ها توجه و نگاه شود، می توان امیدوار بود که این گونه کتاب ها برجسته و معرفی نشوند.

ممکن است برخی از کافه‌های کتاب با دریافت هزینه‌های از والدین برنامه رونمایی از این نوع کتاب‌ها را برگزار می‌کنند و به نوعی برای خوشایند آنان اقدام می کنند! که آسیب‌های پنهان روانی و رفتاری در این نوع رفتار بر مخاطب کودک وارد می‌شود. خودبزرگ بینی و باورهای کاذب و زودگذر و هیجان‌های موقتی می‌تواند برخی از آسیب‌های پنهان این رفتار در فرایند برپایی رونمایی از آثار کم محتوا و به دور از رعایت استانداردهای فنی کتاب کودک و نوجوان بر این جامعه هدف باشد.

کتاب‌سازی برای کودکان!

نقش قانون و مراجع بازدارنده

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به عنوان عالی‌ترین مرجع در این زمینه می‌تواند نقش آفرینی اثربخش‌تری داشته باشد و فعالانه‌تر و جدی‌تر در این حوزه ورود کند.

لازم که در این مساله مهم، قوای سه‌گانه با هماهنگی و تعامل بر برون رفت جامعه فرهنگی از معضل کتاب‌سازی اقدامات موثر و اکید اعمال کنند.

تشکیل کمیسیونی با حضور نمایندگانی از دولت و مجلس و نهادهای حقیقی و کنشگران حوزه کتاب کودک و نوجوان و تدوین و تصویب قوانین برای پیشگیری و صدور دستورالعمل‌های اجرایی (مجوز کتاب و فعالیت ناشران و توزیع و نظارت بر قیمت و کنترل محتوا، رعایت حقوق مادی و معنوی ناشران و مولفان و…) با پشتوانه حقوقی و قضایی می‌تواند حجم گسترده کتاب‌سازی کودک و نوجوان را در جامعه کاهش دهد.

منافع مالی ناشران

بالا بودن هزینه‌های چاپ و نشر، گرانی کاغذ و فقدان قیمت ثابت و مصوب آن، هزینه‌های نگهداری و اداره کتاب‌فروشی‌ها و ارائه خدمات فنی در حوزه تولید کتاب، هزینه‌های اجاره مکان، فقدان رعایت حقوق مولف و ناشر، فقدان مراکز تخصصی و حرفه‌ای و گسترده پخش و توزیع کتاب و… موجب شده تا ناشرانی کم تجربه و غیر حرفه‌ای که به سمت و سوی کتاب‌سازی بروند و برای برون‌رفت از این مشکلات و کسب سود زودهنگام؛ به توسعه و گسترش این پدیده دامن می زنند در جریان این فرایند، سود کاملی نصیب ناشران کتابساز می شود و...

نظارت بر فعالیت‌های ناشران

فعالیت ناشران و نظارت بر آن در قوانین مشخص و نوع فعالیت و بررسی کیفی و کمی فعالیت ناشران برای مراجع مربوط مشخص و تعریف شده است. نظارت جدی و همه جانبه بر فعالیت‌های ناشران، خصوصاً ناشران کودک و نوجوان، صرورتی انکار ناپذیر است و لازم است که کارگروهی حقوقی و حقیقی متشکل از افراد دارای صلاحیت و مجرب بر فعالیت ناشران کتاب کودک و نوجوان نظارت داشته باشند و عوامل بازدارنده از تولید و نشر کتاب های غیراستاندارد را برای جامعه هدف جلوگیری کنند.

کتاب‌سازی برای کودکان!

آسیب فرهنگی بلند مدت

خوشبختانه، کتاب کودک و نوجوان، رونق خوبی دارد و هنوز خرید کتاب برای والدین و کودکان و نوجوانان، یک ارزش فرهنگی و دغدغه و نیاز فردی و اجتماعی است و شاید خرید کتاب کودک و نوجوان در بسته و سبد خرید خانواده‌های ایرانی، هنوز به یک کالای ضروری و لازم نرسیده و به نیازهای بالاتر نرسیده باشد، اما با وجود مشکلات مختلف فرهنگی و معیشتی و… میزان استقبال و خرید از آن هنوز امیدبخش است.

جامعه کتابخوان در گروه سنی کودک و نوجوان، آسیب پذیرترین قشر در حوزه کتاب‌سازی کودک و نوجوان می شود. زیر بنای ادبیات بزرگسال، ریشه در جامعه هدف کودک و نوجوان در جامعه دارد و میزان افزایش سرانه مطالعه در بازه‌های زمانی هر جامعه، به میزان کتابخوانی مخاطبان کودک و نوجوان و کتابخوانی کودکان و نوجوانان به نوع و کیفیت محتوایی کتاب های منتشر شده بستگی دارد و هر میزان کتاب تولیدی در ادبیات کودک و نوجوان، از اصول و استانداردهای کیفی و ظاهری برخوردار باشد، مخاطب برای استقبال از آثاردرشت محتوا و کیفی در ادبیات بزرگسال تربیت و به دنبال پیدا کردن کتاب های مناسب و خواندنی و جذاب در بزرگسالی، تربیت می‌شود. کتاب‌سازی در ادبیات کودک و نوجوان موجب، کاهش تنوع سلایق، عدم تنوع پذیری در محتوا و قالب، پائین آمدن قدرت انتخاب در جامعه هدف می‌شود.

می‌توان امیدوار بود که در روز ادبیات کودک و نوجوانان، شاهد کاهش پدیده کتاب‌سازی برای کودکان و نوجوانان بود، روزی که با نام زنده‌یاد مهدی آذریزدی همراه است او که برای آفرینش آثار فاخر و ارزشمند و تاثیرگذار برای چندین نسل، هم چنان نامش جاودانه و فراموش نشدنی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها