سه‌شنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۲
دایناسورهای «کرتاسه» و تحلیل روانشناسانه

نمایشنامه‌ «کرتاسه» تقابل احساسات و روابط انسان‌ها را در شخصیت‌ها به عرصه ظهور می‌رساند و می‌تواند سوژه‌ای برای مخاطبان تئاتر باشد. «کرتاسه» علاقه‌مندان به حوزه ادبیات نمایشی، تئاتر و سینما را جذب می‌کند و می‌تواند گزینه‌ای برای روان‌شناسان در تحلیل شخصیت‌ها واقع شود.

سرویس هنر خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): نمایشنامه «کرتاسه» نوشته حسن پورگل‌محمدی با موضوع نمایشنامه فارسی ارائه و طراحی جلد کتاب توسط پوپک فرزانه پور انجام شده‌است. نویسنده، این نمایشنامه را به زنان سرزمین ایران تقدیم کرده است.
در پیش‌گفتار این کتاب چند مدرس دانشگاه از این کتاب تجلیل کردند.

حامد سلیمان‌زاده دکتری پژوهش هنر، عضو فدراسیون بین‌المللی منتقدان جهانی فیلم، عضو انجمن فیلم‌های کودکان اروپا و فیلم کوتاه ایران، نویسنده و پژوهشگر در یکی از یادداشت پیشگفتار نکات قوتی از کتاب بیان کرده است. او قوت این نمایشنامه را به بازی‌های دوگانه ادبیات فارسی ریشه‌ای تاریخی دارد؛ طرح می‌کند. دوگانه‌هایی مانند: حقیقت و دروغ، صداقت و خیانت، عشق و نفرت که همگی تصویرگر جنایت و مکافات آن می‌شوند.

سیمین امیریان دکتری رشته نمایش، کارگردان، نویسنده و پژوهشگر در یادداشت دیگری مطرح می‌کند: «نویسنده به درستی شخصیت‌های خود را چیدمان میکند و در یک چشم به هم زدنی احساسات دگرگون میشود. خیانت جای عشق را می‌گیرد و تمام آرزوها فرو می‌ریزد. حسن پورگل‌محمدی در این نمایشنامه بار دیگر به تحلیل روابط و انسان‌های نادرست می‌پردازد و با قلم خود خواننده را به تفکر وا می‌دارد.»

حمید کاکاسلطانی دکتری تخصصی فلسفه هنر، کارگردان، پژوهشگر و عضو کانون ملی منتقدان تئاتر در ادامه پیشگفتار اینگونه می‌نویسد: «تمرکز و تلاش فرهیختگانی چون آقای حسن پورگل‌محمدی در زمینه درام‌نویسی قابل تقدیر می‌باشد و بر همین اساس مطالعه و اجرای این قبیل نمایشنامه‌ها را برای کارگردانان عزیز ضروری می‌دانم. چرا که ذات درام در صحنه نمود خواهد داشت.»

نمایشنامه «کرتاسه» در ۹ صحنه و با ۶ شخصیت ارائه شده است. این شخصیت‌ها عباتند از: میترا؛ حدوداً ۲۵ سال سن دارد که همسر صیغه‌ای دکتر ناصر یاوریِ ۵۰ ساله، سمانه؛ آرایشگر و دوست میترا ۳۰ ساله، پدرام؛ دوست ظاهری میترا و شریک کاری یاوری ۳۵ ساله، صمدی؛ ۶۰ ساله و بازجو؛ ۳۰ ساله.

کتاب صحنه را این‌گونه آغاز می‌کند: «چند وسیله ساده که تداعی یک آپارتمان شیک را می‌کند. مبلمان مدرن و میز عسلی و یک میز ناهارخوری چهار نفره اپن اشپزخانه و چندصندلی کانتر یک کاناپه قدیمی. پنجره‌ای رو به بیرون که در هر زمان از آن نمای شهری (تهران یا ونکوور) را می‌بینیم. هر قسمت از مبلمان این آپارتمان در هر صحنه برای ما مکانی جدا را می‌تواند بسازد و در آن صحنه نور روی آن قسمت متمرکز است.»

در بخشی از نمایشنامه آمده است: «پدرام: خودت میشی قصه آقای یاوری که بعدها مردم برای همدیگه تعریف میکنن. قصه‌ی آدم‌هایی خطرناکتر از دایناسورهای کرتاسه که امیدوارم نسلشون منقرص شه تا آدم‌های بدبختی مثل من پیدا نشن که برای خدمت بهشون دست به هر کاری بزنن.»


نمایشنامه «کرتاسه» توسط انتشارات طراحان تین با ۱۰۰۰ نسخه و ۵۴ صفحه منتشر شده و قیمت این کتاب ۶۵ هزار تومان است و علاقه‌مندان به حوزه ادبیات نمایشی، تئاتر و سینما را جذب می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها