سه‌شنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۳ - ۲۲:۲۹
لغت‌شناس برجسته جنوبی درگذشت

بوشهر - سید کوچک هاشمی‌زاده، نویسنده، پژوهشگر و لغت‌شناس جنوبی در پی بیماری شامگاه سه شنبه در ۷۹ سالگی درگذشت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بوشهر، زنده‌یاد سیدکوچک هاشمی‌زاده متولد سال ۱۳۲۴ در خورموج و دانش‌آموخته رشته زبان و ادبیات انگلیسی و دبیر بازنشسته آموزش و پرورش بود. وی بیش از نیم قرن از زندگی خود را وقف کارهای پژوهشی و غور در گویش‌ها به ویژه گویش‌های منطقه دشتی کرد و در حوزه گویش‌شناسی آثار فاخری به نام‌های «فرهنگ لغات متشابه»، «بنیادهای دستور گویش دشتی» و مجموعه چهار جلدی «فرهنگ واژگان دشتی» آفرید.

افرون بر این، سفرنامه، ضرب‌المثل‌های محلی و مقالات متعددی را در طول حیات خود منتشر کرده است. این نویسنده و پژوهشگر برجسته جنوبی، غیر از زبان فارسی به زبان‌های انگلیسی، آلمانی و عربی نیز تسلط کامل داشت. وی همچنین زوایای پیدا و پنهان تاریخ سیاسی و اجتماعی جنوب کشور را از بر بود.

زنده‌یاد سیدکوچک هاشمی‌زاده که نسل نویی از نویسندگان و شاعران را در اقلیم جنوب پرورش داد، همواره دغدغه نسل جوان را داشت و در این باره در گفت‌وگویی با حمید زارعی، شاعر و پژوهشگر خورموجی که در کتاب «همنشین واژه‌ها» منتشر شده، گفته بود: «دغدغه الان من نسل جوان است و نگران آینده آن‌ها هستم. زمانی که من بچه بودم، یک چیز برای ما خطر بود و آن هم این بود که بچه برود به دنبال کارهای ناشایست؛ ولی الان خطر بیخ گوش که نه؛ بلکه به تمام معنا جوانان را احاطه کرده است. این‌طور نیست که از کنار بیخ گوششان رد شود…»

ایبنا درگذشت این نویسنده، لغت‌شناس و پژوهشگر پیشکسوت و برجسته جنوبی را به خانواده وی و جامعه ادبی بوشهر تسلیت می‌گوید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها