یکشنبه ۲۴ تیر ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۷
شاهنامه‌خوانی به ثبت ملی رسید

لرستان - مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: شاهنامه‌خوانی «آسید مصطفی سعیدی» در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خرم‌آباد عطا حسن‌پور روز یکشنبه در جمع خبرنگاران گفت: با ثبت ۶ اثر معنوی، تعداد آثار ثبت شده لرستان در میراث معنوی کشور به ۱۳۷ اثر رسید.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان افزود: مراسم محرم در لرستان، سقاخانه‌های خانگی بروجرد، آسید مصطفی سعیدی حوزه نقالی (شاهنامه‌خوانی)، نوحه‌خوانی سنتی خرم آباد، روضه خانگی حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و جایگاه ولایت خرم‌آباد در این فهرست قرار دارند.

حسن‌پور ادامه داد: باتوجه به تنوع فرهنگی در استان و ظرفیت بالای آثار معنوی این استان، در سال جاری اقدام به تهیه و ۳۴ پرونده ثبت معنوی به منظور ثبت در فهرست آثار ملی کشور خواهد شد.

شاهنامه‌خوانی به ثبت ملی رسید

به گزارش ایبنا، «سید مصطفی سعیدی» از ۹ سالگی نزد سیدمهدی صفری‌پور در همدان مداحی و ذاکری را فراگرفته بود، بعد در دوازده سالگی با مرشد کرم اصفهانی آشنا شده بود و نقل وسخنوری را از اوآموخته بود، از ۱۷ سالگی به طور جدی در قهوه‌خانه حاج عباس شاخه نبات، در بروجرد به نقل پرداخته بود، سپس به ملایر رفته و در قهوه‌خانه مشهدی ولی زرگران کارش را ادامه داده بود، بعد به اراک رفت و در آنجا ازدواج کرد.

پس از سربازی به خرم‌آباد رفته و ۹ سال در قهوه‌خانه‌های حاج علی فرهمند و حاج سید رحم‌خدا و مشهدی قربانی و قهوه‌خانه درشکه‌چی‌ها نقالی و منقبت‌خوانی و ذاکری کرد، بعد به دورود رفته و در قهوه‌خانه فرخ‌فال و دادامراد به نقالی پرداخت، سپس به بروجرد بازگشت که نزدیک موطن اصلی‌اش یکه‌دانگ بود و سی سال در قهوه‌خانه شکری غدیری و سید نورالدین پرچمدار به کار نقالی و مناقب‌خوانی ادامه داد.

در سال ۱۳۸۰ به‌عنوان استاد برتر داستان‌گزاری ایران در جشنواره موسیقی آئینی مورد تجلیل ملی واقع شد و در برنامه‌های تلویزیونی و جشنواره‌ای بسیاری شرکت داشت، او کتاب ارزشمندی به نام تومار نقالی را در دوجلد به چاپ رساند که اینک نایاب است و حاصل تمام داشته‌های ذهنی‌اش از نقل‌های متفاوت است.

از شاگردان او می‌توان به پریسا سیمین‌مهر اشاره کرد که یازده سال نزد استاد مشق نقل انجام داده است.

سید مصطفی سعیدی که به «نقال حنجره ارغوانی» نیز معروف بود دوم اسفند ۱۳۹۸ در سن ۸۳ سالگی دارفانی را وداع گفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها