یکشنبه ۳۱ تیر ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۷
شرق‌شناس آلمانی «سیر اسلام‌شناسی در اروپا» را نوشت

یوهان فوک در کتاب «سیر اسلام‌شناسی در اروپا» که پیش از انتشار «شرق‌شناسی» ادوارد سعید نگاشته شده با رویکردی زبان‌شناسانه، مطالعات تاریخ اسلام‌شناسی را آغاز و در ادامه، نقش عوامل سیاسی، اقتصادی و فرهنگی را بررسی می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا کتاب «سیر اسلام‌شناسی در اروپا» تالیف یوهان فوک و ترجمه زینب سرحدی از سوی انتشارات امیرکبیر به بازار کتاب آمد.

یوهان فوک (۱۸۹۴-۱۹۷۴) شرق‌شناس آلمانی بوده است. از سال ۱۹۱۳، فوک در دانشگاه مارتین لوتر و دانشگاه گوته به تحصیل در رشته فلسفه کلاسیک و سامی پرداخت. از سال ۱۹۱۹ تا ۱۹۲۱ او عضو حزب ملی خلق آلمان بود. وی در زبان عبری و مطالعات اسلامی تخصص داشت.

در سال ۱۹۴۴، مقاله‌ای از یوهان فوک در اثری با عنوان «مقالاتی درباره زبان و ادبیات عرب، سامی‌شناسی و اسلام‌شناسی» چاپ شد. این مقاله که «مطالعات اسلامی در اروپا از قرن دوازدهم تا آغاز قرن نوزدهم» نام داشت، تلاشی بود برای ارائه دیدی کلی از اسلام‌شناسی و معرفی اسلام‌شناسانی که به مطالعه اسلام پرداخته‌اند. بعدها، این مقاله همراه با مقدمه‌ای مفصل و بسط مطالعات اسلام‌شناسی او تا دوران معاصر، در قالب اثری مستقل منتشر شد.

در این کتاب که پیش از انتشار «شرق‌شناسی» ادوارد سعید نگاشته شده، فوک با رویکردی زبان‌شناسانه، مطالعات تاریخ اسلام‌شناسی را آغاز و در ادامه، نقش عوامل سیاسی، اقتصادی و فرهنگی را بررسی می‌کند. یوهان فوک به ویژه بر تأثیر وقایعی همچون نهضت اصلاح دینی، عصر روشنگری، انقلاب فرانسه و رخدادها و چهره‌های قرن نوزدهم بر مطالعات تاریخ‌شناسی متمرکز است.

کتاب «سیر اسلام‌شناسی در اروپا» تالیف یوهان فوک و ترجمه زینب سرحدی با ۴۳۷ صفحه و بهای ۴۳۵ هزار تومان از سوی انتشارات امیرکبیر به بازار کتاب آمد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها