دوشنبه ۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۷
رقابت ۹۸ اثر منتخب در رویداد استارت‌آپ فیلمنامه‌نویسی

نشست خبری نخستین رویداد استارت‌آپ فیلمنامه‌نویسی با حضور دست اندرکاران این رویداد و اصحاب رسانه در محل دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا نشست خبری نخستین رویداد استارت‌آپ فیلمنامه‌نویسی با حضور دست اندرکاران این رویداد و اصحاب رسانه در محل دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد. رویدادی که از ۷ تا ۱۰ مرداد و در راستای اقتصاد خلاق با همکاری پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی، خانه سینما، کانون فیلمنامه‌نویسان سینما، سازمان‌سینمایی، دانشگاه علم و فرهنگ، سینما تیکت و شرکت صوتی و تصویری سروش برگزار خواهد شد.

در ابتدای این نشست خبری، دبیر اجرایی رویداد با اشاره به همکاری‌های پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی در برگزاری این رویداد، آن را فرصتی برای ارتقای دانش فیلمنامه‌نویسی، شناسایی استعدادها و معرفی آنان به سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان دانست‌. بهزاد رشیدی با ارائه آماری دربارۀ این رویداد، گفت: پس از فراخوان در زمستان ۱۴۰۲، تعداد ۱۰۰۰ اثر از ۳۳۲ نفر به دبیرخانۀ برگزاری این رویداد ارائه شد. ۴۰ درصد از شرکت کنندگان این رویداد تهرانی بودند و ۶۰ درصد از سایر استانها که از این میزان ۵۸ درصد آقا و ۴۲ درصد خانم هستند.

رشیدی در توضیح این آمار ادامه داد: از آثار ارائه شده ۴۴ درصد فیلم کوتاه و ۵۶ درصد نیز فیلم بلند و سریال بوده است و در نهایت ۹۸ اثر به عنوان آثار منتخب این دوره تحت عنوان آثار کوتاه و بلند انتخاب شدند. در روزهای ۷ تا ۱۰ مرداد، در یک فضای رقابتی و با حضور سرآمدانی در عرصۀ فیلمنامه‌نویسی این آثار به رقابت با هم خواهند پرداخت.

ایده‌های خلاق را به حال خود رها نمی‌کنیم

پس از صحبت‌های رشیدی، رئیس پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی ضمن اشاره به فعالیت‌های پنج سالهٔ پارک و با اشاره به برگزاری این رویداد گفت: هنگامی که صحبت از صنایع خلاق می‌شود، نخستین صنعتی که به ذهن می‌رسد، سینما است؛ زیرا ورودی و خروجی دارد و از لحاظ گردش مالی پیشرو است.

محمد حسین ایمان خوشخو ادامه داد: یکی از ضعف‌های صنعت سینما در کشور ما، ضعف ایده و فیلمنامه است. ما به عنوان متولی و با مشورت با خانه‌سینما درصدد شدیم از طریقی دیگر به حوزه صنعت سینما بپردازیم و آن هم ایجاد فضایی برای شناسایی ایده‌پردازان و معرفی آنان به صنعت سینما است. در این مسیر هیچ مانعی برای ایده‌پرداز وجود ندارد و ما فقط بستر را فراهم کردیم و سازماندهی و مشاورۀ علمی رویداد با خانهٔ سینما و هنرمندان بوده است.

رئیس پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی در نهایت با بیان اینکه سعی ما این است تا جوشش ایده‌های خلاق صورت بگیرد، گفت: ما این ایده‌های خلاق را به حال خود رها نمی‌کنیم و سازمان‌هایی که می توانند حامی باشند به این رویداد دعوت شده‌اند، البته گام بعدی ما نیز دوره‌های آموزشی است.

فرآیند بلندمدت برای ایجاد خلاقیت

در ادامۀ این نشست، رئیس هیأت ارزیابی آثار با بیان اینکه دورۀ بررسی آثار و انتخاب آن‌ها زمان‌بر است، گفت: ما برای این رویداد درخواست کردیم که افراد ایده‌های خود را برای فیلمنامه بفرستند و هدف اصلی و اولیۀ این رویداد پیدا کردن ذهن خلاق بوده و برای کسانی است که ما حدس می‌زنیم از بین آن‌ها افرادی پیدا می‌شوند که برای فیلمنامه‌نویسی مناسب هستند.

مهدی سجاده‌چی در ادامه گفت: در همهٔ تولیدات اگر کشورهایی پیشرو باشند سایر کشورها از ایده‌های آنان استفاده می‌کنند و دنبال آن هستند. ما برای ایجاد خلاقیت در کشور خودمان نیازمند برنامه‌ریزی درازمدتِ متکی بر باور هستیم و این نیاز، بیشتر از لزوم کار اداری احساس می‌شود و هر کسی از فیلمنامه‌نویسی و به هرشکلی دفاع کند و برای آن هزینه کند تشکر می‌کنیم.

به گفتهٔ رئیس هیأت ارزیابی کار، خلاقیت، گران است و برای آن باید هزینه‌ای طولانی مدت خرج شود. این گامی نخست برای فیلم‌سازی است و جایی مثل این رویداد در تلاش است تا کیفیت تولید را بالا ببرد. اگر این کار ادامه پیدا کند، نویسندگان جوان ما جایی برای عرضهٔ ایده‌های خود خواهند داشت.

به گفته دست اندرکاران برگزاری نخستین رویداد استارتاپی فیلمنامه‌نویسی، هیأت انتخابی و اساتید راهنمای این رویداد برای برگزیدن آثار، شامل پوران درخشنده، مهدی سجاده‌چی، مصطفی رستگاری، علی مؤذنی، حسین رحیم زاده، محمود اربابی، مهدی احمدی، ایمان فاضل، فریدون فرهودی و رضا حیدر نژاد بوده است.

دبیر علمی رویداد پس از اعلام این اسامی با بیان اینکه برخلاف اصطلاح دانش بنیان، کمتر به اقتصاد فرهنگ بنیان توجه شده است‌، رویداد استارتاپی فیلمنامه‌نویسی را در راستای اقتصاد فرهنگ بنیان دانست. به گفتۀ سید جلال چاوشیان از همان ابتدا تمام تلاش بر این بوده است که این رویداد نمایشی نباشد و به کاری ماندگار و مستمر بدل شود.

چاوشیان در ادامه افزود: طی سه روز برگزاری رویداد، اساتید راهنما بر کار نفرات برتر نظارت خواهند داشت و سپس آثار برگزیده را به شتاب دهندگان ارائه می‌دهیم.

گفتنی است که در پایان این نشست از پوستر رویداد رونمایی شد. نخستین رویداد استارتاپی فیلمنامه‌نویسی از ۷ تا ۹ مرداد ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها