دوشنبه ۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۵
کانون در سال گذشته ۲۰ هزار جلد کتاب برای اربعین خریداری کرد

دورهمی فعالان حوزه کودک، نوجوان و اربعین به میزبانی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و به همت کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین حسینی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا دورهمی فعالان حوزه کودک، نوجوان و اربعین با هدف تعامل، هم‌افزایی و تبادل تجربه برای برگزاری ویژه‌برنامه‌های محرم و اربعین، دوشنبه (اول مرداد ۱۴۰۳) در سالن غدیر مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری برگزار شد. در این نشست که به صورت حضوری و مجازی برپا شده بود، حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، حجت‌الاسلام احمد سیاحی مسئول هماهنگی و برنامه‌ریزی کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین، فروهر معدنی رئیس ستاد اربعین کانون و فعالان حوزه کودک و نوجوان از سراسر ایران حضور داشتند.

حامد علامتی درخصوص این رویداد گفت: اربعین یک رخداد بسیار بزرگ است که اجتماع و گردهمایی فراتر از حوزه شیعیان در آن شکل می‌گیرد. این اجتماع در نوع خودش بی‌نظیر است و ما هنوز به طور کامل ظرفیت‌های آن را نشناخته‌ایم؛ خوب است که در این جلسات و اجتماعات ظرفیت‌های آن را بشناسیم، به آن بپردازیم و بهره‌برداری لازم را از آن داشته باشیم. یکی از این ظرفیت‌ها حضور حوزه کودکان و نوجوانان در این فضا است. در اربعین مردم از ادیان مختلف شرکت می‌کنند؛ ولی حضور همه آن‌ها به منزله یک فضای تربیتی و پرورشی نیست؛ ما نمونه‌هایی از همین پیاده‌روی مذهبی را در اروپا و در کشور آرژانتین در منطقه لوخان داریم. در این منطقه کلیسایی هست که مردم همانند پیاده‌روی اربعین در زمان خاصی برای رسیدن به این کلیسا که داستان خاصی هم دارد، ۶۰ کیلومتر پیاده‌روی می‌کنند تا خود را به این کلیسا برسانند؛ اما فضای این پیاده‌روی اصلاً قابل مقایسه با فضای تربیتی‌ای که در اربعین می‌بینید، نیست.

او افزود: این ایثار، بخشش، لطف و مهربانی‌ای را که در راهپیمایی اربعین داریم اصلاً آنجا نمی‌بینید. در آن پیاده‌روی‌ها شما باید آب را بخرید، تغذیه و مواد غذایی را بخرید؛ اما در اربعین چنین چیزی مشاهده نمی‌کنید. پیاده‌روی اربعین با ادیان دیگر قابل مقایسه نیست؛ یک کنگره بسیار بزرگ‌تری است که بنا به گفته رهبر معظم انقلاب، «مغناطیس آن دارد عالم‌گیر می‌شود». البته من طی مطالعاتم دریافتم که چندسالی است شماری از افرادی که در راهپیمایی لوخان شرکت می‌کنند به اقتباس از اربعین از افراد حاضر در راهپیمایی پذیرایی می‌کنند. برخی از دوستان به من گفتند که چندسالی است آنجا پلاکارد و پرچم اربعین را هم می‌زنند و مردم را متوجه جریان اربعین می‌کنند. پیاده‌روی اربعین حرکتی مبتنی بر عشق و ایمان است. این پیاده‌روی یک نعمت پایدار است که همه متنعم هستیم و از آن استفاده می‌کنیم و شما بهتر از من می‌دانید که چقدر تحول و تغییر در انسان‌ها ایجاد کرده و به یک نماد عزت اسلامی تبدیل شده است. ما باید در مورد همه ظرفیت‌های اربعین صحبت کنیم که حالا اینجا مجال آن نیست؛ منتها یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های اربعین همین موضوع بخش کودک و نوجوان است که ما امروز با همین دغدغه کنار هم جمع شده‌ایم. از همین رو چند نکته است که لازم می‌دانم به آن‌ها اشاره کنم.

کانون در سال گذشته ۲۰ هزار جلد کتاب برای اربعین خریداری کرد

مدیرعامل کانون در توضیح نکات اربعینی برای کودکان و نوجوانان بیان کرد: نخست با توجه به ضرورت حوزه کودک و نوجوان در راهپیمایی اربعین ما باید نقشه جامعی در این زمینه داشته باشیم. مشکل اساسی در این بخش این است که نمی‌دانیم متولی اصلی این جریان برای هدایت و راهبری کیست؟ البته ما نباید مردمی‌بودن این ظرفیت را از دست بدهیم. باید به هر شکل ممکن آن را حفظ کنیم؛ بنابراین در حوزه کودک و نوجوان هم باید اتکا کنیم به نیروی مردمی تا به همان اندازه موفق باشیم؛ اما با داشتن نقشه هم، ما باید بدانیم در چه بخش‌هایی برای کودکان و نوجوانان محصول داریم و در چه بخش‌هایی دست‌مان خالی است. این یکی از آن کارهایی است که باید برایش با همت شما گام برداریم. نکته دیگر این است که نوع تعامل بین فعالان حوزه کودک و نوجوان در این بخش باید طراحی و تنظیم شود. کار در حوزه کودک و نوجوان برای اربعین باید یک حرکت مستمر باشد. نباید فقط یکی دو ماه مانده به اربعین به این مسئله بپردازیم؛ باید در طول سال دبیرخانه‌ای داشته باشیم تا همه کارهای این مجموعه را در طول سال پیش ببرد. این‌سال‌ها بلافاصله بعد از عاشورا، ایام اربعین آغاز می‌شود. این هم از کارهای لازم است، شاید بخشی از این کار در حال انجام است و برخی دوستان انجام دهند؛ اما باید در این زمینه حمایت لازم صورت گیرد. این نوع تعامل نیازمند این است که یک دبیرخانه مردمی شکل بگیرد؛ اما باید جایی باشد که اگر کسی محصولی یا ایده‌ای برای عرضه داشت، بتواند به راحتی در آن فضا کار را انجام دهد. خواهش می‌کنم دوستان به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به صورت یک سرمایه ملی نگاه کنند؛ ما هم سعی کردیم خودمان را در جاهای لازم از تصدی‌گری دور کنیم و به سمت تولی‌گری برویم و آماده همکاری با دوستان هستیم.

علامتی تکمیل صحبت‌های خود گفت: ما به دنبال این نیستیم که صرفاً حضور داشته باشیم؛ بلکه بیشتر به دنبال این هستیم که حمایت کنیم تا گروه‌های مردمی فعال در این حوزه فعال، به نتیجه برسند. سال گذشته ما در حوزه اربعین ۲۰ هزار جلد کتاب از بخش خصوصی برای اربعین خریداری کردیم. این عدد کم است؛ ما باید امسال آن را در حد وسع و توان چند برابر کنیم؛ اما نگاه ما فقط بحث اقتصادی و مالی نیست. دو سال است که ما سوم محرم را در کشور گردهمایی کودکان عاشورایی اعلام کرده‌ایم. باید شما هم در این زمینه به ما کمک کنید تا از این ظرفیت استفاده کنیم. تماشاخانه سیار کانون یک ظرفیت است که در اربعین از آن استفاده می‌شود؛ این بخش را هم از آنِ خودتان ببینید. البته امسال ما در ایام اربعین، تماشاخانه سیار را در داخل کشور و جاهایی که مرز مستقیم با پیاده‌روی اربعین ندارد، استفاده می‌کنیم و در مرزها، موکب پشتیبانی کودک و نوجوان خواهیم داشت و تنها در مرزهای مستقیم میرجاوه که زائران پاکستانی می‌آیند، تماشاخانه سیار ما حاضر خواهد بود. این جلسه یک شروع است برای همدلی و همراهی و برای یک هدف مشترک که اربعین است.

کانون در سال گذشته ۲۰ هزار جلد کتاب برای اربعین خریداری کرد

در این مراسم، فعالان حوزه کودک و نوجوان ضمن معرفی مجموعه فعالیت‌ها و محصولات خود برای ارائه در مراسم پیاده‌روی اربعین، برای تبادل نظر و ایده با سایر دست‌اندرکاران این حوزه، به گفت‌وگو با یکدیگر پرداختند. همچنین مهمانانی از کشور سوریه نیز که در زمینه کودک و نوجوان فعالیت می‌کردند در این مراسم حضور داشته و شرحی از فعالیت‌های خود و ایجاد همکاری با فعالان ایرانی حوزه کودک و نوجوان در اربعین بیان کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط