چهارشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۷
بزرگداشت شاعر و پژوهشگر مازندرانی در ساری برگزار شد

مازندران- نویسندگان و پژوهشگران مازندرانی در بزرگداشت «محمدرضا محمودزاده» شاعر، پژوهشگر و اسطوره‌شناس گرد هم آمدند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ساری، مسئول کارگاه نقد هم‌نگر شامگاه سه‌شنبه در مراسم بزرگداشت «محمدرضا محمودزاده» شاعر، پژوهشگر و اسطوره‌شناس مازندرانی گفت: بیش از ۲۰ سال از فعالیت کارگاه نقد هم‌نگر می‌گذرد و علاوه بر نقد داستان، کارگاه داستان‌نویسی، نظریه ادبی و شیوه نقد داستان هم برگزار می‌شود.

حسین اعتمادزاده با اشاره به اینکه برگزاری نکوداشت پیشکسوتان حوزه نقد و ادب استان از کارویژه‌های کارگاه نقد هم‌نگر است، اظهار کرد: این کارگاه تاکنون برای بیش از ۱۰ استاد پیشکسوت مراسم نکوداشت برگزار کرده است.


وی با بیان اینکه کارگاه نقد هم‌نگر، نهادی مستقل است که به فعالیت در حوزه ادبی می‌پردازد، افزود: با اندک بضاعتی که داریم تلاش می‌کنیم چراغ کارگاه داستان‌نویسی و نقد داستان را روشن نگاه داریم و به غنی‌تر شدن این فضا کمک کنیم.

بزرگداشت شاعر و پژوهشگر مازندرانی در ساری برگزار شد

مسئول کارگاه نقد هم‌نگر تصریح کرد: در کنار قدردانی از زحمات پیشکسوتان این عرصه، هدف دیگر ما تشویق آینده‌سازان حوزه ادبیات است تا با اشتیاق بیشتری به مطالعه و نوشتن بپردازند.

وی با بیان اینکه جامعه امروز تشنه مطالعه است، خاطرنشان کرد: بخشی از کاری که با نقد داستان انجام می‌دهیم افزایش میزان مطالعه است که به گسترش دانش عمومی و افزایش آگاهی در جامعه منجر می‌شود.

این نویسنده گفت: افراد بسیاری مانند استاد محمودزاده در جامعه ما فعالیت می‌کنند که باید الگوی جوانان باشند و این وظیفه اهالی فرهنگ و ادب است تا چهره‌های اینچنینی را بیشتر معرفی کنند.


نثر متفاوت محمودزاده در شاهنامه پژوهی


در ادامه این نشست، نویسنده مازندرانی گفت: سال‌ها افتخار دوستی با استاد محمودزاده را داشتم و این فرصتی مغتنم برای یادگیری در کنار معلمی بزرگ بود.

اسدالله عمادی با بیان اینکه استاد محمودزاده شخصیتی چند وجهی است و شاید اگر فضا و فرصت اجتماعی بیشتری داشت بهتر در جامعه معرفی می‌شد، تصریح کرد: محمودزاده در سال ۵۵ گامی در اساطیر را منتشر کرد، نقدهایی که درباره هدایت نوشته از دقیق‌ترین نقدها بوده و پژوهش‌هایش درباره شاهنامه بدون اغراق خواندنی است.

وی با اشاره به اینکه شاهرخ مسکوب و محمدرضا محمودزاده شخصیت‌های مازندرانی هستند که پژوهش‌هایی درباره شاهنامه دارند، یادآور شد: نثر محمودزاده متفاوت از مسکوب بوده و نثر روایی درستی دارد.

بزرگداشت شاعر و پژوهشگر مازندرانی در ساری برگزار شد



انتقال اندوخته‌ها به جامعه


از دیگر چهره‌های حوزه فرهنگ و ادب مازندران در این نشست، اظهار کرد: آدمی فرزند فرهنگ جامعه خویش است، این فرآیند درنگ‌ناپذیر در پروسه‌ای به پیش می‌رود و انسان در این چرخه پویا قرار دارد و شناخت آدمی رقم می‌خورد با تغییر محیط، تغییر شناخت هم رخ می‌دهد.

مهدی فرج‌پور ادامه داد: شخصیت فرد حاصل جمع نهادهای مختلف فرهنگی است و هر فرد بنا بر شخصیت خود و شرایط زندگی‌اش، متفاوت است و فرد ابعاد متمایزی یافته و ابعاد شخصیتی خودی می‌نمایاند.

این شاعر تصریح کرد: محمودزاده در مسیر طولانی از فعالیت‌های علمی و ادبی و با فراز و نشیب‌های زندگی‌اش به توان‌مندی دست یافته و به این نکته رسیده که
خود را وظیفه‌مند می‌داند هر آنچه اندوخته است به جامعه انتقال دهد.

وی افزود: محمودزاده با انتشار کتاب، مقاله، پژوهش و شعر به این ضرورت روز پاسخ مثبت داد و با متر و معیارهای علمی، دانش‌پژوهان بسیاری را سیراب کرد.



شاعری در جست و جوی معنا


در ادامه این نشست شاعر و پژوهشگر مازندرانی اظهار کرد: در جهان اسطوره، جغرافیا طبیعی نیست و اگرچه در واقعیت به آن دسترسی نباشد، اما در رویا این دسترسی ممکن است.

محمود جوادیان با اشاره به اینکه زبان اسطوره، نمادین است، افزود: از جیمز فریزر تا کنون چهره‌های فراوانی متاثر از اسطوره، آثار ادبی خلق کردند، اسطوره‌های ایرانی در برخی آثار هنرمندان هم‌روزگار ما بازتاب یافته است.

وی با بیان اینکه محمودزاده از نیمه دهه ۴۰ از زادگاهش مهاجرت کرد و پیشینه آشنایی او با هنر و فرهنگ بر آثار او اثر داشت، گفت: نخستین کتاب او درباره اسطوره پیش از انقلاب منتشر شد، آرمانگرایی او سویه‌ای متاثر از درهم‌تنیدگی اسطوره بود، در تهران کنشگری و عدالت جویی او تقویت شد و به تقدیر جهان می‌اندیشید.

بزرگداشت شاعر و پژوهشگر مازندرانی در ساری برگزار شد

جوادیان با اشاره به اینکه محمودزاده در آغاز دهه ۶۰ به مازندران آمد و جهان اسطوره‌ای ذهن او رهیافتی پژوهشگرانه یافت‌، تصریح کرد: پژوهش جدی او منجر به خلق آثاری در حوزه شعر، پژوهش، نقد و مانند آن شد.

این پژوهشگر با بیان اینکه او در نقد و خوانش و اشعار سفید و شاملوگونه‌اش به اسطوره گرایش دارد و در نقد سختگیر است‌، خاطرنشان کرد: محمودزاده کارکرد ذهن را شیوه اندیشیدن می‌داند، اشعار او از ایماج‌ها ریشه می‌گیرند و او شاعری در جست‌وجوی معنا به موسیقی شعر می‌رسد.

در سایه شاملو

از دیگر فعالان حوزه فرهنگ و محیط زیست در این نشست گفت: محموزاده سبک و سراغ شاملو را در شعر ادامه می‌دهد و معرفی شاملو در سایه و تلاش محموزاده‌ها است و شاید اگر پایه‌گذاری چنین افرادی نبود خیلی‌ها شاملو را در استان نمی‌شناختند.

نصرت صفائیان با بیان اینکه ما اهالی محیط زیست به هر بهانه‌ای برای آشنایی افراد با این حوزه تلاش می‌کنیم، ادامه داد: محموزاده‌ها هم در زمینه ادبیات تلاش می‌کنند تا این دانش به افراد مختلف، منتقل شود.

وی اظهار کرد: در ارائه دروس از شعر استفاده می‌کنم و آسوده خاطر هستم هم درک صورت می‌گیرد و هم مخاطب به سمت شعر کشیده می‌شود.

بزرگداشت شاعر و پژوهشگر مازندرانی در ساری برگزار شد

ادای دین به ایران


همسر محمدرضا محمودزاده در این نشست گفت: همسرم در تمام این سال‌ها زندگی‌اش را وقف کارهای فرهنگی کرده است و تشکر می‌کنم که در حد بضاعت خود، دینش را به ایران عزیز ادا کرد.
شهرزاد معینی افزود: من و رضا با وجود همه فراز و نشیب‌ها، بار این زندگی را به دوش کشیدیم تا به اینجا رسیدیم.

خدمتگزار حوزه فرهنگ


همچنین محمدرضا محمودزاده در این مراسم در سخنان کوتاهی گفت: زندگی را که نگاه می‌کنید سن که بالا می‌رود وضعیت را بیشتر حس می‌کنیم توان انجام چه کارهایی را داشتیم که ستاره‌ها حسرت می‌خوردند.

وی خاطرنشان کرد: از دوستانی که با هم بودیم و اکنون نیستند از همه تشکر می‌کنم امیدوارم این تشکر را به عنوان فردی که خدمتگزار حوزه فرهنگ است بپذیرید.

بزرگداشت شاعر و پژوهشگر مازندرانی در ساری برگزار شد

در این مراسم به پاس بیش از ۴۰ سال خدمت در عرصه فرهنگ و ادب از محمدرضا محمودزاده شاعر، پژوهشگر و اسطوره‌شناس قدردانی به عمل آمد. «افراسیاب در استوره و حماسه و زخم عمیق رستم» و «بازخوانی تصویری بوف کور» از آثار محموزاده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها