چهارشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۴
وظیفه اصلی آموزش و پرورش، تربیت نسل خوش‌ذوقی از شاعران در کشور است

وزیر آموزش و پرورش در «ضیافت شاعرانه» کانون گفت: امیدوارم از طریق حمایت‌های استادان ادبیات، نسل خوش‌ذوقی از شاعران در کشور پرورش یابد. وظیفه اصلی آموزش و پرورش باید چنین باشد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا رضامراد صحرایی شب گذشته (دوم مرداد ۱۴۰۳) در ضیافت شاعرانه‌ای که در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون و با حضور شماری از شاعران نام‌آشنا و اعضای نوجوان باشگاه ادبی قاف کانون برپا شده بود، گفت: امیدوارم از طریق حمایت‌های استادان ادبیات، نسل خوش‌ذوقی از شاعران در کشور پرورش یابد. وظیفه اصلی آموزش و پرورش باید چنین باشد. بچه‌های ما، در بهترین حالت در حدِ لذت‌بردن‌های ادبی مانده‌اند و به تولید ادبی نمی‌رسند. این اندیشه به دنبال آن است که کسانی را که می‌خواهند به قله برسند با حضور استادان ادبیات به مقصد برساند.

او تأکید کرد: کار باشگاه قاف و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان این است که تسهیل‌کننده این روند باشد. ما باغبان هستیم و نه نجار که امر کنیم تا فلان شود. ما باید صرفاً فضا و امکانات را برای این منظور فراهم کنیم؛ بنابراین به‌جاست که ما بازگشتی به رسالت‌های کانون داشته باشیم و با این رویکرد به فعالیت‌های کانون در حوزه شعر و ادب بپردازیم.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه کانون باید تنها حمایت‌کننده در این مسیر باشد، عنوان کرد: با این روش از هر ۵۰ تا ۶۰ بچه‌ای که به قله‌های قاف می‌رسند، اشعاری سروده خواهد شد و این اشعار باید به کتاب‌ها و همچنین آیین‌ها و مراسم‌ها راه پیدا کنند. برای رسیدن به این مقصود، آموزش ویژه‌ای نیاز است. چرا ما یک کتاب آموزش شعر برای این نسل نداریم؟ استادان باید کتاب‌های آموزشی ارائه بدهند و اندیشه‌های بزرگان باید به کتاب بدل شود. باید مستند شود تا آموزگاری شاعران که ساحتی منحصربه‌فرد است نمود بیشتری یابد. اینکه شاعری می‌تواند یک سنگ را به گریه بیندازد به تنهایی برکتی نیست. ما معلمی می‌خواهیم که به شاعرانی که می‌خواهند رشد کنند یاد دهد و کتاب‌هایی برای آنان بنویسد.

وظیفه اصلی آموزش و پرورش، تربیت نسل خوش‌ذوقی از شاعران در کشور است

صحرایی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود گفت: امیدوارم با حضور این شاعران در کنار علیرضا قزوه، دختران کرمانی، سیستانی و غیره بتوانند به زودی به قله‌های باشگاه قاف برسند. خدا را شاکریم که شاهد شکوفایی اعضای باشگاه قاف در همین زمان کوتاه بودیم. اندیشه قاف از آنجا شکل گرفت که ما به دنبال پاسخی برای این پرسش بودیم؛ اینکه چگونه می‌توانیم فرهنگ ایرانی‌اسلامی را در شخصیت این نسل زنده کنیم؟ امیدوارم از طریق حمایت استادانِ ادبیات، شاهد نسل خوش‌دوقی در کشور باشیم.

حجت‌الاسلام محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی نیز در این برنامه خطاب به نوجوانان عضو باشگاه قاف گفت: من ۱۶، ۱۷ سال بیشتر نداشتم که از کرج به تهران می‌آمدم تا آثار بزرگان ادبی را گوش کنم و در کلاس‌های قیصر امین‌پور در دانشگاه تهران بنشینم. کوچک‌ترین فایده برپایی باشگاه قاف این است که شما کارتان را جدی می‌گیرید و استادان هم با ذوق به شما می‌آموزانند.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی افزود: بچه‌ها باید این مسیر را بدون تزلزل طی کنند. امیدوارم این کار ادامه‌دار شود و ما به قله‌های قاف برسیم. همچنین لازم است به دامنه‌های آنکه در شهرستان‌ها گسترده شده است، توجه داشته باشیم.

وظیفه اصلی آموزش و پرورش، تربیت نسل خوش‌ذوقی از شاعران در کشور است

حامد علامتی، مدیرعامل کانون در برنامه «ضیافت شاعرانه» گفت: نقطه‌ای که باشگاه قاف در آن ایستاده، نقطه‌ای مورد تأکید رهبر معظم انقلاب است که سال‌هاست نهادهای فرهنگی، هنری و ادبی حاکمیت به آن کمتر توجه داشته‌اند؛ اما چون نتیجه چنین رویکردی، ناگهانی و زودبازده نیست، همواره مدیران ترجیح می‌دهند به‌جای چنین فعالیت زمان‌بر و دیربازده‌ای که لازمه آن صبر و تداوم است، به سراغ فرایندهایی بروند که نتیجه آن در دوران کوتاه مدیریتی آشکار شود؛ از این روست که آفرینش بر آفرینش‌گر پیشی می‌گیرد و تولید بر تربیت سایه می‌افکند.

او با طرح این سوال که آیا نیاز امروز و وظیفه ذاتی کانون در عرصه ادبیات و هنر و در مواجهه با کودک و نوجوان اصالت‌دادن به تولید اثر است یا اصالت‌دادن به تربیت صاحب اثر؟ و نیز آیا در فضای ادب و هنر امروز و باتوجه به نیازهای جامعه و در بستر فرهنگی جمهوری اسلامی، آفرینش‌گری در اولویت است یا تربیت نسلی از آفرینش‌گران؟ باشگاه قاف را مجموعه‌ای برای پاسخ‌گویی به این سوال‌ها دانست.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با بیان اینکه وقتی بحث هنر و ادبیات کودک و نوجوان به میان می‌آید معمولاً ذهن‌ها به سمت آثاری می‌رود که برای مخاطب کودک و نوجوان تولید شده است حال آنکه یکی از اساسی‌ترین موضوع‌های کانون آثاری است که آفرینش آن به عهده کودکان و نوجوانان باشد. او گفت: نام‌گذاری هر فرد، جریان یا تشکیلاتی، هم وجه معرفی دارد (بیرونی) و هم وجه جهت‌دهی (درونی). وقتی نام اداره‌ای، آفرینش است یعنی توقع‌مان از آن، آفرینش اثر است. به مخاطبان بیرونی می‌گوییم در این سازمان، آثار ادبی و هنری از سوی کودک و نوجوان تولید می‌شود و از درون نیز زمینه‌ها را برای خلق محصول از سوی کودک و نوجوان، فراهم می‌کنیم.

علامتی با اشاره به اینکه در فرایندهای ارتباط سه رکن فرستنده، پیام و گیرنده وجود دارد، افزود: اگر فرستنده را آفرینش‌گر، شما بخوانید کودک و نوجوان و پیام را اثر هنری یا ادبی و گیرنده را مخاطبان اثرِ یک کودک یا نوجوان، فرض کنیم به‌راستی هر سه از اهمیت بالایی برخوردارند و جریان‌های فرهنگی جامعه باید برای هر سه عنصر طراحی، سازماندهی و برنامه‌ریزی داشته باشند؛ اما در رویکردی کارکردگرایانه آنچه در اولویت اقدام قرار دارد بی‌تردید ذهن خلاقی است که اثر را می‌آفریند.

وظیفه اصلی آموزش و پرورش، تربیت نسل خوش‌ذوقی از شاعران در کشور است

او گفت: اگر بپذیریم به دلایل مختلف باید به آفرینش به عنوان نقطه هدف امروز بنگریم، سوال اساسی این خواهد بود که در عرصه پرسش‌های مهمی که در ادامه مطرح خواهد شد، کانون در کدام نقطه ایستاده؟ کودک و نوجوان هنرمند و ادیب امروز، شما بخوانید آفرینش‌گر کودک و نوجوان چه می‌آفریند؟ چرا می‌آفریند و چه‌طور می‌آفریند؟ بر کسی پوشیده نیست که مربیان توانمند کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سال‌هاست بر نقطه چگونه‌آفریدن ایستاده‌اند. در حالی آنچه اصل است تربیت آفرینش‌گر و پرورش استعدادهای نهفته کودکان و نوجوانان است.

مدیرعامل کانون در ادامه بیان کرد: به نظر می‌رسد، راه برون‌رفت از جریان موجود و توجه جدی به اینکه چه بیافرینیم و چرا بیافرینیم به تغییر در رویکردهای کلان کانون و گذرکردن از اصالت‌دادن به آفرینش به سمت اصالت‌دادن به تربیت آفرینش‌گر است. امروز باشگاه قاف یعنی قله ادبیات و فرهنگ برای کشورمان، یک سرمایه است؛ اینکه بتوانیم بهترین استعدادهای ادبی کشور را از نقاط مختلف کشور از خاش و نیمروز تا اصفهان و شهربابک و ایذه خوزستان چون دُر و یاقوت شناسایی کنیم، آن‌ها را کنار هم جمع کنیم، هویت مشترک در بین‌شان ایجاد کنیم و در پای درس بزرگان شعر و ادبیات بنشانیم‌شان تا بیاموزند و بیافرینند.

حامد علامتی با قدردانی از حمایت‌های رضامراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش و همه شاعران و بزرگان ادبیات ایران از باشگاه ادبی قاف گفت: قاف امروز قامت گرفته است و بیش از ۱۱۰ استعداد نوجوان کنار هم گرد آمده‌اند و مسیر قله فرهنگ و ادب را قدم به قدم مشق می‌کنند. هدف قاف تربیت شاعران و نویسندگان آینده ادبیات ایران است. امروز اگر به قاف نگاه کنید آینده ادبیات ایران را می‌توانید پیش‌بینی کنید. قاف عمر کوتاهی دارد و همچنان نیازمند حمایت همه شماست که از روز نخست پا به پا از بچه‌های قاف حمایت کردید تا این نوجوانان بیاموزند.

وظیفه اصلی آموزش و پرورش، تربیت نسل خوش‌ذوقی از شاعران در کشور است

در «ضیافت شاعرانه» کانون، حجت‌الاسلام محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، حامد علامتی، مدیرعامل کانون، شماری از شاعران نام‌آشنای کشور و اعضای نوجوان باشگاه قاف به همراه مربیان‌شان حضور داشتند.

گفتنی است در این برنامه ضمن خوانش بخشی از آثار اعضای باشگاه ادبی قاف، استادان شعر کودک و نوجوان به بیان دیدگاه‌ها و نقطه‌نظرهای خود در مورد نحوه آموزش شعر به کودکان و نوجوانان با محوریت نظام آموزش و پرورش پرداختند و در پایان این مراسم، لوح تقدیری از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به ۱۲ نفر از منتخبان باشگاه قاف اهدا شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط