شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
جلد چهارم کتاب «خاطرات شفاهی انقلاب اسلامی در اراک به روایت مردم» رونمایی شد

مرکزی – کتاب «خاطرات شفاهی انقلاب اسلامی در اراک به روایت مردم» که به کوشش مریم حاجی زاده و ساره مشهدی میقانی تالیف و به زیور طبع آراسته شده است؛ در کتابخانه دکتر مهین حصیبی اراک رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اراک، جلد چهارم کتاب «خاطرات شفاهی انقلاب اسلامی در اراک به روایت مردم» در ۲۷۴ صفحه و ۸ فصل شامل، فصل اول در دهه ۵۰؛ فصل دوم آشنایی با امام؛ فصل سوم جلسات انقلابی؛ فصل چهارم ارتباطات فرهنگی؛ فصل پنجم شرکت در تظاهرات؛ فصل ششم حمله به مراکز فساد؛ فصل هفتم جاوید شاهی‌ها و فصل هشتم فرار شاه به همراه ۲۳ عکس با روایتگری ۱۶ نفر به سفارش دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری حوزه هنری اسلامی استان مرکزی در ۵۰۰ شمارگان توسط انتشارات حکمت فراز قم چاپ و به زیور طبع آراسته شده است؛ تا پس از رونمایی به بازار کتاب عرضه تا در اختیار علاقمندان مطالعه به این گونه کتاب‌ها قرار گیرد.

در بخشی از پیشگفتار کتاب آمده است: «… توجه به خاطرات شفاهی فعالان انقلاب اسلامی؛ به ویژه ثبت و ضبط این خاطرات برای شناخت بیشتر تاریخ معاصر ایران اسلامی و تثبیت آناهمیت فراوان دارد. هنوز هستند کسانی که از آن دوران خاطرات دارند؛ نقش آفرینی کرده‌اند؛ ناظر بسیاری از رویدادها بوده‌اند و از جزئیات آن باخبرند. چه بسا گفته‌هایشان باعث رفع بسیاری از ابهامات شود. به این منظور حوزه هنری استان مرکزی؛ برای آشنایی بیشتر جامعه؛ به ویژه نسل جوان با حوادث انقلاب اسلامی و زنده نگه داشتن یاد خاطره آن دوران؛ اقدام به جمع آوری تاریخ شفای انقلاب اسلامی در اراک نموده است؛ تا مجموعه خواندنی و گرانقدر برای آیندگان به یادگار بگذارد. حاصل این تلاش؛ تولید سه اثر تحت عناوین «تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی در اراک» (جلد اول) و «خاطرات شفاهی مردم اراک به روایت مردم» (جلد دوم و سوم) است. هر کدام از آثار دربرگیرنده رویدادهای انقلابی در اراک و فعالیت و نقش آفرینی مردم اراک در صحنه انقلاب است. جلد نخست اثر تالیفی و پژوهشی در زمینه تاریخ انقلاب اراک؛ نوشته یوسف نیکفام و جلد دوم و سوم هم «خاطرات شفاهی مردم اراک در انقلاب» به پژوهش و نویسندگی مریم حاجی‌زاده و ساره مشهدی میقانی انجام شده است. تنوع و تعدد خاطرات انقلابی در این سه جلد موج می‌زند. نقطه قوت این آثار؛ مردمی بودن آن‌هاست.

اثر پیش رو؛ جلد چهارم «خاطرات شفاهی مردم اراک در انقلاب»؛ به پیشنهاد و سفارش حوزه هنری استان مرکزی و به پژوهش و نویسندگی خانم‌ها مریم حاجی زاده و ساره مشهدی میقانی انجام شده است. مولفان این اثر هر دو از کارشناسان ارشد تاریخ ایران اسلامی هستند و علت همکاری حوزه هنری با این دو عزیز آن بوده که علاوه بر آنکه ایشان هر دو تحصیل کرده‌های استان بوده‌اند؛ در کنار مدرک تحصیلی مرتبط سابقه پژوهش‌های مرتبط در این زمینه نیز داشته‌اند و صاحب مقالات علمی هستند…»

در پایان سه تن از روایتگران کتاب «خاطرات شفاهی انقلاب اسلامی در اراک به روایت مردم»؛ سید باقر تقوی عراقی؛ حمزه پاک‌بین و عباس نخستین که در آئین رونمایی حضور داشتند به بیان بخشی از خاطرات خود پرداختند. علی گودرزی زاده مدیرکل کتابخانه‌های استان مرکزی و سالار جیریایی رئیس حوزه هنری استان نیز از دیگر سخنرانان این مراسم بودند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها