دوشنبه ۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۲
کتاب‌هایی برای خواندن

محمدحسین عباسی در یادداشتی با اشاره به کنشگری در حوزه کتاب، کتاب‌هایی را برای خواندن معرفی کرد که پیش از این در خبرگزاری کتاب ایران به تفصیل معرفی شده بودند.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) _ محمدحسین عباسی: جمله‌ای از استاد عبدالحسین آذرنگ در اوایل دهۀ هشتاد، در ذهنم نقش بسته است؛ «بهترین مخاطب برای کتاب، خریدار خوانندۀ واکنش‌گر است.» کتاب را باید خرید و خوب خواند و واکنش مناسب به آن نشان داد.

سال‌ها بعد دکتر حسن محدثی در یکی از کلاس‌ها مطلبی گفت به این مضمون که وقتی کتاب را می‌خوانید در حاشیۀ آن نظرات و مطالب خود را یادداشت کنید. این تصور اشتباهی است که کتاب را باید تمیز نگهداریم. مصداق تایید کنندۀ این سخن را نیز حاشیه‌هایی دانست که برخی علمای بزرگ بر بعضی کتاب‌های مهم نوشته‌اند.

به نظر می‌رسد عمل به این توصیه‌ها برای سلامت و رشد حوزۀ ادبیات پایداری اهمیت ویژه‌ای دارد. پیشنهاد نگارنده به خوانندگان عزیز کتاب‌های ادبیات پایداری و مقاومت این است که کتاب‌های مورد علاقۀ خود را خریداری کنند، خوب و با دقت مطالعه کنند و در مورد مطالب کتاب هرچه به ذهنشان رسید، چه شکلی، چه محتوایی و چه فنی، همان زمان مطالعه در حاشیۀ کتاب بنویسند و بعد تلاش کنند با استفاده از همان نوشته‌ها، مطلبی در نقد و معرفی کتاب تنظیم و در جایی منتشر کنند تا دیگران هم از آن استفاده کنند. مطالعۀ نقدها و معرفی‌ها، اطلاعات بسیار ارزشمندی را به جامعۀ مخاطبان و علاقمندان می‌دهد و می‌تواند مسیر مطالعاتی آنها را اصلاح نماید.

روزی نقد کتابی را می‌خواندم. نویسنده با سند و دلیل اشکالات و ابهامات فراوان کتاب را برشمرده بود و در پایان جملۀ جالبی نوشته بود: «اگر بخواهم کتاب‌هایی را برای نخواندن معرفی کنم، این کتاب اولین آنها خواهد بود.»

سه کتاب پیشنهادی من در سه محور متفاوت برای مطالعۀ علاقه‌مندان حوزۀ ادبیات مقاومت اینهاست که خودم آنها را خریده، خوانده و برایشان نقدی کوتاه نوشته‌ام:

«روزهای بی‌آینه». خاطرات همسر خلبان شهید حسین لشکری. کتابی ۱۴۰ صفحه‌ای که به اندازۀ چند جلد رمان می‌تواند ذهن شما را به خود مشغول کند. از آن کتاب‌هایی که وقتی شروع می‌کنید دوست دارید در کوتاه‌ترین زمان آن را تمام کنید. معرفی دو صفحه‌ای نگارنده بر این کتاب با عنوان صفحۀ ۱۴۲ این کتاب را دوست ندارم! را می‌توانید در آدرس زیر مطالعه کنید:

https://www.ibna.ir/news/510204/

«دستمال سرخ‌ها ۱؛ جهان ماند» کتابی زیبا و مملو از اطلاعات برای آنها که زمان انقلاب و رویدادهای اوایل انقلاب و جنگ را ندیده‌اند. معرفی کوتاه من بر این کتاب با عنوان علی‌خان نماد یک مرد معمولی جامعه در مواجهه با انقلاب را در آدرس زیر می‌توانید مطالعه کنید:

https://www.ibna.ir/news/347267/

«کارت پستال‌هایی از گور» دربارۀ جنگ بوسنی و نسل کشی مسلمانان سربرنیتسا. آنهایی که دوست دارند بدانند ۱۱ ژولای ۱۹۹۵ در سربرنیتسا چه اتفاقی افتاد و مسلمانان و پناهجویان چگونه در مقابل دیدگان حافظان صلح سازمان ملل قتل عام شدند، مطالعۀ این کتاب را از دست ندهند. اطلاعات بیشتر را می توانید در معرفی نه چندان کوتاهی که بر این کتاب نوشتم با عنوان تصویرسازی زندگی مردمی که هر لحظه منتظر مرگ هستند در آدرس زیر به دست بیاورید:

https://www.ibna.ir/news/309377/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها