جمعه ۱۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۴
دفاع هنر از مظلومیت کودکان غزه

سرویس هنر خبرگزاری کتاب ایران، هفته گذشته چندین گزارش، خبر و مصاحبه داشته که در این گزارش، چندی از مهم‌ترین‌های این اخبار بازگو می‌شود. اخبار این هفته گزیده‌ای از گفت‌وگو با هنرمندان و تا کتاب‌های تازه در زمینه هنر است.

سرویس هنر خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا هفته گذشته سرویس هنر چندین گزارش، یادداشت، خبر و مصاحبه داشته که در این گزارش، چندی از مهم‌ترین‌های این اخبار بازگو می‌شود. اخبار این هفته گزیده‌ای از گفت‌وگو با هنرمندان و هنرپژوهان تا کتاب‌های تازه در زمینه هنر است.

به همت حوزه هنری؛ دوره «تربیت مستندساز» برگزار می‌شود

مدرسه فیلمسازی نور دومین دوره «تربیت مستندساز» را برگزار می‌کند. ثبت‌نام این دوره که زیر نظر مرکز آموزش حوزه هنری برگزار می‌شود از جمعه ۵ مردادماه لغایت دوشنبه ۱۵ مردادماه در سایت www.mahhonari.ir امکان‌پذیر است.

دوره «تربیت مستندساز» برگزار می‌شود

به همت انتشارات سوره مهر؛ کتاب «تجلی دین در نمایش شرق و غرب» منتشر شد

در کتاب «تجلی دین در نمایش شرق و غرب» که پژوهشی درباره مطالعه تاثیر دین در نمایش است، تفاوت دیدگاه دینی و مذهبی در مسیحیت و جامعۀ غربی نسبت به اسلام یا بودیسم در جوامع شرقی بررسی می‌شود.

کتاب «تجلی دین در نمایش شرق و غرب» منتشر شد

به همت موزه هنرهای معاصر؛ آثاری درباره «کودکان غزه»

باز نمایش آثار هنرمندان ایرانی با موضوع «کودکان غزه» در شصتمین دوسالانه هنر ونیز، در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

این مراسم با حضور محمدمهدی اسماعیلی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، محمود سالاری (معاون امور هنری وزارت فرهنگ)، محمدمهدی دادمان (رییس حوزه هنری انقلاب اسلامی)، محمد خراسانی‌زاده (مدیرکل هنرهای تجسمی و سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران)، شعیب حسینی (قائم مقام موزه)، محمد زرویی‌نصرآباد (مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری)، علی فروزان‌فر (مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران) و هنرمندانی چون عبدالحمید قدیریان، مرتضی اسدی، محمدحسین نیرومند، مرتضی حیدری، علی ذاکری و… همراه بود.

آثاری درباره «کودکان غزه»

در شب ۷۵۹ مجله بخارا؛ مستند زندگی عفت مستشارنیا و محمدسرور مولایی نمایش داده می‌شود

هفتصدوپنجاه‌ونهمین شب از شب‌های مجله بخارا به بزرگداشت عفت مستشارنیا و محمدسرور مولایی و یادکرد خدمات گوناگون فرهنگی و زنده ساختن پیوندهای دیرین میان هم‌زبانان همسایه توسط این زوج ادبی اختصاص یافته است.

مستند زندگی عفت مستشارنیا و محمدسرور مولایی نمایش داده می‌شود

نظر مهدی رسولی درمورد اقتباس عاشورایی؛ «شور عاشقی»؛ اقتباسی از دل تاریخ

سینمایی «شور عاشقی» اقتباسی از مقتل‌های سیدالشهدا است که مهدی رسولی، مداح اهل بیت، از همه مردم و هیئات دعوت کرد پای کار فیلم سینمایی «شور عاشقی» بیایند.
مهدی رسولی پس از تماشای فیلم سینمایی «شور عاشقی» که داستانی عاشورایی دارد، تماشای این فیلم را توفیقی از جانب خداوند عنوان کرد: من جدّا از کارگردان، تهیه‌کننده، بازیگران، و همه عوامل و سازندگان این فیلم تشکر می‌کنم. کار برای اهل بیت همیشه یک نور دیگری دارد.

«شور عاشقی»؛ اقتباسی از دل تاریخ

بازیگر فیلم «پروین» مطرح کرد؛ اوج گیری اقتباس در چند سال اخیر

محمدرضا شهبانی گفت: در سال‌های اخیر با توجه به همت وزارت فرهنگ و معاونت فرهنگی، اقتباس در سینما روند رو به رشدی داشته است.

اوج گیری اقتباس در چند سال اخیر

جشنواره فجر؛ فراخوان چهل‌وسومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر منتشر شد

به نقل از دفتر رسانه اداره کل هنرهای نمایشی، اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری انجمن هنرهای نمایشی ایران، با هدف میزبانی از آثار با کیفیت گروه‌های نمایشی و با رویکرد نشاط، همدلی و امید چهل‌وسومین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر را برگزار می‌کند.

فراخوان چهل‌وسومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر منتشر شد

به همت انتشارات کتاب پرگار؛ کتاب «زمینه و روایت در عکاسی» منتشر شد

کتاب «زمینه و روایت در عکاسی» نوشتهٔ ماریا شورت، سری کارتینی لیت و الیساوت کالپاکسی به ترجمهٔ کریم متقی در ۳۲۰ صفحه به قیمت ۳۸۰ تومان در نوبت اول ۱۴۰۳ به همت انتشارات کتاب پرگار منتشر شد.

کتاب «زمینه و روایت در عکاسی» منتشر شد

به همت انتشارات رونق؛ کتاب «همبستگی علم و هنر در سینمای مستند» منتشر شد

کتاب «همبستگی علم و هنر در سینمای مستند» نوشته دکتر احمد ضابطی جهرمی توسط نشر رونق و زیر نظر مرکز گسترش سینمای مستند تجربی و پویانمایی منتشر شده است.
شمارگان این کتاب در چاپ نخست ۷۰۰ نسخه و قیمت روی جلد آن ۸۰ هزار تومان است. این کتاب در ۱۰۶ صفحه و در ۷ فصل به چاپ رسیده است.

کتاب «همبستگی علم و هنر در سینمای مستند» منتشر شد

در جستجوی رهایی؛ نمایش «زنده‌به‌گور» و بازتاب‌های ادبیات‌معاصر

تماشاخانه استاد انتظامی خانه هنرمندان ایران، از تاریخ ۳۱ تیر ۱۴۰۳، شاهد اجرای نمایش «زنده‌به‌گور» به کارگردانی مریم ایرانمنش است. این نمایش که بر اساس داستان کوتاه مشهور صادق هدایت به همین نام تهیه شده، در ساعت ۲۱ هر شب به روی صحنه خواهد رفت. داستان هدایت به دلیل تحلیل عمیق روان‌شناختی و فلسفی خود در میان آثار ادبی معاصر فارسی جایگاه ویژه‌ای دارد و این نمایش با بهره‌گیری از طراحی هنری مدرن، سعی در انتقال جوهره این اثر بزرگ به مخاطبان دارد.‌

نمایش «زنده‌به‌گور» و بازتاب‌های ادبیات‌معاصر

به همت مؤسسه سینما شهر؛ حمایت از سینماهای جدید با اهدای سرور و پرده نمایش

مدیرعامل مؤسسه سینما شهر اعلام کرد، طی توافق با چند شرکت خارجی از جمله کمپانی کیوب نمایندگی آن مجموعه برای مؤسسه سینما شهر اخذ شده تا امکان ادامه فعالیت این سرور فراهم شود. کیوب با قیمت کمپانی تحویل سینماداران کشور خواهد شد.

حمایت از سینماهای جدید با اهدای سرور و پرده نمایش

سریال طوبی؛ اقتباسی از رمان «اربعین طوبی» روی آنتن می‌رود

کتاب «اربعین طوبی» اثری است از سیدمحسن امامیان منتشر شده در انتشارات کتاب جمکران که داستانی واقعی است از زندگی زنی که بخش عمده‌ای از تاریخ معاصر ایران و عراق را به چشم دیده‌است.

اقتباسی از رمان «اربعین طوبی» روی آنتن می‌رود

به همت انتشارات نیماژ؛ کتاب «متن در دراماتورژی معاصر ۱» منتشر شد

کتاب «متن در دراماتورژی معاصر ۱» به همت انتشارات نیماژ با موضوع اصلی نظریه و تئاتر و موضوع فرعی ادبیان نمایشی توسط سید حسن رسولی گردآوری شده‌است.

کتاب «متن در دراماتورژی معاصر ۱» منتشر شد

گفت‌وگو با نویسنده کتاب «مبانی موسیقی در ایران و جهان»؛ کتابی برای سرگرمی‌های موسیقایی

نویسنده کتاب «مبانی موسیقی در ایران و جهان» گفت: کتاب به زبان ساده‌ای نوشته شده‌است، عکس محور است و حتی بعضی قسمت‌هایش برای کسانی که صرفاً علاقه به موسیقی دارند نیز مناسب است.

کتابی برای سرگرمی‌های موسیقایی

به همت انتشارات پارت؛ کتاب «انسان‌شناسی حرکات آیینی و نمایشی» تجدید چاپ شد

کتاب «انسان‌شناسی حرکات آیینی و نمایشی» نوشته‌ی آنیا پیترسون رویس و ترجمهٔ منصوره علیمددی، اولدوز نژادی در نوبت سوم با ۲۹۲ صفحه به قیمت ۲۲۰ هزار تومان به همت انتشارات پارت به‌تازگی منتشر شده است.

کتاب «انسان‌شناسی حرکات آیینی و نمایشی» تجدید چاپ شد

به همت انتشارات نگاه؛ کتاب «کمدی الهی» منتشر شد

کتاب «کمدی الهی» نوشتهٔ دانته آلیگری و ترجمهٔ ابوالحسن تهامی در نوبت اول تابستان ۱۴۰۳ با ۸۸۶ صفحه به قیمت ۸۵۲ تومان به همت انتشارات نگاه منتشر شد.

کتاب «کمدی الهی» روایتی بلند در قالب شعر است که به نگارش دانته آلیگری در سال ۱۳۰۴ میلادی آغاز شده است و تا یک سال قبل مرگ وی یعنی در سال ۱۳۲۱ میلادی به طول انجامیده است.

کتاب «کمدی الهی» منتشر شد

خبرهایی تازه از «سفینه النجاه»؛ معرفی محسن میرزاعلی به عنوان دبیر بخش نقالی

نخستین سوگواره بین‌المللی «سفینه‌النجاه» با موضوع «پیراهن معظم حضرت سیّدالشهدا علیه‌السلام» و با هدف تبیین و آشکارسازی نیروهای نجات‌بخش در کربلا و در راستای نیاز کنونی شیعه در برافراشتن نمادی برای معرفی کربلا و در ۱۲ محور برگزار می‌شود و آثار مربوطه در زبان‌های فارسی، عربی، انگلیسی و اردو خلق می‌شوند.

معرفی محسن میرزاعلی به عنوان دبیر بخش نقالی

جدیدترین اقتباس از رمان دوماً؛ «کنت مونت کریستو» همچنان حماسه می‌سازد

به نقل از اسکرین، جایزه بهترین فیلم جشنواره ژانر فانتزی کانادا به کارگردان‌های فیلم «کنت مونت کریستو» متیو دلاپورت و الکساندر دلا پاتلیر اهدا شد.

این فیلم «کنت مونت کریستو» جدیدترین فیلمی است که با اقتباس از داستان کلاسیک دوماً ساخته شده و اولین بار در جشنواره فیلم کن امسال به نمایش درآمد، این فیلم نیز نخستین نمایش بین‌المللی خود را هم در فانتزیا تجربه کرد.

«کنت مونت کریستو» همچنان حماسه می‌سازد

از سوی شورای ارزشیابی وزارت ارشاد صورت گرفت؛ کسب نشان ملی هنری توسط نمایشنامه‌نویس همدانی

در همدان، سطح درجه دو ملی هنری در رشته نمایشنامه‌نویسی بعد از بررسی و ارزیابی مجموعه چهار جلدی نمایشنامه‌نویسی توسط شورای ارزشیابی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به عباس دوست قرین اهدا شد.

کسب نشان ملی هنری توسط نمایشنامه‌نویس همدانی

سازمان زیباسازی شهر تهران؛ انتشار فراخوان طراحی و اجرای دیوارنگاری «در کمین گل سرخ»

سازمان زیباسازی شهر تهران در راستای مأموریت‌های خود نسبت به ارتقا و بهبود کیفیت هنری آثار یادمانی در منظر شهری و نیز به منظور ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، فراخوان دیوارنگاری یادمانی «امیر سپهبد شهید علی صیاد شیرازی» را به شرح ذیل اعلام می‌کند.

انتشار فراخوان طراحی و اجرای دیوارنگاری «در کمین گل سرخ»

چالشی برای علاقه‌مندان نمایش اقتباسی؛ «نبرد رستم و سهراب»؛ نبرد مخاطب با قیمت

نمایش «نبرد رستم و سهراب» به کارگردانی حسین پارسایی از جمله آثار برجسته‌ای است که در سال‌های اخیر به صحنه آمده و توانسته توجه بسیاری از علاقه‌مندان به هنرنمایش و ادب فارسی را به خود جلب کند. این نمایش که بر پایه داستانی از شاهنامه فردوسی بنا شده، به شکلی هنرمندانه و با بهره‌گیری از تکنیک‌های مدرن تئاتر به تصویر کشیده شده است.

«نبرد رستم و سهراب» ؛ نبرد مخاطب با قیمت

به همت حوزه هنری؛ سومین مجلس از روضه بهشت

نمایشگاه سوم روضه بهشت در هنر خوشنویسی در حوزه هنری برگزار می گردد.

مجالس پنجگانه «روضه بهشت» در ایام سوگواری سیدالشهدا (ع) در پنج رشته هنری تدارک دیده شده است؛ که اکنون سومین مجلس با موضوع «خوشنویسی» برپا می شود. افتتاحیه این نمایشگاه با پرده خوانی عاشورایی مرشد میرزاعلی همراه است.

سومین مجلس از روضه بهشت

به همت انتشارات سوره‌مهر؛ «مبانی موسیقی ایران و جهان» منتشر شد

کتاب «مبانی موسیقی ایران و جهان» با به‌کارگیری روشی خاص و زبانی ساده و روان قوانین، قواعد، اصطلاحات، سازشناسی، تاریخ موسیقی ایران و جهان، کار در استودیو و موضوعات مختلف در حوزه موسیقی را به هنرجویان و علاقمندان این رشته آموزش می‌دهد. ضمن اینکه برای اولین‌بار توضیح واژه‌های متفاوت و مورد نیاز موسیقی در کتاب گنجانده شده است.

«مبانی موسیقی ایران و جهان» منتشر شد

در پی ترور اسماعیل هنیه صورت گفت؛ واکنش هنرمندان گرافیک و کارگردانان به جنایت رژیم اسرائیل

ساعتی پس از ترور شهید اسماعیل هنیه در تهران، هنرمندان و طراحان گرافیک دست به کار شدند تا برای مراسم تشییع پیکر پوسترهایی را ترسیم کنند.

واکنش هنرمندان گرافیک و کارگردانان به جنایت رژیم اسرائیل

واکنش محمود رضوی در پی شهادت اسماعیل هنیه؛ این راه برای دشمنان ایران بی‌بازگشت است

سید محمود رضوی در پی شهادت اسماعیل هنیه نوشت؛ «آنها محال است بتوانند خللی در انگیزه‌های استوار و مبارزهٔ دشمن‌شکن جان‌های دلباختهٔ به مقاومت، آرمان فلسطین و آزادی قدس شریف ایجاد کنند و محور مقاومت را در مبارزه با خود ذره‌ای عقب بنشانند.»

این راه برای دشمنان ایران بی‌بازگشت است

به همت انتشارات فرهنگستان هنر؛ کتاب «دیباچه نویسی بر مرقع؛ نگارش تاریخ هنر در ایران قرن دهم هجری» منتشر شد

کتاب «دیباچه نویسی بر مرقع؛ نگارش تاریخ هنر در ایران قرن دهم هجری» نوشتهٔ دیوید جی. راکسبرو و ترجمهٔ حنیف رحیمی پردنجانی در نوبت اول تابستان ۱۴۰۳ با ۳۸۳ صفحه به قیمت ۴۲۰ تومان به همت انتشارات فرهنگستان هنر منتشر شد.

کتاب «دیباچه نویسی بر مرقع؛ نگارش تاریخ هنر در ایران قرن دهم هجری» منتشر شد

با موضوع زندگی محمدرضا سنگری؛ مستند «شوق یک عهد» از شبکه چهار پخش می‌شود

مستند «شوق یک عهد» پرتره دکتر محمدرضا سنگری، استاد زبان و ادبیات فارسی، شاعر و عاشورا پژوه، به تهیه‌کنندگی صدرا صدوقی و کارگردانی رضا عباسی پنجشنبه یازدهم مردادماه ساعت ۱۹:۰۰ از قاب شبکه چهار سیما پخش می‌شود.

مستند «شوق یک عهد» از شبکه چهار پخش می‌شود

به همت شبکه ۴ سیما؛ مرد بزرگِ ادبیات و شوق یک عهد

مستند «شوق یک عهد» فیلمی درباره زندگی و خدمات فرهنگی محمدرضا سنگری، استاد زبان و ادبیات فارسی، شاعر و عاشورا پژوه است که ساعت ۱۹ پنجشنبه یازدهم مرداد از قاب شبکه چهار سیما پخش شد.

مرد بزرگِ ادبیات و شوق یک عهد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها