شنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۶
روایت چالش‌های زندگی چند نوجوان در کتاب «ماکارونی با سس مشاعره»

کتاب «ماکارونی با سس مشاعره» از انتشارات پیدایش توانسته است نشان چهار لاک‌پشت پرنده برای آثار منتشرشده در پاییز ۱۴۰۰ را کسب کند. در این مطلب به معرفی این کتاب پرداخته‌ایم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، رمان نوجوان «ماکارونی با سس مشاعره» به قلم زهره مسکنی، داستانی در مورد دغدغه‌ها و چالش‌های زندگی چند نوجوان است که در آن، نویسنده از مشکل کم‌تحرکی نوجوانان در عصر دیجیتال و نیاز آن‌ها به کتابخوانی و دیگر هیجانات و احساسات آن‌ها صحبت می‌کند.

داستان کتاب «ماکارونی با سس مشاعره» درباره چند نوجوان دختر و پسر است که هرکدام به طریقی با مشکلات مخصوص این سن‌وسالِ بحرانی، مواجه هستند. منیژه، در این داستان، دختری است که با خانواده‌اش به خانه‌ای جدید نقل مکان کرده‌اند. زهره مسکنی، خیلی زود، در همان سطرهای ابتدایی کتاب شما را با روحیات، پدر، مادر و مژگان، خواهر منیژه آشنا می‌کند. شاید شما به عنوان خواننده کتاب در ابتدا متوجه نشوید که منیژه دقیقاً چندساله است؛ اما از حرف‌ها و اظهارنظراتش متوجه این موضوع خواهید شد که او در سنین نوجوانی به سر می‌برد. پس از جابه‌جایی، منیژه که خود را در میانه انبوه کارتن‌ها در خانه‌ای ناآشنا می‌یابد، فکرِ رفتن به مدرسه‌ای که هیچ دوستی در آن ندارد، آشفته‌اش می‌کند و تنها چیزی که خوشحالش می‌کند این است که حالا اتاق خودش را دارد و مجبور نیست با مژگان خواهرش اتاقش را شریک شود. گرسنگی اولین چیزی است که شخصیت منیژه را به مخاطب می‌شناساند. او به دنبال غذا، چهار طبقه را پایین می‌رود و با دیدن سبد خوراکی‌ها در صندوق عقب ماشین، همانجا خوردن را شروع می‌کند. در ادامه نیز با ورود خاله‌سیمین با کتلت‌های معروفش به خانه، دست و پایش را گم می‌کند و سر سفره دلی از عزا درمی‌آورد.

نویسنده به مرور تصویر شخصیت منیژه را کامل‌تر می‌کند و وضعیت ظاهری‌اش را از زبان خود منیژه توصیف می‌کند: «دیدن شکم برآمده و موهای آشفته و چشم‌های خسته حالم را گرفت.» واکنش‌های پدر و مادر منیژه به پرخوریِ او و انکار منیژه برای تبرئه خودش، به مخاطب می‌فهماند که این پرخوری و چاقی قرار است یک مشکل جدی برای منیژه در رمان «ماکارونی با سس مشاعره» باشد. مسکنی، شخصیت دیگر رمانش را با ویژگیِ شیطنت به مخاطب معرفی می‌کند؛ کسی که از دیوار راست بالا می‌رود و موجب آزار دیگران می‌شود. شخصیت سوم داستان کسی است که نقش مادر را ایفا می‌کند؛ او وظیفه تذکردادن به دو شخصیت دیگر را دارد و گویی نقش سرپرست‌شان را ایفا می‌کند. درام اصلی از جایی آغاز می‌شود که نفر چهارمی ورود می‌کند؛ کسی که با سه نفر قبلی تفاوت ویژه‌ای دارد.

سبک زندگی جدید، آسیب‌های زیادی بر همه آدم‌ها به‌خصوص نوجوانان وارد کرده است. آن‌ها در سنین حساس نوجوانی هستند و عادات و رفتارشان می‌تواند تعیین‌کننده ادامه مسیر زندگی‌شان باشد؛ بنابراین آموزش سبک زندگی صحیح یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌هایی است که می‌توان در مورد نوجوانان داشت. کتاب «ماکارونی با سس مشاعره» داستان ساده و روانی را تعریف می‌کند و مشکلات و مسائل نوجوانان را به‌طور غیرمستقیم و با بیانی جذاب، به تصویر می‌کشد. این کتاب، اثری است که مخاطب ضمن همراه‌شدن با داستان، دغدغه‌هایش را در آن جست‌وجو می‌کند و در آخر، پاسخ صحیحی نیز برای آن‌ها پیدا می‌کند.

در بخشی از متن این کتاب می‌خوانیم:

روان‌نویس مشکی‌ام را که تازه خریده بودم از روی میز برداشتم. دفتر خاطره‌های منیژه‌ای را باز کردم و نوشتم: «چه خوب که امروز پنجشنبه بود. البته اگر جمعه هم بود حتماً باز بهانه‌ای برای داشتن یک شب دل‌انگیز بهاری پیدا می‌شد، ولی پنجشنبه‌ها جور دیگری خوب‌اند، جوری که هنوز فرصت داری با خیال راحت به امروزت فکر کنی و دغدغه‌ای برای فردا نداشته باشی. ساعت دوازده و سی و پنج دقیقهٔ سی‌ویک خرداد.» دفتر را بستم و گذاشتم روی میز. لامپ را خاموش کردم. از توی تختم نگاه کردم به ماه که حالا توی تاریکی اتاق بهتر و زیباتر به نظر می‌آمد و چشم‌هایم را بستم.

اطلاعات بیشتر:

انتشارات پیدایش، کتاب «ماکارونی با سس مشاعره» به قلم زهره مسکنی را در ۲۱۶ صفحه و به بهای ۱۲۵ هزار تومان برای مخاطبان بالای ۱۲ سال منتشر کرده است. این اثر به فهرست چهل‌وچهارم لاک‌پشت پرنده راه یافته و نشان «۴ لاک‌پشت پرنده پاییز ۱۴۰۰» را دریافت کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط